Auteur Topic: Oorzaak trillen polo zowel in het stuur als voelbaar in de hele auto  (gelezen 8768 keer)

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Beste mensen,

Ik ben al tijden opzoek naar de oorzaak in een lichte trilling in mijn polo coupe. Ik heb al veel zaken vervangen / uitgesloten, maar het trillen is niet meer of minder geworden. Eerst even de specs van de auto:

Polo 2 coupe, verlaagd met vaste verenset van h&r 60/40 met gele koni's rondom. Wellemsblokken gemonteerd.

Wat is er al aan gedaan in de hoop de trilling weg te nemen:

- velgen gericht alle 4
- banden al 2x gewisseld. Ook al een keer terug naar de fabrieksoriginele wielen
- wielen gebalanceerd
- auto al meerdere malen uitgelijnd
- remschijven gewisseld
- bak gereviseerd
- lange aandrijfas incl. homokineten gewisseld, balanceergewichtje teruggehangen op de aandrijfas;
- wiellagers voor vernieuwd

Er is eigenlijk weinig veranderd. De lichte trilling is niet meer of minder geworden. Ik begin een beetje door mijn opties te raken. Het valt me op dat bij flink accelereren de trilling niet of nauwelijks voelbaar is, bij minder belaste motor, dus bij uitrollen of bij constant cruisen in lagere toeren voel ik het trillen weer wat opkomen. Nu weet ik bij mijn passat 35i dat dit soort klachten veroorzaakt kunnen worden door versleten motorsteunen. Hoe zit dit bij een 86c? Heeft iemand anders nog ideeen? Chassis is niet krom. Ik heb de auto inmiddels zo'n 15 jaar en volgens mij had ik deze klachten niet bij aanschaf van de wagen...

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Oorzaak trillen polo zowel in het stuur als voelbaar in de hele auto
« Reactie #1 Gepost op: di, 05 apr 2016, 18:09:53 »
Zo'n soortgelijk geintje heb ik ook es gehad bij m'n classic:
uiteindelijk bleek 't bij mij een kapotte stuurkogel te zijn.
Van buitenaf in stilstand niks aan te zien of te voelen (netjes apk-goedkeur en alles),
maar de binnenvoering zat er scheef in en als er kracht op kwam deed er wel speling optreden.
Bij optrekken niks, constante snelheid rijden was iets trilling en bij krachtig remmen trilde m'n vulling eruit...

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: Oorzaak trillen polo zowel in het stuur als voelbaar in de hele auto
« Reactie #2 Gepost op: di, 05 apr 2016, 19:00:12 »
Dat krachtig remmen kan ik ook nog wel eens proberen. Mag ik vragen hoe je bij de stuurkogel terecht kwam?

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Oorzaak trillen polo zowel in het stuur als voelbaar in de hele auto
« Reactie #3 Gepost op: di, 05 apr 2016, 19:32:42 »
Ook gehad, bij de snor. Uiteindelijk zat het in een achterband...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Oorzaak trillen polo zowel in het stuur als voelbaar in de hele auto
« Reactie #4 Gepost op: di, 05 apr 2016, 20:12:39 »
Mag ik vragen hoe je bij de stuurkogel terecht kwam?
Per toeval eigenlijk: 't stofhoesje van die stuurkogel wilde met pensioen, tijdens 't vervangen
kwam ik 't probleem tegen en is een andere stuurkogel opgekomen -klus-

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Oorzaak trillen polo zowel in het stuur als voelbaar in de hele auto
« Reactie #5 Gepost op: di, 05 apr 2016, 23:28:53 »
maar je korte aandrijfas heb je dus nog niet gedaan? Kan best zijn dat het daar uit komt. Ik heb het in het verleden ook al eens gehad dat daar een trilling uit kwam. En verder kunnen versleten motorsteunen bij elke auto zorgen voor trillingen. Anders maakten ze die dingen wel gewoon van massief materiaal als dat dempingsrubber geen nut zou hebben.

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: Oorzaak trillen polo zowel in het stuur als voelbaar in de hele auto
« Reactie #6 Gepost op: wo, 06 apr 2016, 07:38:48 »
banden kan ik uitsluiten. Na 3 sets banden gewisseld te hebben geen verschil gemerkt in afname of toename van trillen.

