Auteur Topic: olieverbruik  (gelezen 465 keer)

Offline Erik39

  • Non-Register lid
  • Berichten: 151
  • Geslacht: Man
olieverbruik
« Gepost op: di, 18 okt 2016, 22:57:15 »
Hallo,  het olieverbruik van mijn Polo is de laatste jaren snel opgelopen tot zo'n 1 liter op 2500 a 3000 km.
Is een dergelijk olieverbruik schadelijk voor de katalysator ?

Offline Erik39

  • Non-Register lid
  • Berichten: 151
  • Geslacht: Man
Re: olieverbruik
« Reactie #1 Gepost op: ma, 04 mrt 2019, 14:01:56 »
Afgelopen donderdag nieuwe carterontluchtingsslangen geplaatst,  de oude waren niet echt gescheurd, maar wel slecht en vol sludge.  De bol zat ook helemaal vol sludge en zwarte deeltjes.

Na een nachtje in het sop toch redelijk schoon schoon gekregen, drooggemaakt met fohn en weer aan de slangen .   
Bij de inlaat was het de laatste jaren ook al vettig.
Motor draait koud al weer iets beter. 

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.811
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: olieverbruik
« Reactie #2 Gepost op: ma, 04 mrt 2019, 15:26:23 »
Oei: niemand had ooit gereageerd op je bericht in 2016....
Olieverbruik invloed op de kat: op lange termijn wel iets, vermoed ik.

Bij andere berichten van jou gelezen dat dit om een AAV gaat?
Bij deze monopoint injectie heeft de carterontluchting in principe niet tot nauwelijks invloed op de motorloop,
daar de luchtmeting zo'n beetje naast de injector wordt gedaan,
tenzij er veel olie onregelmatig in 't luchtfilter sputtert => dat gaat mee de verbranding in.

Zat de carterontluchting echt helemaal vol, als in echt dicht dicht, zeg maar?
Dat zou een hoge carterdruk kunnen veroorzaken met olieverbruik tot gevolg (is heel erg ver gezocht hoor).
Sludge/olieresten in de carterontluchting is normaal: is juist de bedoeling dat de oliedampen daar neerslaan
en de oliedruppels weer terugzakken 't carter in. Bij een jonge frisse motor is dit weinig, bij eentje met veel
ervaring wat meer: zolang 't luchtfilter geen compleet oliebad is, zou ik mij er geen zorgen om maken.
'Vettig' klinkt mij in de oren als slechts een klein beetje oliedamp.

Offline Erik39

  • Non-Register lid
  • Berichten: 151
  • Geslacht: Man
Re: olieverbruik
« Reactie #3 Gepost op: di, 05 mrt 2019, 19:51:12 »
De carterontluchting liet niets meer door,  bol helemaal vol troep, dikke slang ook
Ik zag daarna ook dat het onderste randje van het luchtfilter in de olie stond, het is een green sportfilter, uitwasbaar.
Bij de koude start was soms een beetje blauwe rook te zien, verder niet
Zou de luchtmassameter vervuild kunnen raken hierdoor ?


 

Offline Erik39

  • Non-Register lid
  • Berichten: 151
  • Geslacht: Man
Re: olieverbruik
« Reactie #4 Gepost op: di, 09 apr 2019, 18:37:28 »
Ik heb nu 1000 km gereden, toch weer een beetje sludge in de bol, weer eruit getikt.
Het oliepeil is nauwelijks gezakt.  Daarvoor heb ik er ook wynns oil treatment in gegooid.   

Offline Erik39

  • Non-Register lid
  • Berichten: 151
  • Geslacht: Man
Re: olieverbruik
« Reactie #5 Gepost op: do, 16 mei 2019, 15:48:11 »
Ook verwarrend heb ik ontdekt, je moet de peilstok soms 3 keer afvegen en weer peilen voordat je het juiste peil te pakken hebt. Hierdoor heb ik er deze winter te veel bijgegegooid, ik vond blauwe damp en moeilijker starten al zo vreemd.

