Auteur Topic: Aandrijfassen  (gelezen 1834 keer)

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Aandrijfassen
« Gepost op: ma, 05 apr 2004, 16:29:05 »
Simpele vraag welke aandrijfasse nzijn er in omloop voor de polo? Naar mijn weten zijn er 2 soorten de dikke en dunnere. Maar: welke kun je vinden onder welke polo?

Diesel: Dikke as (maar is dat altijd zo?)

Benzine: Dunne as

maar de hamvraag: de g40? dikke of dunne?

Ik neem aan dat ik voor mijn plannen beter de dikke kan pakken of zijn er nog andere opties? Aanpassen van aandrijfassen van andere type's? maar hoe doe je dit en hoe nauwkeurig kan dit geschieden. Tis natuurlijk niet de bedoeling dat er aan de ene kant meer massa moet worden verplaatst dan aan de andere zijde. Of zijn er nog andere verschillen tussen links en rechts die van levens(duur)belang zijn?

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Aandrijfassen
« Reactie #1 Gepost op: ma, 05 apr 2004, 16:29:52 »
En zijn er ook nog verschillen tussen wagens met een 4 of 5 bak?

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Aandrijfassen
« Reactie #2 Gepost op: ma, 05 apr 2004, 16:54:47 »
Simpele vraag welke aandrijfasse nzijn er in omloop voor de polo? Naar mijn weten zijn er 2 soorten de dikke en dunnere. Maar: welke kun je vinden onder welke polo?

Diesel: Dikke as (maar is dat altijd zo?)

Benzine: Dunne as

maar de hamvraag: de g40? dikke of dunne?

Ik neem aan dat ik voor mijn plannen beter de dikke kan pakken of zijn er nog andere opties? Aanpassen van aandrijfassen van andere type's? maar hoe doe je dit en hoe nauwkeurig kan dit geschieden. Tis natuurlijk niet de bedoeling dat er aan de ene kant meer massa moet worden verplaatst dan aan de andere zijde. Of zijn er nog andere verschillen tussen links en rechts die van levens(duur)belang zijn?

G40 heeft ook gewoon dunne...

Volgens de specs heeft de G40 versterkte homokineten, dit zal dan in het gebruikte materiaal (harder staal??) moeten zitten, aangezien en optisch en functioneel geen verschil in zit.

Diesel dik idd, maar vanwege de kracht kan dit niet zijn bij een 86c. Homokineten weer hetzelfde.

Homokineten bakzijde kunnen wel eens anders zijn bij 4<->5 bak...

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Aandrijfassen
« Reactie #3 Gepost op: ma, 05 apr 2004, 20:27:51 »
homo's aan de bak passen in iedergeval bij mij gewoon..

Diesels hebben dikkere want 1) koppel, maar das niet hoger dan bij G40, maar wel 1,5) koppel vanaf 'stilstand' en 2) hoger gewicht = minder trillings gevoelig..

zo ook krukas sterker, motorsteun sterker etc etc sterker: trillingen opvangen..

Als je van plan bent wokkels te gaan draaien, zorg dan eerst voor een bak met een kroonwiel dat met boutjes vast zit ipv geperst...

D'r zit nog wel verschil in de homo's aan het wiel geloof ik: zelf geen ervaring mee
en d'r is een verschil van 2 cm bij de latere type Cxx bakken (CEH enzo).. tenminste: dat zegt Douwe... dus dat zal dan wel.. of je die 2cm kunt opvangen, of ECHT een andere as nodig hebt: beats me!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Aandrijfassen
« Reactie #4 Gepost op: ma, 05 apr 2004, 21:34:16 »
Ok ff 'leek-modus' aan: zijn de homokineten van een g40 ook te gebruiken op de assen van een diesel? En voor een 1.4 abd of een 1.6 (motorcode weet ik zo niet maar er zitten aee zuigers in) zijn daar ook sterkere krukas en drijfstangen voor te krijgen? Die je op hun beurt ook weer kan laten bewerken of hebben die allemaal een andere slag? 1.4 abd uitwisselbaar met 1.4 diesel uit polo 2 en 2f?

En kroonwiel met boutjes?? Welke codes en met welke van de 2 bovenstaande motoren zijn deze compatible?




Offline Ken

  • polo86c.be
  • Non-Register lid
  • Berichten: 401
  • Geslacht: Man
    • http://www.polo86c.be
Aandrijfassen
« Reactie #5 Gepost op: ma, 05 apr 2004, 22:37:54 »
en d'r is een verschil van 2 cm bij de latere type Cxx bakken (CEH enzo).. tenminste: dat zegt Douwe... dus dat zal dan wel.. of je die 2cm kunt opvangen, of ECHT een andere as nodig hebt: beats me!

En Douwe heeft gelijk -ja-

Ik heb de bak van mijn IIF vervangen, van CEH naar AHD en had de keuze, ofwel andere as ofwel flens wisselen.
Ik heb voor het laatste gekozen.

Offline TomKraft

  • Non-Register lid
  • Berichten: 252
  • Geslacht: Man
  • Tom Cartenstadt
Aandrijfassen
« Reactie #6 Gepost op: ma, 05 apr 2004, 23:40:52 »
heb er van een diesel gebruikt, met bijhorende 5-bak, zijn volgens mij de dikste, wel opletten bij verlaging vanaf 10cm, lig nu -11 voor en cardan raakt net 't chassis

greetz

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Aandrijfassen
« Reactie #7 Gepost op: di, 06 apr 2004, 07:34:58 »
Maar ook bij minder dan 10cm verlaging gaat ie het chassis raken.. maar dan alleen bij maximaal inveren..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Michiel

  • L86C-0014
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.492
  • Geslacht: Man
  • Michiel Ros
Aandrijfassen
« Reactie #8 Gepost op: di, 06 apr 2004, 10:29:17 »
en d'r is een verschil van 2 cm bij de latere type Cxx bakken (CEH enzo).. tenminste: dat zegt Douwe... dus dat zal dan wel.. of je die 2cm kunt opvangen, of ECHT een andere as nodig hebt: beats me!

