Auteur Topic: zelf je auto een ander kleurtje geven?  (gelezen 3717 keer)

Offline Roberto

  • Non-Register lid
  • Berichten: 57
Re: zelf je auto een ander kleurtje geven?
« Reactie #15 Gepost op: ma, 19 mei 2008, 17:25:52 »
en euh , hoelang moet dit dan drogen ???
zit je dan niet met stof in de lak doordat je het rollen niet in een stofvrije ruimte doet??

grtz

Offline Jaap van der Vegte

  • L86C-0118
  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.800
  • Geslacht: Man
  • Kabouter
Re: zelf je auto een ander kleurtje geven?
« Reactie #16 Gepost op: ma, 19 mei 2008, 19:12:12 »
De kans dat je er wat stof op krijgt is wel aanwezig. Ik ben ook al eens aan het experimenteren geweest met het rollen van mijn auto.

Ik heb het thuis gewoon in de garage gerolt en geprobeerd in de uren na het rollen zo weinig mogelijk naar de garage te gaan en de deuren rustig open en dicht te doen. Zo komt het stof ook het minste van zn plaats en waait het ook niet zo maar op je project.

Als laatste kan je je auto (als je er meerdere lagen verf op hebt zitten) opschuren met een korrel 2000 waterproof en water. En daarna evt. nog polijsten.

Volgens mij moet je alle stofdeeltjes er wel uit kunnen krijgen. Wel even ongeveer 2 weekjes wachten met opschuren, omdat de verf wel goed uit moet harden!!!
Plat op z'n bek met een paar dikke wielen eronder ziet alles er goed uit

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: zelf je auto een ander kleurtje geven?
« Reactie #17 Gepost op: ma, 19 mei 2008, 19:32:46 »
Beste Roberto,

Ik heb je in een ander topic ook al eens subtiel proberen aan te geven dat je wel iets moet doen met de antwoorden die je krijgt op je vragen. Ik heb je een link gestuurd waar je meer kunt vinden over het verven/rollen van je auto dan je waar dan ook op 't net kunt vinden.
Met alle respect, iedereen hier wil mensen graag en zoveel mogelijk van dienst zijn, maar als je a) niet reageert op tegen-/verduidelijkingsvragen en b) niets lijkt te doen met de antwoorden die je krijgt, dan krijg ik in ieder geval het gevoel mijn tijd beter te kunnen spenderen (aan mijn eigen projecten bijvoorbeeld?!)
Als je dan ook nog eens een forumlid afplast omdat het antwoord dat je krijgt op jouw manier van posten je niet bevalt, krijg ik al helemaal zin om totaal iets anders te gaan doen.
Doe mij (en jezelf) een plezier, en besteed wat meer aandacht aan de antwoorden die je krijgt. Bedenk je dat veel vragen die je hebt al eens eerder bij anderen zijn opgekomen, en dus ook al eens zijn beantwoord. Zoek dus ook zelf even door het forum (en/of het net) en lees!

In dit geval: ja natuurlijk krijg je met stofdeeltjes te maken (als je dat niet wil kun je zo voor € 1000 je auto professioneel laten spuiten, hoor), maar als je de verf redelijk dik opbrengt, kun je naderhand nog een behoorlijk resultaat bereiken door goed en intensief te polijsten. Je zult echter altijd verschil blijven zien tussen een professionele spuitlak, en een zelf-gerolde zijdeglans-HEMA-lak... Maar ja, voor niets gaat de zon op?! Succes! -klus-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: zelf je auto een ander kleurtje geven?
« Reactie #18 Gepost op: ma, 19 mei 2008, 20:03:56 »
Gekke Gerrit heeft gesproken.....

(ben er stil van...en das bij mij niet normaal  :D :D)





Offline Jaap van der Vegte

  • L86C-0118
  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.800
  • Geslacht: Man
  • Kabouter
Plat op z'n bek met een paar dikke wielen eronder ziet alles er goed uit

Offline Roberto

  • Non-Register lid
  • Berichten: 57
Re: zelf je auto een ander kleurtje geven?
« Reactie #20 Gepost op: ma, 19 mei 2008, 20:50:24 »
sorry hoor ... ik bedoelde het niet slecht ...

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: zelf je auto een ander kleurtje geven?
« Reactie #21 Gepost op: ma, 19 mei 2008, 23:10:22 »
Let wel, ik bedoel het ook niet slecht: mijn "succes" was/is welgemeend.
Ik wil ook niet de moderator of wijze oude man uit gaan hangen, maar ik merkte irritatie bij mezelf.
Ik ben op vele vlakken (zeker motorisch) zelf ook een echte n00b -ja-, en ik heb toen ik net op het forum zat hetzelfde gedrag vertoont. Maar ik kan het je beter zeggen voordat je denkt dat je niet welkom bent omdat sommige mensen wat bruut of zelfs helemaal niet reageren.
Lees met name je topic over de elektrische storing nog maar eens na: vele helpende handen en allemaal met suggesties, maar terugkoppeling gaf je nauwelijks... Komt vast helemaal goed, heb geduld en probeer ook zelf wat te zoeken/lezen ipv meteen allemaal vragen af te vuren?! -thumbsup-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline sonic_striker

  • L86C-0134
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.321
  • Geslacht: Man
  • Perrin van der Sluys
Re: zelf je auto een ander kleurtje geven?
« Reactie #22 Gepost op: di, 20 mei 2008, 09:12:01 »
Hallo,