Lange aandrijfas heb ik inderdaad destijds gewisseld vanwege een ratelende buitenste homokineet bij insturen, dus geen halve maatregelen: gelijk aandrijfas incl. homokineten gewisseld. Korte aandrijfas leek mij nog goed, de homokineten en aandrijfashoezen hierop ook (geeb bijgeluiden en hoezen zijn keurig droog), dus ik zag geen reden om die te gaan wisselen.
De motorsteunen zijn nog niet gewisseld. Visueel is er verder niks aan op te merken, maar bij bepaalde type auto's zijn ze nogal slijtagegevoelig en is het een bekend probleem (bijvoorbeeld bij mijn passat 35i). Ik heb echter in al die jaren meelezen op dit polo 86c register nog nooit iets gelezen over iemand die versleten motorsteunen op een 86c heeft gewisseld. Dus op basis daarvan probeer ik de motorsteunen uit te sluiten.
Maar trillen bij enigszins onbelaste motor (dus bij uitrollen en constante snelheid) en het weg-ebben van trillingen bij flinke belasting is een typische klacht die ook voorkomt bij versleten motorsteunen, vandaar mijn vraag

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Oorzaak trillen polo zowel in het stuur als voelbaar in de hele auto
« Reactie #7 Gepost op: wo, 06 apr 2016, 09:08:00 »
Achterste baksteun is wel iets dat vaker op het forum langs is gekomen...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Oorzaak trillen polo zowel in het stuur als voelbaar in de hele auto
« Reactie #8 Gepost op: do, 07 apr 2016, 17:53:35 »
bij mijn g40 heb ik ook last van versleten motorsteunen hoor.
Een test die ook wel deels kan laten zien of je motorsteunen gaar zijn is auto goed op de rem en dan de koppeling rustig laten komen en dan kijken hoe ver de motor kantelt. Als je steunen goed versleten zijn zie je hem ook flink kantelen. Als je steunen nog goed zijn dan kantelt de motor niet heel erg veel.

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: Oorzaak trillen polo zowel in het stuur als voelbaar in de hele auto
« Reactie #9 Gepost op: do, 14 apr 2016, 19:55:20 »
Vandaag voor de auto weer een jaar APK gescoord. Ook nog even opzoek geweest naar de oorzaak van het trillen in de auto:

- beide achterwiellagers maakten geluid en vertoonden speling (nooit gehoord vanwege uitlaatgeluid)
- teveel remverschil achter (waarschijnlijk trommels vuil of niet goed gangbaar)
- bandenspanning rond de 1 bar vanwege 5 maand stilstaan  doh

Inmiddels alles gefixt, maar toch het trillen nog niet helemaal weg. Stuurkogels waren in orde trouwens...


Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Oorzaak trillen polo zowel in het stuur als voelbaar in de hele auto
« Reactie #10 Gepost op: vr, 15 apr 2016, 00:33:36 »
maar hij heeft dus 5 maanden stil gestaan en hij trilt op die banden nu? Dat is nogal logisch, die banden zijn nu namelijk niet rond meer omdat ze zo lang hebben gestaan.

Offline Polofundriver

  • Non-Register lid
  • Berichten: 414
  • Geslacht: Man
Re: Oorzaak trillen polo zowel in het stuur als voelbaar in de hele auto
« Reactie #11 Gepost op: vr, 15 apr 2016, 11:20:01 »
maar hij heeft dus 5 maanden stil gestaan en hij trilt op die banden nu? Dat is nogal logisch, die banden zijn nu namelijk niet rond meer omdat ze zo lang hebben gestaan.

Goed lezen!! dat is nogal logisch, zie het eerste bericht

- banden al 2x gewisseld. Ook al een keer terug naar de fabrieksoriginele wielen

 :) :)

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: Oorzaak trillen polo zowel in het stuur als voelbaar in de hele auto
« Reactie #12 Gepost op: vr, 15 apr 2016, 17:18:07 »
Inderdaad. Ook voorafgaand aan het lange stilstaan al trilling in de auto. Nu na het lange stilstaan en juiste bandenspanning alweer 300 km gereden maar toch nog trilling in de auto. De vierkante wielen zouden inmiddels wel weer rond moeten zijn..

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Oorzaak trillen polo zowel in het stuur als voelbaar in de hele auto
« Reactie #13 Gepost op: vr, 15 apr 2016, 17:27:40 »
Goed lezen!! dat is nogal logisch, zie het eerste bericht

 :) :)
Zelf ook even goed lezen, hij zegt namelijk dat de trilling nog niet helemaal weg is na de volgende reparatie punten
- beide achterwiellagers maakten geluid en vertoonden speling (nooit gehoord vanwege uitlaatgeluid)
- teveel remverschil achter (waarschijnlijk trommels vuil of niet goed gangbaar)

Oftewel daaruit maak ik dan op dat hij de auto wel minder vind trillen maar het is nog niet helemaal weg. Oftewel dat laatste trillen kan best uit die banden komen.
En in 300km is dat ovale echt nog niet van je banden af hoor.

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: Oorzaak trillen polo zowel in het stuur als voelbaar in de hele auto
« Reactie #14 Gepost op: zo, 01 mei 2016, 19:35:06 »
Rond de motorsteun linksvoor (boven de dynamo) is de langsdrager van de carrosserie hartstikke vettig. Huh, dat is vreemd? Motorsteunen bij een 86c zijn toch niet vloeistiofgevuld?? De vettigheid is blank van kleur (beetje zoals vaseline), het is geen koelvloeistof, want geen smaak. Welke vettigheid kan zich hier ophopen? Zelf dacht ik aan luchtfilter onderhoudsolie van de K&N filter. Anders zou ik het niet weten.. Iemand??