En Douwe heeft gelijk -ja-

Ik heb de bak van mijn IIF vervangen, van CEH naar AHD en had de keuze, ofwel andere as ofwel flens wisselen.
Ik heb voor het laatste gekozen.

Heb dat ook gehad met de 5-bak voor mijn Derby. Ook flens gewisseld.
Praatjes vullen geen peekaatjes

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Aandrijfassen
« Reactie #9 Gepost op: di, 06 apr 2004, 12:28:18 »
maar ist mogelijk om die g40 homootjes te gebruiken icm diesel assen?

En is het wijsheid om in het 1400 blok de 1400 diesel krukas en drijfstangen te gebruiken?

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Aandrijfassen
« Reactie #10 Gepost op: di, 06 apr 2004, 14:05:38 »
Heb zelf een ABD open liggen,...

gaat waarschijnlijk niet passen, als je kijkt naar de drijfstangen en krukas axiaal lagers..

(tenminste: dat herinner ik mij).

Heb drijfstangen van een HH blok naast die van de ABD gehouden, en die van de HH zijn dacht ik breder (of andersom).

Met de axiaal lagers van de krukas kom je dan denk ik vast niet uit..

Hoeveel PS wil je uit de ABD gaan persen? gaan we 1600 blok met 1400 binnen werk opbouwen en dan 2 dubbele -turbo erop?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Aandrijfassen
« Reactie #11 Gepost op: di, 06 apr 2004, 16:45:50 »
wat ik precies met beide blokken wil gaan doen is nog even de vraag. Er zijn nog te veel mogelijkheden.

De derby wordt sowieso eerst aangepakt. dan is de vraag of het 1600 blok daar qua hoogte in past: zoja: dan wordt het de 1600 die het meest extreem wordt aangepakt (dit omdat de kop al zwaar bewerkt is)

Turbo?? Graag!! maar weet niet of het haalbaar is met de compressie die de combo hierboven gaat leveren (bij turbo moet je ongeveer toch een 8 bar grens aanhouden vóór montage toch? Het 1600 blok wordt sowieso geen toerenblok ivm de lage aee zuigers.

Dan rust nog de vraag of het carb of einspritzung wordt.
Carbs: Of de cbr 900 carbs (aangezien hij toch geen toeren gaat draaien) of een setje webers, solexen of dell'orto's (laatse 2 kan ik aan komen voor weinagh)
Of drosselklappeteilen (ok je bent 600 euro lichter maar apart is het wel. Iemand ervaring met die dingen? Zitten de injectoren er al in of neem je gewoon originele vw injectors? (g60 of anders). En hoe zit het met de sturing (weber alpha of halltech of wederom origineel VAG).

Maar aan de andere kant: misschien past het 1600 blok qua hoogte niet (zoals al enkele boze tongen hebben beweerd) dus dan wordt het toch een 1400 toerenblok (sowieso dubbele carbs want ik heb de bewerkte kop en het geflowde spruitstuk daarvoor al liggen (alhoewel: de drosselkleppen zijn ook dcoe compatibel)

Dus je merkt het wel: ik ben een man in dubio.....Zucht

Haast is er sowieso niet bij, andere dingen hebben prioriteit en ik wil alles goed aanpakken dus ook alles verduurzamen/versterken.

(ps: wil je de abd toch kwijt omdat je toch voor 1600 set-up gaat: denk aan mij -hug- )

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Aandrijfassen
« Reactie #12 Gepost op: di, 06 apr 2004, 17:51:17 »
Of drosselklappeteilen (ok je bent 600 euro lichter maar apart is het wel. Iemand ervaring met die dingen? Zitten de injectoren er al in of neem je gewoon originele vw injectors? (g60 of anders). En hoe zit het met de sturing (weber alpha of halltech of wederom origineel VAG).

Maar aan de andere kant: misschien past het 1600 blok qua hoogte niet (zoals al enkele boze tongen hebben beweerd) dus dan wordt het toch een 1400 toerenblok (sowieso dubbele carbs want ik heb de bewerkte kop en het geflowde spruitstuk daarvoor al liggen (alhoewel: de drosselkleppen zijn ook dcoe compatibel)

Einzeldrosselklappeneinspritzung (galgje?  -naughty-  ).. duur, maar perfect af te stellen elke motor. Dus ook het maximale eruit halen. Geen verloop van de instellingen, gemakkelijk aan te passen op eventuele latere modificaties.
Alhoewel je uiteindelijk toch op de rollenbank/naar de specialist zult moeten voor een afstelling, net als met carbs.

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Aandrijfassen
« Reactie #13 Gepost op: di, 06 apr 2004, 18:09:46 »
Ok maar in combo met wat doe je dat? vw injectoren incl. de computer of neem je andere injectoren en bijv. een weber alpha of een knobloch computer? (vrees dat dit sowieso onhaalbaar is)

Lees hier meer over de specs van het 1600 onderblok met de kop die er op komt.

(sorry voor de crosspost, maar anders wordt het te onoverzichtelijk: zit met teveel vragen in 1 topic) -gert-