Auteur Topic: Slecht starten koude diesel OPGELOST!  (gelezen 5553 keer)

Offline Twouters

  • Non-Register lid
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
  • Thomas Wouters
Slecht starten koude diesel OPGELOST!
« Gepost op: vr, 15 mei 2015, 13:58:07 »
Hallo allen,

Sinds 3 dagen geleden heb ik het probleem dat mijn auto slecht start als die koud is.
3 dagen geleden heb ik de auto veel op de krik gehad om de remklauwen, schijven en blokken te vervangen. Ik heb wel iets gemorst met remvloeistof in de motorcabine tijdens het bijvullen. i.v.m ontluchten van de remklauwen. Sindsdien start die koud heel slecht. Ik heb het probleem geprobeerd te bekijken met choke en zonder choke.

Ik moet er nog wel even bij zeggen dat ik hem vervolgens niet schoon gespoeld heb met een hoge druk reiniger maar met een vochtige doek alles rondom waar ik gemorst heb/kon hebben schoon heb gemaakt.


Het probleem:
- Koud start heel slecht (trek bijna de complete accu leeg voordat die diesel lijkt te pakken)
- In het begin lijkt hij totaal geen brandstof te pakken, pas nadat die echt warm pakt die hem stotterend op.
- Eenmaal aangeslagen stottert hij even, na goed gas geven is het weg.
- Afgelopen "winter" startte hij ook al niet even lekker maar na 20 seconden toch wel.
- Na het starten stottert hij zonder gas te geven. Zonder choke valt hij zelfs uit.

Wat er niet mis is:
- Als die eenmaal goed loopt blijft die prima lopen, stabiel stationair.
- Na 5 minuten rijden of uberhaupt een klein stukje rijden, herstarten doet het meteen.
- Na 2 a 3 uur uit te hebben gestaan (nadat hij 's ochtends eindelijk aan is geweest) doet hij er wel langer over met starten maar pakt binnen 10 a 20 seconden weer op en gaat dan ook aan.

Nu zit ik zelf aan het volgende te denken:
- Gloeibougies op?
- Pakking van de dieselpomp niet lekker waardoor hij lucht aan het pompen is? Alhoewel dat raar is aangezien hij vorige week nog prima startte.
- Wat voor invloed kan remvloeistof hebben in de motorcabine?
- Verstuivers? Maar of dit ook verklaard dat hij warm wel goed start en koud niet?  -dunno-

Wat me wel is opgevallen is zodra het voorgloeilampje aan gaat start hij slecht. Gaat het lampje niet aan start hij eigenlijk meteen. Tijdens het starten een vieze lucht van olie, pas na het oppakken komt er een diesellucht bij. Hij rookt wel verschrikkelijk met starten
« Laatst bewerkt op: do, 28 mei 2015, 09:19:31 door Twouters »
If in doubt, go flat out - Colin McRae

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Slecht starten koude diesel
« Reactie #1 Gepost op: vr, 15 mei 2015, 20:04:31 »
begin maar eens met de gloeiers vervangen. 20 seconden starten is al veel te lang in de winter. En als dat het niet verholpen heeft check dan even of je niet een diesel slang plat hebt gedrukt en dat hij daardoor een klein scheurtje heeft en lekt.

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Slecht starten koude diesel
« Reactie #2 Gepost op: vr, 15 mei 2015, 20:19:18 »
Met schoonvegen een stekkertje "los" getrokken?
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Slecht starten koude diesel
« Reactie #3 Gepost op: vr, 15 mei 2015, 20:33:57 »
Dieselfilter al eens afgetapt (water aan onderzijde)?
Je verhaal klinkt erg als versleten gloeipennen, of een accu die de capaciteit niet meer op kan brengen. Slechte massa of een kapotte accu kan dat verschijnsel verklaren...
Remolie is bijtend. In de motorruimte zal morsen zich uiten door rook op delen die warm worden, en roest op andere metalen delen. Slangen kunnen er eventueel door aangetast worden, maar dan moet je wel al kwistig gestrooid hebben...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Twouters

  • Non-Register lid
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
  • Thomas Wouters
Re: Slecht starten koude diesel
« Reactie #4 Gepost op: za, 16 mei 2015, 09:26:15 »
begin maar eens met de gloeiers vervangen. 20 seconden starten is al veel te lang in de winter. En als dat het niet verholpen heeft check dan even of je niet een diesel slang plat hebt gedrukt en dat hij daardoor een klein scheurtje heeft en lekt.

Ik heb 4 nieuwe besteld op een webshop van Bosch, totale schade 7 euro per stuk. Bij de brezan 20 euro per stuk  -gert-
Alleen even kijken waar ze zitten bij mijn auto en met welk gereedschap ik ze los kan halen.

Met schoonvegen een stekkertje "los" getrokken?

Ik heb inderdaad stekkertjes los getrokken maar ook alle weer vast gemaakt

Dieselfilter al eens afgetapt (water aan onderzijde)?
Je verhaal klinkt erg als versleten gloeipennen, of een accu die de capaciteit niet meer op kan brengen. Slechte massa of een kapotte accu kan dat verschijnsel verklaren...
Remolie is bijtend. In de motorruimte zal morsen zich uiten door rook op delen die warm worden, en roest op andere metalen delen. Slangen kunnen er eventueel door aangetast worden, maar dan moet je wel al kwistig gestrooid hebben...

Ik heb niet flink gestrooid. Hij klotste hooguit 1 keer over het plastiek reservoir. Dus die van onder en boven schoon gemaakt met een vochtige doek aangezien remvloeistof niet tegen water kan meen ik mij te herinneren.  


Ik laat even weten hoe het is gegaan met de nieuwe gloeiers als ik ze los krijg, iemand hier toevallig een schema waar ze zitten? Gloeipennen zitten toch niet op de plek waar normaal bougies zitten toch? Volgens mij wat ik heb gezien zitten ze op de zijkant van het blok verbonden met een soort "touw". Ik snap hoe ik ze los moet maken en naar mijn weten moeten ze weer met 10nm vast gezet worden. Maar ik hoop dat ik geluk heb dat ze niet afknappen. Kan ik ze gerust met WD40 plat spuiten om ze zo los te laten komen? Of werkt het gemakkelijker om de kleppendeksel te demonteren? Kan ik gelijk die pakking ook vervangen (hij lekt iets in de hoekjes)
« Laatst bewerkt op: za, 16 mei 2015, 09:44:11 door Twouters »
If in doubt, go flat out - Colin McRae

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Slecht starten koude diesel
« Reactie #5 Gepost op: za, 16 mei 2015, 10:49:45 »
Ze zitten normaal wel ongeveer op een gelijke plek als bougies. En inspuiten helpt vaak niet heel veel, meestal als het fout gaat is het door roetopbouw aan de binnenkant. Dan zit er zo'n dikke roetlaag op de kop van de gloeiers dat ze niet meer door het gaatje passen. En vaak zit er achter een soort plaatje overheen wat van gloeibougie naar gloeibougie loopt en die moet er eerst af bij allemaal, die leg je netjes aan de kant ofzo. Vervolgens is het meestal dop 11 zo uit mijn hoofd, en dan ga je voorzichtig los draaien. En bij vast draaien niet te vast, meestal staat er wel een moment op het doosje.

