De dieseltje die er 'zo' inpassen, zijn de MN en de 1W, uit de Polo 2 en de Polo 2f. De 1W vind je ook terug in de Seat Terra.
Hoe de RDW er tegenover staat weet ik niet, maar de Polo is standaard gewoon met Diesel geleverd, dus het zal ongeveer net zo moeilijk zijn als het laten om zetten van de kleur naar 'Groen' naar 'Oranje'.
Technisch zijn er een aantal verschillen. Als je een revisie blok koopt, mis je veel. Wat is er namelijk (naast de motor) anders:
1) aandrijfassen (De diesel heeft de dikste, die van de G40 zijn dunner)
2) radiateur (De diesel heeft standaard de groootste)
3) motorsteun, aan dynamo zijde (De diesel heeft de sterkste)
4) dashboard/bedrading (is anders, want gloeien ipv choke)
Wat je 'dus' het beste kunt doen: op de sloop een donor zoeken, en alle delen mee nemen, die ook maar anders kunnen zijn....
Uitlaat is het zelfde, achteras, tank enz enz (er zit gloof ik geen opvoer pomp in de tank of aan de tank)..
Overigens: Koude start vervroeger hendel (choke bij benzine modellen), vervroegt het inspuit moment gloof ik, en is geen statinair toerental verhoger, toch?)
Max snelheid: ergens rond de 140. Verbruik (als je rustig rijd), rond de 4 liter (1 op 25), tot 5 (1 op 20). Rij je wat ruwer, dan kom je lager uit.. Vraag dat maar aan Jeroen.
Olie verbruik: revisieblok: ligt waarschijnlijk lager dan de fabrieks-toleranties, en lager dan 'standaard nieuw', want bij revisie word er vaak veel nauwkeuriger gelet op afwijkingen.
Liever de 1.4 nemen uit een 2f: die vind je vaker, en hebben 'net iets meer' te bieden. Maar een 1.3 voldoet ook goed.