Auteur Topic: 3F zuigers in een GK blok?  (gelezen 1466 keer)

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
3F zuigers in een GK blok?
« Gepost op: za, 17 sep 2016, 11:16:21 »
3F zuigers in een GK blok? Past dit? Ik stel de vraag omdat ik in m'n GK blok nieuwe overmaats zuigers wil gaan monteren maar als je ze al kunt vinden is het 260euro + voor 1 overmaats zuiger bij vw!!!

Bij mahle of KS worden deze zuigers niet meer geleverd.

Kolben vollstaendig GK 75,00 430gr => 209,00 €
http://www.volkswagen-classic-parts.de/kolben-e75a53.html

Kolben vollstaendig (Uebergroesse) GK 75,25 440gr => 269,00 €
http://www.volkswagen-classic-parts.de/kolben-c5732e.html

 Kolben vollstaendig (Uebergroesse) GK 75,50 - 434 g ; => 269,00 €
http://www.volkswagen-classic-parts.de/kolben-c6d1e0.html

Op polomagazin stelden een paar mensen de vraag of 3f zuigers niet kunnen passen?

Kan iemand met zekerheid zeggen dat het lukt?
« Laatst bewerkt op: za, 17 sep 2016, 11:18:42 door Rétrokroezer »

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: 3F zuigers in een GK blok?
« Reactie #1 Gepost op: za, 17 sep 2016, 11:46:13 »
In principe past 't: beide zuigers zijn van bovenkant pistonpen t/m bovenkant zuiger 32,9mm.
Maar je gaat niet de leuke compressieverhouding van de GK halen, alleen slechts die van 3F.
En let op de diepte van klepuitsparing: die een 3F is geloof ik minder diep als van een GK,
als je dan een leuke nokkenas met veel graden en/of veel kleplift hebt, gaan ze tikkertje spelen (bin there....)

Tip: ga informeren bij een revisieboer, die hebben de contacten/adresjes die VW niet heeft.
Pak-hem-beet 8 jaar terug kon ik gewoon 1e overmaat GK zuigers kopen.

Offline Rétrokroezer

  • Non-Register lid
  • Berichten: 417
  • Geslacht: Man
  • Bart
    • www.retropilots.be
Re: 3F zuigers in een GK blok?
« Reactie #2 Gepost op: za, 17 sep 2016, 12:50:48 »
Bedankt voor de snelle info!  -thumbsup-
De boring voor de pistonpen staat dan ook exact evenveel in/ -off-uit het center als bij een gk veronderstel ik?

De compressieverhouding is inderdaad minder leuk... Het is de bedoeling dat er meer vermogen uit komt ipv minder natuurlijk.
Wil alles monteren met een verlichte krukas/vliegwiel/drijfstangen die ik hier nog liggen heb.
Gk kop met 280° schrik en lege motor heb ik hier ook nog maar die zou om goed te zijn moeten opgeboord worden.

Wat de klepuitsparingen betreft, heb ik reeds bij mijn huidige GK ook al ééns laten vergroten ivm sport nokkenas.

Mss zoek ik even een oude 3f zuiger om alles eens te passen en te vergelijken. Ofwel ga ik voor een HH-kop en zuigers. Ander concept maar zuigers zijn nog goedkoper te krijgen.

5jaar geleden kocht ik bij VW nog een set Mahle gk zuigers voor 590 euro.

De tip van de revisieboer lijkt me wel geen slecht plan. Even rondhoren.

Groeten,


« Laatst bewerkt op: za, 17 sep 2016, 12:53:35 door Rétrokroezer »

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: 3F zuigers in een GK blok?
« Reactie #3 Gepost op: zo, 18 sep 2016, 19:44:28 »
De boring voor de pistonpen staat dan ook exact evenveel in/ -off-uit het center als bij een gk veronderstel ik?
Geen idee, lijkt me wel en als er wel verschil in zit, ga ik ervanuit dat de fabrikant van de zuiger dit juist gedaan heeft.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: 3F zuigers in een GK blok?
« Reactie #4 Gepost op: do, 29 sep 2016, 06:50:49 »
Klopt de piston pen hoogte en drijfstangen zijn van 1000 tot 1300 gelijk  enkel de zuigerstang verschillen in compressie ruimte diepte .

Als ge zuigers niet kunnen .

3 f zuigers 1 mm afvlakken bovenzijde in draaibank en klepruimten  3mm extra uitnemen (dan doe je dus effectief 2mm).
Onderblok 1mm laten vlakken .

Dit is andersom denken maar werdt vroeger ook veel bij de hh motor gedaan . Dan kom je op compressie verhouding van de gk uit  doordat de kom in de zuiger dus minder diep wordt .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: 3F zuigers in een GK blok?
« Reactie #5 Gepost op: do, 29 sep 2016, 06:54:35 »
Wat ook gedaan werdt was de cylinder opboren naar 77mm en mazda zuigers plaatsen . Welk type moet ik je schuldig blijven  misschien dat ze dat op de Duitse fora wel weten .
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Koen

  • L86C-0012
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.153
  • Geslacht: Man
Re: 3F zuigers in een GK blok?
« Reactie #6 Gepost op: vr, 30 sep 2016, 07:13:13 »
Ik HEB een gk met 3F zuigers liggen.
Dus wat mij betreft past het.

Mocht je interesse hebben: pb
Naast diverse hobby's ben ik ook dol op liefhebberijen zoals o.a. vrijetijdsbestedingen en leuke din