Auteur Topic: Bakwissel  (gelezen 2263 keer)

Offline polo1948

  • Non-Register lid
  • Berichten: 212
  • Geslacht: Man
Bakwissel
« Gepost op: wo, 23 dec 2015, 21:47:43 »
Ik wil mijn 8p bak vervangen voor een ceg bak, maar kom tot de ontdekking dat de afstand van de beide aandrijfasflenzen bij de ceg bak groter is.
Wat kan ik hier aan doen, moet ik een kortere rechter aandrijfas zien te scoren of kan ik de rechter flens van de ceg bak wisselen met de 8p bak?
De polo is een steilheck van 1985 met een nz motor.

Offline EMP

  • L86C-0185
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.667
  • Geslacht: Man
  • Erik Martijn Pool
    • poloC.nl
Re: Bakwissel
« Reactie #1 Gepost op: wo, 23 dec 2015, 21:50:05 »
Dat laatste  -thumbsup-

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Bakwissel
« Reactie #2 Gepost op: wo, 23 dec 2015, 22:01:24 »
 Beide is mogelijk. De originele aandrijfas bij de bak was waarschijnlijk korter. Kun je daar niet aan komen, wissel dan de flenzen. (tip: bereid je voor op het leeglopen van de bak)
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline polo1948

  • Non-Register lid
  • Berichten: 212
  • Geslacht: Man
Re: Bakwissel
« Reactie #3 Gepost op: do, 24 dec 2015, 09:27:10 »
Kan ik de flenzen er met een koevoet o.i.d. uitwrikken, ik heb dat bij een vw corrado eens gedaan en toen was de as gebroken na de borgveer,
het afgebroken schijfje lag in de bak.
Bij de corrado is het deel na de borgveer niet veel breder dan een euro, is hij bij de vw langer?

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Bakwissel
« Reactie #4 Gepost op: do, 24 dec 2015, 09:41:54 »
Kan ik de flenzen er met een koevoet o.i.d. uitwrikken, ik heb dat bij een vw corrado eens gedaan en toen was de as gebroken na de borgveer,
het afgebroken schijfje lag in de bak.
Bij de corrado is het deel na de borgveer niet veel breder dan een euro, is hij bij de vw langer?
Geen idee wat je nou allemaal zegt: ik herken er nks van -dunno-
Bij een 085 bak zit de asflensen slechts met 1 lange inbus/torx bout vast

Offline Polofundriver

  • Non-Register lid
  • Berichten: 414
  • Geslacht: Man
Re: Bakwissel
« Reactie #5 Gepost op: do, 24 dec 2015, 10:22:07 »
Wrikken met een koevoet gaat het zeker niet worden,
As zit inderdaad zoals Sjon zegt vast met 1 bout vast, bij mij was dat een m8 bout met een 13er kop,
Met de pijpsleutel is die er perfect uit te halen en dan pak je de flens zo uit de bak.

Offline polo1948

  • Non-Register lid
  • Berichten: 212
  • Geslacht: Man
Re: Bakwissel
« Reactie #6 Gepost op: do, 24 dec 2015, 14:46:17 »
Stom van mij, hij zit inderdaad met een imbusbout vast, had ik niet gezien door al het vet.
Zoals ik al zei, bij die corrado zit de flens geklemd met een borgveer en ik verwachtte hier hetzelfde.
Dus ik kan de flenzen simpel overzetten, de spiebanen zijn bij beide hetzelfde?

Offline vw-gj

  • L86C-0234
  • Non-Register lid
  • Berichten: 89
  • Geslacht: Man
  • Gertjan Willem
Re: Bakwissel
« Reactie #7 Gepost op: di, 25 apr 2017, 09:02:05 »
dit topic even gebruiken, zo moet er geen nieuwe gemaakt worden.

Ik heb een 5bak AHZ liggen die ik in m'n vriendin haar Classic van '84 (HK, 4bak) wil leggen.
Past dit zo 1op1? en wil gelijk ook een nieuwe koppeling en druklager steken, moet ik dan gewoon een set bestellen voor HK of past die druklager dan niet op de bak?
En vroeg me ook af of het schakelmechanisme moet over gezet worden...
Alvast bedankt

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Bakwissel
« Reactie #8 Gepost op: di, 25 apr 2017, 09:37:14 »
Ten eerste: waarom zou je een AHZ willen wisselen voor een 4-bak (vermoedelijk GX)?
Realiseer je wel dat die in de hoogste versnelling zo'n beetje even lang zijn (of in dit geval kort :) )
AHZ is bijna de kortste 5-bak die je vinden kunt, is zelfs nog korter als de wat bekendere AHD met bijnaam 'ADHD'.

Tot +/- 1986 zijn de 86c's niet voorbereid voor 5-bak: 5-bak schakelmechanisme + 5-bak stabilisatorstang zijn noodzakelijk.
En ook moet je de bovenste baksteun erbij hebben: die van een 5-bak is anders.
Pre-1986 koppeling past gewoon (koppeling = plaat, drukgroep + druklager).

Offline vw-gj

  • L86C-0234
  • Non-Register lid
  • Berichten: 89
  • Geslacht: Man
  • Gertjan Willem
Re: Bakwissel
« Reactie #9 Gepost op: di, 25 apr 2017, 10:51:51 »
Nou, dat is een snel en duidelijk antwoord! Bedankt! :)
Mechanisme en stabi-stang heb ik liggen en had die AHZ bak gratis gekregen, dus dacht ik, aangezien ik toch de koppeling wou vervangen, ondertussen die bak te steken om wat zuiniger naar Oostenrijk te rijden over 2 weken.
Maar dit is duidelijk een overbodig werk.
 -thumbsup-

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: Bakwissel
« Reactie #10 Gepost op: di, 25 apr 2017, 11:34:38 »
AHZ is wel een leuke bak dus voor sprint! Is dat een ori-polo bak?

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Bakwissel
« Reactie #11 Gepost op: di, 25 apr 2017, 12:27:34 »
AHZ is geleverd achter de HZ, 1.0 Polo 2 vanaf +/- 1986 t/m +/- 1989,
maar meestal heeft die gewoon een 4-bak