Auteur Topic: 1 op 10 koelvloeistof  (gelezen 2815 keer)

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
1 op 10 koelvloeistof
« Gepost op: di, 06 mei 2003, 18:54:52 »
hallo,ik zit met een probleem,was op full speed geweest op zich niks ergs,maar als je er bent duurt t 3 kwartier voordat je buiten bent in de brandende zon stapvoets rijden,en dat vond de moter blijkbaar niet leuk, hij gebruikt erg veel koelvloeistof,rookt wit en ruikt zoet,dus heel erg waarschijnlijk de kopakking die naar binnen lekt buiten niks te zien.Nu wil ik m zelf gaan vervangen en de kop laten vlakken,Maar nu heb ik van iemand gehoord, dat je t beste tairibs om de poelie en distributieriem kunt doen zodat deze netjes op tijd blijft, en dan gewoon de nokkenas eruit pakken en kop eraf.maar de riem is ook aan vervanging toe dus kan ik het beter gewoon losmaken,maar hoe staan de markeringen waar ik op moet letten en komt dat beneden in t blok en boven bij de kop goed uit,en verdraaid dat niet als ik de riem span?Als de kop gevlakt moet worden dan moeten de kleppen eruit,maar hoe stel ik deze, het is een blok uit eind 94 dus waarschijnlijk met hydraulische klepstoters,maar stellen die zichtzelf?En zoniet hoe moet t dan met die plaatjes en wat kosten die plaatjes?En als alles erop zit,hoe draai ik de kopbouten weer aan,hoe stel ik me momentsleutel in en in welke volgorde moeten de bouten vast?en welke sterkte eerst en daarna enz enz.Is dit terug te vinden in een vraagbaak als deze dingen?En waar te kopen en wat kost zo'n boekje?Als iemand deze heeft voor een polo 2f hoor ik t graag.Het zijn een hele hoop vragen en hoop dat iemand me het kan uitleggen......Alvast bedankt voor de reacties.

arno.
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
1 op 10 koelvloeistof
« Reactie #1 Gepost op: di, 06 mei 2003, 19:22:50 »
pffff... ik weet niet precies hoe dat zit bij een motor uit '94 heb je een polo 3 (6n) of 2 (86c) anders zit je misschien op een 'verkeerd' forum maar dat is niet erg hoor als je vragen hebt kun je natuurlijk altijd hier posten en vragen naar de bekende weg maar wat is er nou precies aande hand je koppakking is stuk maar je wil hem vervangen voor een nieuwe met thai-wraps, dat kan gewoon alleen zoals ik al eerder zei: ik weet niet precies hoe dat stap voor stap zou moeten gaan en met welke gereedschappen je ook de kleppen moet stellen nadat je de gevlakte kop weer terug hebt van de koppenvlakker maar misschien kun je ook even zoeken naar een vraagbaak en die kopen da's zo'n boekje met alle gegevens erin op deze site staan ook wat gegevens maar die zijn voor polo 1 en 2 en 2f, tenzij je een polo 2f hebt maar jij noemt hem dan 3, dat is misschien het makkelijkste of je kunt ook een paar vragen apart stellen of puntsgewijs groet paul.  ;)
Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
1 op 10 koelvloeistof
« Reactie #2 Gepost op: di, 06 mei 2003, 19:30:09 »
een polo 3 is de polo 2f  heeft verschillende namen.Die koppakking die jij net beschreef,is die sterker dan de normale?Of is dat de normale ??
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
1 op 10 koelvloeistof
« Reactie #3 Gepost op: di, 06 mei 2003, 19:33:28 »
hmz vraagbaak doet het niet op deze site. jammer,maar het is de kopakking die kapot is ja.

arno
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
1 op 10 koelvloeistof
« Reactie #4 Gepost op: za, 10 mei 2003, 18:52:18 »
Koppakking vervangen:

Geen stress...

Merktekens staan op de poelie van krukas EN nokkenas-tandwiel.  Dus gewoon kop eraf trekken, met merktekens 'goed'.

En bij het terug plaatsen idem: merktekens goed zetten op onderblok, en kop, en klaar..

Kop vlakken: wel verstandig,

Ligt er een beetje aan of de kop verbrandingsruimten heeft (kleppen liggen iets verdiept), of niet (kleppen liggen op 't vlak),..

als de kleppen wat verdiept in de kop liggen, hoeven ze er niet uit voor t vlakken.. heb je echter alleen verbrandingsruimte in de zuigers, dan moeten ze er ff uit.

