Auteur Topic: RWD op de Polo/Derby: hoe zou jij dat aanpakken?  (gelezen 4400 keer)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
RWD op de Polo/Derby: hoe zou jij dat aanpakken?
« Gepost op: zo, 03 jan 2016, 01:15:03 »
RWD in een 86(c)...

Hoe zou jij dat aanpakken?

Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Raymon

  • L86C-0190
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.501
  • Geslacht: Man
  • Raymon Gerrist
Re: RWD op de Polo/Derby: hoe zou jij dat aanpakken?
« Reactie #1 Gepost op: zo, 03 jan 2016, 10:16:42 »
http://www.squadra-tuning.nl/autos/categorie/196/auto/198.html

hun hebben een bi-motor gtv gebouwd door het een complete motor inclusief subframe draagarmen enz naar de achterkant te plaatsen .
persoonlijk vind ik het wel een mooie methode  omdat je de spoorbreedte meteen goed hebt .
helaas bij een polo alleen al weer lastiger omdat die geen subframe .
maar het zou natuurlijk ook kunnen met een golf subframe en motor  :)
Raymon 

Always be yourself unless you are Monday then be Friday

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: RWD op de Polo/Derby: hoe zou jij dat aanpakken?
« Reactie #2 Gepost op: zo, 03 jan 2016, 10:38:48 »
RWD, ja dat spookt ook nog steeds door me hoofd -klus-
( -uitlachen- + nog meer plannetjes/ideetjes die waarschijnlijk nooit 't daglicht zullen zien :))
Sinds ons bezoekje in Wolfsburg zijn de gedachten meer ala de Polo Sprint.
Alleen dan met een motor naar voren gericht, maar qua Polo achteras,
bevestiging schokbrekers en aandrijfassen zou ik die kant op gaan denk.

Offline anton 72

  • L86C-0191
  • Non-Register lid
  • Berichten: 988
  • Geslacht: Man
  • Anton Woudenberg
Re: RWD op de Polo/Derby: hoe zou jij dat aanpakken?
« Reactie #3 Gepost op: zo, 03 jan 2016, 12:04:50 »
Bij zoiets mag je toch vloeken in de kerk.
Denk hierbij aan ouwe kadett en onder stel en aandrijflijn van een panda 4x4.
Daar zijn wij toen mee bezig geweest,maarja de zaak gaat voor.
rijdend;sedan '89
"        "steilheck '87
Project steilheck'87

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: RWD op de Polo/Derby: hoe zou jij dat aanpakken?
« Reactie #4 Gepost op: zo, 03 jan 2016, 12:10:22 »
Oude Kadett City heb ik ook aan zitten denken. Of een Miata/MX-5 of Porsche 924?

@Sjon: help even, hoe was het ook weer: Sprint heeft achterin de motor+bak van de T3 liggen, toch?

Ik zou juist graag blok voorin en bak achterin plaatsen. Betere gewichtsverdeling, en zo mogelijk zelfs nog 4-zitter?! -naughty-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: RWD op de Polo/Derby: hoe zou jij dat aanpakken?
« Reactie #5 Gepost op: zo, 03 jan 2016, 12:42:34 »
Polo Sprint
Watergekoelde geladen T3 boxermotor áchter de bak, daarom is de kont vanachter uitgebouwd:
past eigenlijk dus niet en naar mijn idee hangt er wel erg veel gewicht achter de achteras.....

Transaxle is ook een idee, maar met middenmotor zit je qua gewichtsverdeling ook best oke.

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: RWD op de Polo/Derby: hoe zou jij dat aanpakken?
« Reactie #6 Gepost op: zo, 03 jan 2016, 13:02:40 »
ik zou beginnen met een bmw diff en as denk ik. Relatief simpel systeem. Betrouwbaar en sterk genoeg voor de meeste motoren die in een polo gebruikt worden op dit forum. Bij een kadett achteras moet je dan al 1 van een 2 liter vinden. En die zijn verschrikkelijk duur en idioot zwaar. Ik heb er zelf nog 1 liggen, en ik denk dat die wel rond de 100kg zit als het niet meer is. En dan heb je nog steeds een gare starre achteras.
Dus gewoon onafhankelijke achterophanging, liefst met een 25% sper wat je bij bmw ook nog wel kunt vinden.

Of als je cheap wilt een volvo 240 achteras. Die dingen zijn ook vrij smal als het goed is, en ze kunnen echt idioot veel vermogen aan. En die assen kun je nog wel goedkoop vinden als je een beetje zoekt.

Offline Hofstay

  • L86C-0207
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.265
  • Geslacht: Man
  • Geart Hofstee
Re: RWD op de Polo/Derby: hoe zou jij dat aanpakken?
« Reactie #7 Gepost op: zo, 03 jan 2016, 13:10:16 »
Ik zou dan ook voor de transaxle gaan, ruimte voor een in de lengte liggende motor is er niet echt (of je moet echt een buizenframe baan bouwen etc) en onder de kofferbak zat ruimte mits je de brandstoftank verplaatst & koffer iets ophoogt.
2e voordeel van een transaxle is dat je de uitgaande assen (met homokineet) gewoon korter kunt maken zodat je je originele spoorbreedte een beetje aan kan houden. Starre as (bijf kadett) heb je dit niet.

