Hallo allen,
Sinds 3 dagen geleden heb ik het probleem dat mijn auto slecht start als die koud is.
3 dagen geleden heb ik de auto veel op de krik gehad om de remklauwen, schijven en blokken te vervangen. Ik heb wel iets gemorst met remvloeistof in de motorcabine tijdens het bijvullen. i.v.m ontluchten van de remklauwen. Sindsdien start die koud heel slecht. Ik heb het probleem geprobeerd te bekijken met choke en zonder choke.
Ik moet er nog wel even bij zeggen dat ik hem vervolgens niet schoon gespoeld heb met een hoge druk reiniger maar met een vochtige doek alles rondom waar ik gemorst heb/kon hebben schoon heb gemaakt.
Het probleem:
- Koud start heel slecht (trek bijna de complete accu leeg voordat die diesel lijkt te pakken)
- In het begin lijkt hij totaal geen brandstof te pakken, pas nadat die echt warm pakt die hem stotterend op.
- Eenmaal aangeslagen stottert hij even, na goed gas geven is het weg.
- Afgelopen "winter" startte hij ook al niet even lekker maar na 20 seconden toch wel.
- Na het starten stottert hij zonder gas te geven. Zonder choke valt hij zelfs uit.
Wat er niet mis is:
- Als die eenmaal goed loopt blijft die prima lopen, stabiel stationair.
- Na 5 minuten rijden of uberhaupt een klein stukje rijden, herstarten doet het meteen.
- Na 2 a 3 uur uit te hebben gestaan (nadat hij 's ochtends eindelijk aan is geweest) doet hij er wel langer over met starten maar pakt binnen 10 a 20 seconden weer op en gaat dan ook aan.
Nu zit ik zelf aan het volgende te denken:
- Gloeibougies op?
- Pakking van de dieselpomp niet lekker waardoor hij lucht aan het pompen is? Alhoewel dat raar is aangezien hij vorige week nog prima startte.
- Wat voor invloed kan remvloeistof hebben in de motorcabine?
- Verstuivers? Maar of dit ook verklaard dat hij warm wel goed start en koud niet?
Wat me wel is opgevallen is zodra het voorgloeilampje aan gaat start hij slecht. Gaat het lampje niet aan start hij eigenlijk meteen. Tijdens het starten een vieze lucht van olie, pas na het oppakken komt er een diesellucht bij. Hij rookt wel verschrikkelijk met starten