Dus even in stapjes:
1- auto strippen
2- auto schuren  (hoeveel???)
3- ontvetten, schoonmaken
4- Plamuren wat nodig is
5- verf erop rollen laag 1 (welke verf is het beste???)
6- laten drogen, uitharden
7- verf erop rollen laag 2
8- laten drogen, uitharden
9- schuren met korrel 2000 waterproof en water
10- Polijsten
11- auto weer opbouwen

dan heb ik nog wat vragen
moet de oude lak er helemaal vanaf zodat je dus het metaal ziet??
moet er als eerste laag niet een speciale verf op?
dat opschuren als laatste geeft dat geen schade?
'85 Tizian Rot met. Polo 1.3 Coupe CL
'19 Flash Rot Polo 2.0 GTI
'11 Ford Fiesta 1.6 TDCi

Offline Jaap van der Vegte

  • L86C-0118
  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.800
  • Geslacht: Man
  • Kabouter
Re: zelf je auto een ander kleurtje geven?
« Reactie #23 Gepost op: di, 20 mei 2008, 09:18:39 »
De auto moet gewoon opgeschuurt zijn, zodat de nieuwe verf goed kan hechten. Als je de volledige auto kaal schuurt zal je wel eerst een primer aan moeten brengen.

Wat voor verf: er zijn genoeg mensen die het gewoon met een standaard Praxis/Gamma verfje doen, maar ik denk dat ik zelf een 2 componenten bootlak neem. De standaard Praxis/Gamma verfsoorten zijn 1 component en dus minder krasvast.

Meerdere lagen aanbrengen is m.i. wel het beste, omdat je het zo nog goed strak kan krijgen door op te schuren en te polijsten.

En idd goed ontvetten, want je verf moet goed hechten!!
Plat op z'n bek met een paar dikke wielen eronder ziet alles er goed uit

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: zelf je auto een ander kleurtje geven?
« Reactie #24 Gepost op: di, 20 mei 2008, 09:21:43 »
schuren totdat alle lak er af is; doe je best :D  .
Het hoeft niet, en is practisch ook bijna onmogelijk, aangezien dit zo ontzettend veel moeite en tijd kost -ja-


*(licht)Opschuren van de huidige laklaag (met korrel 200) is genoeg, eventueel nog met 400 naschuren en dan heb je wel een mooie gladde ondergrond.

**Koop kwaliteitsrollers (des te beter, des te mooier het resultaat ivm inrollen van luchtbellen).

***Lak= gebruik goede jachtlak, die wordt beresterk en vloeit heel mooi tijdens het rollen. Een minder dure lak kan ook prima volstaan

Des te beter je voorbereiding, des te minder je hoeft te polijsten/naschuren en des te eerder je klaar bent. Die kerel van de $50,- paintjob site geeft namelijk niet aan dat hij wel een professionele polijstmachine heeft gekocht voor veel geld -naughty-



Je kan natuurlijk ook gewoon schuren met korrel 150-200, bus verf halen bij de gamma en met een goedkoop rollersetje de auto metamorfoseren :P
Plak dan wel alle delen die je niet wilt verven goed af.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline FoZ

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.441
  • Geslacht: Man
  • Niek
Re: zelf je auto een ander kleurtje geven?
« Reactie #25 Gepost op: di, 20 mei 2008, 15:49:22 »
doe ik zoveel moeite om alles uit te leggen met bijbehorende pics....waarschijnlijk niet duidelijk genoeg  -gert-

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: zelf je auto een ander kleurtje geven?
« Reactie #26 Gepost op: di, 20 mei 2008, 16:31:51 »
Volg deze link : http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,1817.0.html

En veel wordt duidelijk. Lees verder op pagina 2, en klik dan op deze link http://www.polo86c.nl/smf/index.php/topic,1817.0.html
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Marjolijn

  • L86C-0084
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.414
  • Geslacht: Vrouw
  • Marjolijn Staal
Re: zelf je auto een ander kleurtje geven?
« Reactie #27 Gepost op: di, 20 mei 2008, 17:24:22 »
 -uitlachen-
Als de kraan lekt, is het best oké om te dweilen

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Re: zelf je auto een ander kleurtje geven?
« Reactie #28 Gepost op: di, 20 mei 2008, 17:32:17 »
tja, sommige mensen denken dat er in de afgelopen decennia nog nooit iemand anders met een dergelijke vraag gekomen is op dit forum en op andere plaatsen op het wereldwijde web...:D :D

Auto rollen/ cheap paintjob intikken bij google en je hebt voor de eerst komende dagen genoeg leesvoer -ja-
Maar blijkbaar tuinen er toch weer mensen in om het nog een keer uit te leggen (including me -wtf-)
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Gert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.190
  • Geslacht: Man
  • Opa
Re: zelf je auto een ander kleurtje geven?
« Reactie #29 Gepost op: di, 20 mei 2008, 17:41:15 »
Je moet eens op Google intypen Sticker stinkt ... gebeurt weinig maar wat hebben we hier een lol gehad .
En met alle respect : dat heb ik en ik weet zeker sommigen met mij ook als er weer naar de bekende weg wordt gevraagd .
Het woord Zoek in de balk hierboven is kennelijk teveel moeite .
En te vaak is het dat er iemand een Polo voor 100 euro heeft gekocht . Die gaat kapot en daarna zie je ze nooit meer  -klappen-