Auteur Topic: inbouwen van een 1.6 in een polo 1  (gelezen 1664 keer)

Offline karthaus

  • Non-Register lid
  • Berichten: 110
inbouwen van een 1.6 in een polo 1
« Gepost op: za, 07 jan 2017, 19:58:22 »
Ik heb een vraagje over de inbouw van een 1.6 in een polo 1. Ik wil graag een 1.6 inbouwen in mijn polo 1 uit 1977. Hiervoor zijn in principe 3 kandidaten de ABU, AEA en AEE. Ik wil geen carburateurs er opzetten, maw ik wil de motor zoveel mogelijk "oigineel" houden. Even los van de aansluiting op de bak problemen is mijn vraag of het inlaatspruitstuk (met alle toebehoren) van een AEA of een AEE überhaupt past in de motorruimte van de polo 1? Zover ik weet past de ABU wel en soms lees ik dat het AEE inlaatspruit met alle toebehoren niet past. Maar weet iemand hoe dat zit met de AEA?

Verneem graag jullie reactie.

Groet Steef

Offline Jorp

  • L86C-0038
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.144
  • Geslacht: Man
Re: inbouwen van een 1.6 in een polo 1
« Reactie #1 Gepost op: zo, 08 jan 2017, 09:43:37 »
Meeste werk zit hem in de bedrading. Pomp in de tank en naast rservewielbak plaatsen met bedrading. Neem de pomp van een NZ of G40.

Uitlaat kun je gewoon van een 1300 pakken.
Je moet alleen een 1.6 motor vinden met de startmotor onder het inlaatspruitstuk.
Derby 1F 1981 in aanbouw.

Offline karthaus

  • Non-Register lid
  • Berichten: 110
Re: inbouwen van een 1.6 in een polo 1
« Reactie #2 Gepost op: zo, 08 jan 2017, 21:42:43 »
Hoi Jorp,

Ik rij al een paar jaartjes rond met een 1300 nz erin. Dus zaken zoals de pomp in de tank en en de pomp naast de reservewielkast zijn al geregeld  -thumbsup-

Ik begrijp ook je opmerking over de aansluiting over de startmotor en de daarmee samenhangende verschillen de tussen de 020 en 084/5 bakken.

Maar mijn voornaamste vraag is met name of een AEA inlaatspruitstuk (met alle toebehoren) past in de motorruimte van een polo 1. Of is daar wellicht te weinig ruimte voor?

Heeft iemand hiermee ervaring? Ik hoor het graag!

Groet Steef



« Laatst bewerkt op: ma, 09 jan 2017, 08:37:54 door karthaus »

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: inbouwen van een 1.6 in een polo 1
« Reactie #3 Gepost op: zo, 08 jan 2017, 22:41:50 »
Je zegt zelf dat een complete ABU past in een type 86, een AEA is de opvolger monopoint: lijkt mij dat die dan ook past qua hoogte.

Alleen bij een AEE vraag ik me af of die grote ovalen luchtfilterkast bovenop nog wel past onder een type 86 motorkap -dunno-
Och ja en anders gewoon een luchtfilterkast naast de motor en zelf wat maken richting 't multipoint gasklephuisje (alleen dan oogt 't niet meer origineel....)
Overigens: Polo 6N AEA heeft ook z'n luchtfilter bovenop zitten, maar das natuurlijk gemakkelijk om te wisselen naar Golf 3 AEA, mocht 't nodig zijn -dunno-