Auteur Topic: Slecht starten koude diesel OPGELOST!  (gelezen 5552 keer)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Slecht starten koude diesel OPGELOST!
« Reactie #30 Gepost op: do, 28 mei 2015, 12:52:17 »
Hadden jullie ook een carburateur? Een choke (of smoorklep) is er om de luchttoevoer te beperken bij een benzinemengsel-motor. Op die manier wordt het mengsel rijker,
Bij mijn 1W's zit een koudstartversteller, ook wel koudstartversneller genoemd. De koudstartversneller vervroegd het inspuitmoment van de brandstofpomp iets.

Overigens zou je die koudstartversteller in principe alleen tijdens echte vriestemperaturen te gebruiken...

Geen idee, hij zweet tussen de bak en het blok

 -dunno-
Tussen bak en blok is het in principe staal op staal. Zweetwerk daar is waarschijnlijk afkomstig van hoger, hoedanook waarschijnlijker van het blok dan van de bak...
Bakken verliezen snel en makkelijk hun bakolie via de schakelas-keerring. Deze zit (zoals het woord al zegt) om de schakelas waar deze de bak in gaat.
Met de matige (spat)smering van de 5e versnelling van 085-bakken is dit in >80% van de gevallen de oorzaak van het kapotlopen van de 5e versnelling, omdat de bakolie op den duur onder het benodigde peil komt te staan.
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Twouters

  • Non-Register lid
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
  • Thomas Wouters
Re: Slecht starten koude diesel OPGELOST!
« Reactie #31 Gepost op: do, 28 mei 2015, 13:02:32 »
Bij mijn 1W's zit een koudstartversteller, ook wel koudstartversneller genoemd. De koudstartversneller vervroegd het inspuitmoment van de brandstofpomp iets.

Overigens zou je die koudstartversteller in principe alleen tijdens echte vriestemperaturen te gebruiken...

Vanaf binnen uit gezien zit er een kabel vanaf de "chokehendel" deze loopt door helemaal om de motor heen via de ruitenwisservloeistof reservoir, langs de radiator via het luchtfilter en sluit op de onderkant van de pomp aan. Bovenaan de pomp zit de gaskabel. Hoe die het doet weet ik niet met mengsel of lucht maar hij start er beter van als die koud is.


Tussen bak en blok is het in principe staal op staal. Zweetwerk daar is waarschijnlijk afkomstig van hoger, hoedanook waarschijnlijker van het blok dan van de bak...
Bakken verliezen snel en makkelijk hun bakolie via de schakelas-keerring. Deze zit (zoals het woord al zegt) om de schakelas waar deze de bak in gaat.
Met de matige (spat)smering van de 5e versnelling van 085-bakken is dit in >80% van de gevallen de oorzaak van het kapotlopen van de 5e versnelling, omdat de bakolie op den duur onder het benodigde peil komt te staan.

Ik ga het in de gaten houden, eerst even kijken of deze keering los te bestellen is. Misschien bestel ik me ook gelijk een nieuwe koppelingset.  -thumbsup-
« Laatst bewerkt op: do, 28 mei 2015, 13:05:24 door Twouters »
If in doubt, go flat out - Colin McRae

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Slecht starten koude diesel OPGELOST!
« Reactie #32 Gepost op: vr, 29 mei 2015, 13:44:30 »
Als hij lekt tussen je motor en bak dan is het eerder je krukas kering op de vliegwiel kant. Dat betekent dus dat je bak er achterweg moet en dan vliegwiel er af en die kering daar achter vervangen.

Offline Twouters

  • Non-Register lid
  • Berichten: 564
  • Geslacht: Man
  • Thomas Wouters
Re: Slecht starten koude diesel OPGELOST!
« Reactie #33 Gepost op: vr, 29 mei 2015, 20:39:12 »
Als hij lekt tussen je motor en bak dan is het eerder je krukas kering op de vliegwiel kant. Dat betekent dus dat je bak er achterweg moet en dan vliegwiel er af en die kering daar achter vervangen.

Is dit te doen zonder speciale apparatuur?
Vliegwiel is er laatst ook al af geweest voor de distributieriem dus die zal zonder problemen loskomen.
If in doubt, go flat out - Colin McRae