Auteur Topic: koelvloeistof lek  (gelezen 951 keer)

Offline Jerome

  • Non-Register lid
  • Berichten: 66
  • Geslacht: Man
  • Jeroen Verlinden
koelvloeistof lek
« Gepost op: do, 24 aug 2006, 16:15:04 »
Hallo,

een vriend van mij is op zoek naar een goedkope woon/werk verkeer auto voor zijn stage. Na goede ervaringen met mijn vorige Polo heb ik hem die ook aangeraden.
Nu de vraag, bij hem in het dorp wordt een polo steilheck verkocht van 1986 (1 liter motor). Hij is er nog niet gaan kijken, maar de verkoper zei dat de auto het perfect doet, alleen dat er een klein koelvloeistof lek is. Met deze info kunnen jullie waarschijnlijk weinig, maar zijn er zwakke punten van het koelsysteem die wel eens willen gaan lekken? En zou het ook de waterpomp zelf kunnen zijn? (want dat zou dan en dure reparatie worden)
Ik hoop dat jullie mij ondanks de gebrekkige informatie toch kunnen helpen, zodat we goed voorbereid de auto kunnen gaan bekijken.

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
koelvloeistof lek
« Reactie #1 Gepost op: do, 24 aug 2006, 16:21:56 »
waterpompje kost niet zo veel.. Kan je ook direct de distributieriem vervangen. Ga je een stuk zekerder op pad!

Het kan waterpomp zijn, maar ook slangen, radiateur, thermostaathuis, kachel etc.

dit is als ie zichtbaar lekt. Kan je met het blote oog geen lek constateren, maar er alleen koelwater 'verdwijnt' dan zou het zelfs de koppakking kunnen zijn. Kan je checken door de olievul dop er af te draaien (witte smurrie onder de dop) en/of in het expansievat te  kijken naar of er olie op de koelvloeistof drijft.

Een oude auto kopen is altijd een risico, maar kijk vooral naar de standaard dingen als : bandjes, uitlaat, remmen,roest, km-stand, uiterlijk van de motor (olieboot of netjes schoon) etc. etc.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Jerome

  • Non-Register lid
  • Berichten: 66
  • Geslacht: Man
  • Jeroen Verlinden
koelvloeistof lek
« Reactie #2 Gepost op: za, 26 aug 2006, 19:58:09 »
Martijn bedankt voor je antwoord! Hij gaat morgen voor de auto kijken (ik kan niet meegaan ivm tentamens), maar hij weet nu waar op te letten. Zien we dan wel weer verder...

Offline polofanatic84

  • Non-Register lid
  • Berichten: 69
  • Geslacht: Man
    • www.thesmellycats.nl
koelvloeistof lek
« Reactie #3 Gepost op: di, 29 aug 2006, 17:17:50 »
Als je de ventilator aanzet en de lucht die eruit komt ruikt zoetig, dan is het waarschijnlijk de kachelradiateur...