Offline CGH-59

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7
  • Naam Achternaam
Re: olieverbruik
« Reactie #6 Gepost op: do, 16 mei 2019, 19:10:45 »
Olie gebruik van 1 op 2500 is op zich niet abnormaal te noemen. Er zijn een aantal redenen, waarom een motor meer olie gaat gebruiken. Hierbij kun je denken aan een lekke koppakking, versleten klepsteelrubbers en/of geleiders en versleten of vastzittende zuigerveren.
Drie keer afvegen van de peilstok is bijzonder. Peilstok eruit, schoonmaken, terug doen, tot tien tellen en dan eruit en aflezen.
Een restje sludge in de vacuŁmbol kan ook het laatste restje verontreiniging zijn.
Als het olieniveau nauwelijks meer zakt, dan valt het wel mee. Mogelijk nog een reinigingsmiddel van Forte toevoegen aan zowel de olie als brandstof en dan een keer een goeie afstand rijden op de snelweg met regelmatige toerenwisselingen. Daarna olie en filter vervangen.

Offline Erik39

  • Non-Register lid
  • Berichten: 151
  • Geslacht: Man
Re: olieverbruik
« Reactie #7 Gepost op: vr, 17 mei 2019, 14:54:10 »
Inderdaat,  maar de zuigerveren en klepgeleiders lijken nu toch nog ok.  Koppakking is pas 50000 km en 6 jaar oud. 
Die 10 tellen wachten met peilen maakt inderdaat het verschil.  Gisteren stond hij nog iets boven max.
Binnenkort maar verversen, want nu zit er veel Action olie in.


Offline CGH-59

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7
  • Naam Achternaam
Re: olieverbruik
« Reactie #8 Gepost op: ma, 20 mei 2019, 18:43:04 »
Ik ben wel benieuwd, hoe je aan de wetenschap komt, dat de zuigerveren en klepgeleider ok lijken. Aanname?
50000 km en/of 6 jaar is niet de garantie, dat een koppakking nog goed moet zijn. Ook een aanname?
Olie van de Action? Het klinkt misschien bizar, maar dat kan ook de oorzaak zijn van een hoger olieverbruik. Hoe gek het misschien klinkt, maar kwaliteit en prijs hebben op het gebied van olie echt met elkaar te maken.

Offline Erik39

  • Non-Register lid
  • Berichten: 151
  • Geslacht: Man
Re: olieverbruik
« Reactie #9 Gepost op: ma, 20 mei 2019, 20:44:33 »
Aanname ja, bij mijn Opel's Kadett en Corsa uit de jaren 80, die ik reed in de jaren 90 kreeg ik rookpluimen na het stationair draaien, oorzaak klepgeleiders, na reparatie verdwenen,  de polo geeft geen rookpluimen, dus zullen de klepgeleiders nog wel ok zijn.  Dan de Mitsubshi Colt '83 , die gaf een blauwe pluim bij het starten, invoegen e.d. olieverbuik 1 liter op 800 km., klonk als een diesel. (was benzine uiteraard)
Daarna een goede motor v.d. sloop, erin laten zetten, zuigerveren stonden bekend als zwak, kreeg je gerammel en rook.
Ik denk dan mijn koppakking nog goed is want geen olielekkage , schone koelvloeistof , geen luchtbellen ook.
Er zit ook wat Oil Stabalizer bij de action olie.

Trouwens,  lang geleden, toen de wegen nog vol waren van onze Polo's 86c  en Golf2 , zag ik vrijwel nooit een blauw rokende , alleen de golf diesel wel eens.   Het waren meer de Opels , de oudste modellen Nissan Micra
en Toyota Starlet die het bij het stoplicht blauwe walm achterlieten. En niet te vergeten de BMW 3 serie (1975-1982) , de grootste rookbom .

 

Offline CGH-59

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7
  • Naam Achternaam
Re: olieverbruik
« Reactie #10 Gepost op: di, 21 mei 2019, 15:31:55 »
Je schrijft zelf, dat de Polo een katalysator heeft. Deze zal een gering olieverbruik ook neutraliseren, dus kun je niet 1 op 1 de Kadett vergelijken met de Polo.
Een koppakking kan ook lekken tussen oliedoorvoer en cylinder.
Maar goed, ik laat het bij deze kennis.