Heb hier ook een aantal klad-a4'tjes liggen met ideeën en schetsen  :) Interessant onderwerp

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: RWD op de Polo/Derby: hoe zou jij dat aanpakken?
« Reactie #8 Gepost op: zo, 03 jan 2016, 13:44:49 »
@Sjon: heb jij nog foto's van de achteras van de sprint? Zou graag een Polo-achteras gebruiken, maar hoe voer je dan de aandrijfassen door? Moeten een soort fusee-stukken aan komen dan...

@Geart: transaxle vereist toch juist motor in lengterichting? -dunno- -gert-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: RWD op de Polo/Derby: hoe zou jij dat aanpakken?
« Reactie #9 Gepost op: zo, 03 jan 2016, 13:49:22 »
@Sjon: heb jij nog foto's van de achteras van de sprint? Zou graag een Polo-achteras gebruiken, maar hoe voer je dan de aandrijfassen door? Moeten een soort fusee-stukken aan komen dan...

@Geart: transaxle vereist toch juist motor in lengterichting? -dunno- -gert-
Dat klopt van die transaxle. Alleen je hebt dan voorin alleen een motor en de bak ligt dan achter tussen de achterwielen. Voordeel is dus dat je motor voorin veel minder ruimte nodig heeft, en dat betekent dus dat het zo ongeveer in de originele tunnel zou kunnen passen. Daar gaat een bak voor achterwiel aandrijving lang niet in passen.

Offline Hofstay

  • L86C-0207
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.265
  • Geslacht: Man
  • Geart Hofstee
Re: RWD op de Polo/Derby: hoe zou jij dat aanpakken?
« Reactie #10 Gepost op: zo, 03 jan 2016, 13:59:46 »
Yes, hoef je idd enkel een bellhousing met een koppeling erachter.
Met een eckte-eckte versnellingsbak zou je dan weer een hele brede tunnel moeten waardoor je weer in de knoei komt met je pedalen, vooral omdat links ook je voorste wielkast een stuk doorloopt in je interieur.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: RWD op de Polo/Derby: hoe zou jij dat aanpakken?
« Reactie #11 Gepost op: zo, 03 jan 2016, 14:56:40 »
@Sjon: heb jij nog foto's van de achteras van de sprint? Zou graag een Polo-achteras gebruiken, maar hoe voer je dan de aandrijfassen door? Moeten een soort fusee-stukken aan komen dan...
linkje naar complete album met m'n foto's, ongesorteerd & ongecensureerd
En ik denk dat deze foto 't duidelijkst is:
ik vermoed dat ze een veerpoot afgezaagd en ondersteboven op de achteras gelast hebben.
Schokbrekers aan achterzijde achteras ivm positie aandrijfassen.

Offline Merijn

  • L86C-0121
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.925
  • Geslacht: Man
  • Merijn
Re: RWD op de Polo/Derby: hoe zou jij dat aanpakken?
« Reactie #12 Gepost op: zo, 03 jan 2016, 15:01:30 »
Golf 2 Synchro achteras?  -dunno-
Jeroen Leenders is bezig om dat (4x4) werkend te krijgen in zijn Polo 6N. Misschien is het dan ook mogelijk alleen de RWD te gebruiken?

Offline Hofstay

  • L86C-0207
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.265
  • Geslacht: Man
  • Geart Hofstee
Re: RWD op de Polo/Derby: hoe zou jij dat aanpakken?
« Reactie #13 Gepost op: zo, 03 jan 2016, 17:13:53 »
Ja en nee, bij passat en audi a4 doen ze het wel eens door het differentieel in de versnellingsbak te lassen en de voorste steekassen te verwijderen.
Maar een haldex werkt als het goed is op maximaal 50% van het vermogen (of evt iets meer door een andere haldex controller te gebruiken)
Als je er het volle vermogen doorheen gaat jagen lijken ze vrij snel stuk te gaan, zijn ze immers niet voor ontworpen.

RWD golf/a3/seat etc met een haldex systeem lees je eigenlijk niks over, gok dat het daar ook wat lastiger is om het vermogen direct naar achter door te spelen omdat hier de motor weer dwarsliggend is.

Polo AWD maken is trouwens theoretisch prima mogelijk (ze doen het immers ook bij mk1 en mk2 golfjes  :)) Probleem is meer dat je dan ook een bigblock voorin de motorruimte moet krammen. En dan word het weer prijzig en heel veel werk  -thumbsup-

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: RWD op de Polo/Derby: hoe zou jij dat aanpakken?
« Reactie #14 Gepost op: zo, 03 jan 2016, 18:14:21 »
@Sjon: top!

Verder hoef ik geen AWD. Ik kom nu op aandrijftrein van een Volvo, dus met in lengterichting geplaatst redblock en versnellingsbak vóór de achteras. Dan alleen zien uit te lijnen met een Polo-achteras...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!