En als je alleen remvloeistof op het potje hebt gehad aan de buitenkant dan hoef je je daar niet druk over te maken, dat potje kan er namelijk tegen. Anders zou dat potje na al die jaren toch al lang lek zijn geweest? Maar je moet het er natuurlijk wel zo veel mogelijk af halen anders lekt het overal over heen.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Slecht starten koude diesel
« Reactie #6 Gepost op: za, 16 mei 2015, 15:02:14 »
En dat remvloeistof niet tegen water kan klopt ook niet. Het is hygroscopisch, het trekt zelfs water aan. Alleen is water samenpersbaar en remvloeistof niet. Ziehier waarom je minder goed remt met oudere remolie.
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Twouters

  • Non-Register lid
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
  • Thomas Wouters
Re: Slecht starten koude diesel
« Reactie #7 Gepost op: ma, 18 mei 2015, 08:52:32 »
En dat remvloeistof niet tegen water kan klopt ook niet. Het is hygroscopisch, het trekt zelfs water aan. Alleen is water samenpersbaar en remvloeistof niet. Ziehier waarom je minder goed remt met oudere remolie.

Ja dat heb ik gemerkt inderdaad. Ik ga de nieuwe gloeiers bestellen en kijken wat ik er zelf aan kan doen. Zodra ze voor mijn idee te vast zitten moet toch een garage het doen voordat ik ze kapot draai en dan ben ik veel verder van huis. Achterstallig onderhoud van een ander is nooit leuk om zelf op te lossen maar wat moet dat moet :)
If in doubt, go flat out - Colin McRae

Offline Twouters

  • Non-Register lid
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
  • Thomas Wouters
Re: Slecht starten koude diesel
« Reactie #8 Gepost op: za, 23 mei 2015, 08:43:01 »
Daar zijn ze dan! Eindelijk aangekomen en me portemonnee gelijk een heel stuk lichter.
Nu hoop ik echt dat ze niet in het blok afknappen en dat ze zich makkelijk laten vervangen, al heb ik daar een zwaar hoofd in toen ik me remmen heb gedaan was het ook een en al drama.

If in doubt, go flat out - Colin McRae

Offline EMP

  • L86C-0185
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.667
  • Geslacht: Man
  • Erik Martijn Pool
    • poloC.nl
Re: Slecht starten koude diesel
« Reactie #9 Gepost op: za, 23 mei 2015, 11:30:54 »
Voordat je ze gaat monteren even je blok goed warm rijden en dan de gloeipluggen los draaien.

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Slecht starten koude diesel
« Reactie #10 Gepost op: za, 23 mei 2015, 21:02:30 »
Dat doe ik ook altijd. Even een rondje flink trappen zodat hij mooi schoon brand en dan de boel los draaien.

Offline Twouters

  • Non-Register lid
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
  • Thomas Wouters
Re: Slecht starten koude diesel
« Reactie #11 Gepost op: ma, 25 mei 2015, 09:21:19 »
Bedankt heren voor de tip. Ik ga ze morgenmiddag toepassen. Kan ik ook gelijk even langs de garage om te vragen welke gloeikaars het niet goed doet. Heb zelf geen doormeet gereedschap.
If in doubt, go flat out - Colin McRae

Offline EMP

  • L86C-0185
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.667
  • Geslacht: Man
  • Erik Martijn Pool
    • poloC.nl
Re: Slecht starten koude diesel
« Reactie #12 Gepost op: ma, 25 mei 2015, 21:26:21 »
Kan je makkelijk zelf draad van de kaars tegen de min en de plus met de plus bevinden met een draad
Gloeit hij de werkt hij nog doet hij niets issie stuk  -thumbsup-

Offline Twouters

  • Non-Register lid
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
  • Thomas Wouters
Re: Slecht starten koude diesel
« Reactie #13 Gepost op: ma, 25 mei 2015, 23:20:58 »
Kan je makkelijk zelf draad van de kaars tegen de min en de plus met de plus bevinden met een draad
Gloeit hij de werkt hij nog doet hij niets issie stuk  -thumbsup-

Als je hem eruit hebt gedraaid bedoel je toch?
If in doubt, go flat out - Colin McRae

Offline EMP

  • L86C-0185
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.667
  • Geslacht: Man
  • Erik Martijn Pool
    • poloC.nl
Re: Slecht starten koude diesel
« Reactie #14 Gepost op: di, 26 mei 2015, 07:03:33 »
Ja als ze eruit zijn idd  -thumbsup-