Niet heel lastig, maar wel ff speciaal gereedschap voor nodig: Soort lijmklem, met rare bek..
Eerst Nokkenas eruit (simpel: 5 lagerkappen, nummeren, zelfde plaats weer terug)
dan hydro stoters eruit vissen (even nummeren: zelfde plaats weer terug)
dan met 'klepveer-indrukding' kleppen verwijderen.. meteen even de klepsealtjes vervangen..

Verry kip kerrie, als je vaker een koppakking wilt vervangen, kan 't al uit om z'n speciale lijmtang te kopen... (simpele versie).. doe je het heel vaak,... dan een duurde
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
1 op 10 koelvloeistof
« Reactie #5 Gepost op: zo, 11 mei 2003, 10:40:00 »
HEy harstikke bedankt,eindelijk eens een andwoord waar je wat aan hebt,ik had al van iemand anders gehoord om de distributieriem vast te zetten met tairibs aan de poelie zodat ie op tijd blijft,maar zo kan ik t ook proberen,denk als ik t zelf ga doen ik ook effe een vraagbaak bestel,maar die zijn er niet voor mijn type gaat maar tot 1990,maar misschien is t dezelfde moter.Alvast bedankt in ieder geval.


mvg arno
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
1 op 10 koelvloeistof
« Reactie #6 Gepost op: zo, 11 mei 2003, 11:29:02 »
Kop als volgt vastdraaien:

10 4 2 6 8
 7  5 1 3 9
voorkant auto

je begint bij bout 1 en dan 2 enz..
eerst alle bouten handvast draaien, dan eerste slag 40Nm, 2e ronde 60Nm en dan nog een rondje 180 graden (halve slag).

Koop bijv op ebay het duitse "jetzt helfe ich mir selbst" Nr 119 (polo 81 tot 94), staat vrijwel alles in, polo 2 en 2F.

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
1 op 10 koelvloeistof
« Reactie #7 Gepost op: zo, 11 mei 2003, 11:32:34 »
exemplaar 1:
klik

exemplaar 2:
klik

 :)

Je moet alleen geen moeite heben met (technisch) duits..

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
1 op 10 koelvloeistof
« Reactie #8 Gepost op: zo, 11 mei 2003, 11:40:00 »
En verder nog wat antwoorden op je vragen:

Nokkenas hoeft er niet uit, het tandwiel moet er wel af.
En hydrostoters hoeven niet gesteld te worden, dat doen ze zelf  -cool-

Beste kun je ook meteen je waterpomp vervangen, gebeurt bij VW altijd gelijk met de riem, bij inleveren van je oude kost een nieuwe ongeveer 50 euro.
<edit> oja, zowieso een nieuwe dichtring voor de waterpomp gebruiken, anders heb je kans op lekkage <edit>
Distributiriem kost bij Brezan (merk Gates), een 7,50 euro..

Na het spannen van de riem (door verdraaien van de waterpomp, zit een sleufje in waardoor je em met een schroevendraaier kunt verdraaien), de motor (bougies eruit is makkelijker) ff een paar keer doordraaien aan de krukas (dop 21 door gat in in wielkast bijrijderskant. Dan weer controleren of alles goed staat.




Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
1 op 10 koelvloeistof
« Reactie #9 Gepost op: zo, 11 mei 2003, 11:44:22 »
waterpomp vervangen? hij heeft nog maar 1 ton gelopen dus dat weet ik ook niet, wat ik wel weet is dat je de spanrol van de riem moet vervangen klopt dat?

arno
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
1 op 10 koelvloeistof
« Reactie #10 Gepost op: zo, 11 mei 2003, 16:02:15 »
De waterpomp is bij een 86/86c blok ook de spanrol, je spant de riem met de waterpomp.

Kijk, en dan wordt het duidelijk  :D

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
1 op 10 koelvloeistof
« Reactie #11 Gepost op: zo, 11 mei 2003, 16:12:33 »
he ja,ik leer iedere dag bij, dadelijk word ik nog slim :D  :P , ik meen dat dat ook t duurste is wat er aan moet gebeuren,kop vlakken kost maar iets van 19 euro meen ik.

arty
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
1 op 10 koelvloeistof
« Reactie #12 Gepost op: zo, 11 mei 2003, 16:27:58 »
een vraagbaak &#8364;20,-
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
1 op 10 koelvloeistof
« Reactie #13 Gepost op: zo, 11 mei 2003, 16:29:30 »
20 euro dus
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline polo 3

  • L86C-0123
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.299
  • Geslacht: Man
  • Arno Zijlstra
1 op 10 koelvloeistof
« Reactie #14 Gepost op: zo, 11 mei 2003, 16:50:53 »
die zullen ze ook wel bij brezan of halfords hebben toch?
G40 en G60 laders te koop,Diverse bewerkingen en revisies met garantie!!