Algemeen forum > Techniek

olieverbruik

(1/4) > >>

Erik39:
Hallo,  het olieverbruik van mijn Polo is de laatste jaren snel opgelopen tot zo'n 1 liter op 2500 a 3000 km.
Is een dergelijk olieverbruik schadelijk voor de katalysator ?

Erik39:
Afgelopen donderdag nieuwe carterontluchtingsslangen geplaatst,  de oude waren niet echt gescheurd, maar wel slecht en vol sludge.  De bol zat ook helemaal vol sludge en zwarte deeltjes.

Na een nachtje in het sop toch redelijk schoon schoon gekregen, drooggemaakt met fohn en weer aan de slangen .   
Bij de inlaat was het de laatste jaren ook al vettig.
Motor draait koud al weer iets beter. 

Sjon:
Oei: niemand had ooit gereageerd op je bericht in 2016....
Olieverbruik invloed op de kat: op lange termijn wel iets, vermoed ik.

Bij andere berichten van jou gelezen dat dit om een AAV gaat?
Bij deze monopoint injectie heeft de carterontluchting in principe niet tot nauwelijks invloed op de motorloop,
daar de luchtmeting zo'n beetje naast de injector wordt gedaan,
tenzij er veel olie onregelmatig in 't luchtfilter sputtert => dat gaat mee de verbranding in.

Zat de carterontluchting echt helemaal vol, als in echt dicht dicht, zeg maar?
Dat zou een hoge carterdruk kunnen veroorzaken met olieverbruik tot gevolg (is heel erg ver gezocht hoor).
Sludge/olieresten in de carterontluchting is normaal: is juist de bedoeling dat de oliedampen daar neerslaan
en de oliedruppels weer terugzakken 't carter in. Bij een jonge frisse motor is dit weinig, bij eentje met veel
ervaring wat meer: zolang 't luchtfilter geen compleet oliebad is, zou ik mij er geen zorgen om maken.
'Vettig' klinkt mij in de oren als slechts een klein beetje oliedamp.

Erik39:
De carterontluchting liet niets meer door,  bol helemaal vol troep, dikke slang ook
Ik zag daarna ook dat het onderste randje van het luchtfilter in de olie stond, het is een green sportfilter, uitwasbaar.
Bij de koude start was soms een beetje blauwe rook te zien, verder niet
Zou de luchtmassameter vervuild kunnen raken hierdoor ?


 

Erik39:
Ik heb nu 1000 km gereden, toch weer een beetje sludge in de bol, weer eruit getikt.
Het oliepeil is nauwelijks gezakt.  Daarvoor heb ik er ook wynns oil treatment in gegooid.   

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie