Auteur Topic: Tips voor inbouwen verlaging  (gelezen 5459 keer)

Offline Polofundriver

  • Non-Register lid
  • Berichten: 414
  • Geslacht: Man
Re: Tips voor inbouwen verlaging
« Reactie #15 Gepost op: vr, 13 jan 2017, 14:27:25 »
Die heb je wel nodig, is ook zelf te maken doro een dop 13 in te slijpen totdat je de 2 pinnetjes over houd  -thumbsup-

Offline sonic_striker

  • L86C-0134
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.321
  • Geslacht: Man
  • Perrin van der Sluys
Re: Tips voor inbouwen verlaging
« Reactie #16 Gepost op: vr, 13 jan 2017, 14:38:45 »
Die heb je wel nodig, is ook zelf te maken doro een dop 13 in te slijpen totdat je de 2 pinnetjes over houd  -thumbsup-

haha ok dan :p
'85 Tizian Rot met. Polo 1.3 Coupe CL
'19 Flash Rot Polo 2.0 GTI
'11 Ford Fiesta 1.6 TDCi

Offline sonic_striker

  • L86C-0134
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.321
  • Geslacht: Man
  • Perrin van der Sluys
Re: Tips voor inbouwen verlaging
« Reactie #17 Gepost op: vr, 13 jan 2017, 15:16:18 »
Straks een setje ophalen in Tiel :) kan ik gelijk Golfjes verlagen enzo :p
'85 Tizian Rot met. Polo 1.3 Coupe CL
'19 Flash Rot Polo 2.0 GTI
'11 Ford Fiesta 1.6 TDCi

Offline jerrymk1

  • Non-Register lid
  • Berichten: 281
Re: Tips voor inbouwen verlaging
« Reactie #18 Gepost op: vr, 13 jan 2017, 17:22:29 »
Ik ga er vanuit dat hij bedoelt de asmoeren loshalen terwijl de auto nog op de grond staat. die kunnen erg vastzitten.

veerpootdop heb ik eventueel wel liggen, moet je alleen even ophalen dan


Idd de moer van de steekas kan je het beste losmaken op de grond dan kan er eventueel iemand de remmen indrukken terwijl je de moer van 30 losmaakt. De bovenste moer heb ik bij mijn schroefset gewoon los gedaan met de luchthamer als die op de grond stond ging vanzelf zonder veerspanner

Offline sonic_striker

  • L86C-0134
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.321
  • Geslacht: Man
  • Perrin van der Sluys
Re: Tips voor inbouwen verlaging
« Reactie #19 Gepost op: za, 14 jan 2017, 19:16:06 »
tis gelukt, meer info in mn projecttopic
'85 Tizian Rot met. Polo 1.3 Coupe CL
'19 Flash Rot Polo 2.0 GTI
'11 Ford Fiesta 1.6 TDCi

Offline sonic_striker

  • L86C-0134
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.321
  • Geslacht: Man
  • Perrin van der Sluys
Re: Tips voor inbouwen verlaging
« Reactie #20 Gepost op: wo, 18 jan 2017, 12:10:20 »
Ik dacht dat het misschien handig was om alles even op te sommen:

Stappenplan uitbouwen veerpoten oor en achter

Voor
Stap 1:
Wiel eraf
Stap 2:
Aandrijfasmoer eraf
Stap 3:
Remklauw eraf en ophangen zodat hij niet aan de leiding hangt
Stap 4:
Stuurstang los
Stap 5:
Onderste draaipunt los
Stap 6:
Veerspanners monteren
Stap 7:
Veerpoot losmaken bovenin
Stap 8:
Aandrijfas uit het lager halen.
Stap 9:
Gehele veerpoot eruit halen en de veer loshalen

Op de werkbank:
Stap 1:
met speciaal gereedschap topmoer eruit halen (topmoer dop)
Stap 2:
Alle rubbers eraf halen
Stap 3:
Schroefkapje van demper losmaken
Stap 4:
demper eruit/leegmaken en daarna binnenkant even schoonmaken.
Bij montage van demper eventueel iets olie erbij om roest tegen te gaan, en betere warmteafgifte te realiseren (aan te raden bij circuitgebruik)
Bedankt Sjon :)

Achter
Stap 1:
Veerspanner monteren
Stap 2:
Onderste bouten los van demper.
Stap 3:
Moeren bovenin los.
Stap 4:
Pak de demper en veren combo eruit

Houd er rekening meer dat alles vastgerot kan zijn, eerst inspuiten met WD40 is aan te raden, maar houdt de "hete" sleutel in de buurt, en eventueel ook een zaag
« Laatst bewerkt op: wo, 18 jan 2017, 13:20:13 door sonic_striker »
'85 Tizian Rot met. Polo 1.3 Coupe CL
'19 Flash Rot Polo 2.0 GTI
'11 Ford Fiesta 1.6 TDCi

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Tips voor inbouwen verlaging
« Reactie #21 Gepost op: wo, 18 jan 2017, 12:39:51 »
Goed bezig -thumbsup-

Grappig dat iedereen z'n eigen volgorde en/of methode hanteert.
Veerspanners gebruik ik pas als ik de veerpoot in m'n handen heb.
Achteraan doe ik zonder veerspanners: misbruik 't gewicht van de auto en laat de achteras zakken (wel oppassen voor de remslangetjes).

Opbouwen heb je niet opgesomd, niet zo spannend want dat is dezelfde volgorde, maar dan andersom/op z'n kop/binnenstebuiten :)
Maar ik lees dat je de veerpoten van binnen heb schoongemaakt, prima natuurlijk (weet je meteen of er geen rotzooi onderin ligt oid),
alleen heb je daarna wel ietsje olie erin gedaan?
2 redenen: tegen roest in de poot en tbv betere warmteafgifte naar buiten toe. Dat laatste is voor een straatauto niet echt van belang,
alhoewel zo'n ouwelullen kontmobiel ook prima 't circuit over wil -naughty-

Offline sonic_striker

  • L86C-0134
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.321
  • Geslacht: Man
  • Perrin van der Sluys
Re: Tips voor inbouwen verlaging
« Reactie #22 Gepost op: wo, 18 jan 2017, 13:17:01 »
Goed bezig -thumbsup-

Grappig dat iedereen z'n eigen volgorde en/of methode hanteert.
Veerspanners gebruik ik pas als ik de veerpoot in m'n handen heb.
Achteraan doe ik zonder veerspanners: misbruik 't gewicht van de auto en laat de achteras zakken (wel oppassen voor de remslangetjes).

Opbouwen heb je niet opgesomd, niet zo spannend want dat is dezelfde volgorde, maar dan andersom/op z'n kop/binnenstebuiten :)
Maar ik lees dat je de veerpoten van binnen heb schoongemaakt, prima natuurlijk (weet je meteen of er geen rotzooi onderin ligt oid),
alleen heb je daarna wel ietsje olie erin gedaan?
2 redenen: tegen roest in de poot en tbv betere warmteafgifte naar buiten toe. Dat laatste is voor een straatauto niet echt van belang,
alhoewel zo'n ouwelullen kontmobiel ook prima 't circuit over wil -naughty-

Opbouwen idd niet genoemt, om de reden die jij aangaf.

en veerspanners waren voor de zekerheid ;)

Ik heb idd de poot vanbinnen schoongemaakt, maar geen olie erin gedaan. misschien nog eens doen, hoewel ik niet van plan ben circuit te gaan rijden met de sedan sluit ik dat niet geheel uit  -thumbsup- dus zal t ff aanpassen.
'85 Tizian Rot met. Polo 1.3 Coupe CL
'19 Flash Rot Polo 2.0 GTI
'11 Ford Fiesta 1.6 TDCi

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Tips voor inbouwen verlaging
« Reactie #23 Gepost op: wo, 18 jan 2017, 16:01:51 »
De olie in de veerpoot werkt als roestpreventie, maar ook als opvulling in de veerpoot. De olie wordt overal tussengedrukt, en daarmee heft het de eventuele speling ook op.
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline sonic_striker

  • L86C-0134
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.321
  • Geslacht: Man
  • Perrin van der Sluys
Re: Tips voor inbouwen verlaging
« Reactie #24 Gepost op: wo, 18 jan 2017, 16:57:04 »
De olie in de veerpoot werkt als roestpreventie, maar ook als opvulling in de veerpoot. De olie wordt overal tussengedrukt, en daarmee heft het de eventuele speling ook op.

speling had ik niet btw :)
'85 Tizian Rot met. Polo 1.3 Coupe CL
'19 Flash Rot Polo 2.0 GTI
'11 Ford Fiesta 1.6 TDCi

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Tips voor inbouwen verlaging
« Reactie #25 Gepost op: wo, 18 jan 2017, 17:25:55 »
De olie in de veerpoot werkt als roestpreventie, maar ook als opvulling in de veerpoot. De olie wordt overal tussengedrukt, en daarmee heft het de eventuele speling ook op.
Kun je mij niet wijs maken: eventuele speling lost je echt niet op met beetje olie.....
Als er speling is (wat niet goed is), vloeit de olie vrolijk van de ene zijde naar de andere zijde in de veerpoot.