Auteur Topic: Air / Fuel meter aansluiten  (gelezen 2761 keer)

Offline Palla

  • Non-Register lid
  • Berichten: 26
Air / Fuel meter aansluiten
« Gepost op: zo, 22 jan 2017, 12:28:28 »
Goedemiddag,

In mijn polo g40 wil ik mijn Air/fuel meter aansluiten. Deze heeft 4 draadjes. een plus een min en een dimmer draad voor het licht, en een 4e draad die en signaal zou op moeten pikken.
Nou weet ik dat deze op de lambda sonde aangesloten moet worden, maar die heeft 3 draadjes. 2 witten en 1 zwarte.

Lambda sonde:



Ik heb nog meer foto's maar kan niet meer uploaden in het album hier. De 3 draadjes gaan naar een stekker die vast zit aan het inlaatspruitstuk.

Iemand die mij kan helpen?



Tevens heb ik ook een olie temperatuur meter waar ik ook het signaal draad van wil aansluiten, maar er zit verder geen sensor op.
Is er een manier om zelf iets te maken?? Of moet ik een sensor en adapter bestellen.

Meters zijn trouwens van X-line / stri


EDIT: Ik ben er al achter, de zwarte draad van de lambda sonde is de draad die het signaal geeft. De witte zijn aangesloten op aarde en een verwarming
« Laatst bewerkt op: zo, 22 jan 2017, 12:40:10 door Palla »

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Air / Fuel meter aansluiten
« Reactie #1 Gepost op: zo, 22 jan 2017, 13:13:45 »
Voor een air/fuel-meter heb je een Wide-band-lambda nodig, dat is de standaard sonde volgens mij niet.
Ook voor de oliemeter heb je een bijbehorende sensor nodig.
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Palla

  • Non-Register lid
  • Berichten: 26
Re: Air / Fuel meter aansluiten
« Reactie #2 Gepost op: zo, 22 jan 2017, 13:39:56 »
Deze meter is narrow band als het goed is!

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Air / Fuel meter aansluiten
« Reactie #3 Gepost op: zo, 22 jan 2017, 14:31:45 »
Afr op narrowband aansluiten heeft weinig zin. Het meet bereik van een narrowband is namelijk maar zeer beperkt. Je zult dus nooit een goede meting krijgen. Originele heeft een bereik tot 1 volt. Wide band tot 5

Oliesensor kun je het beste dmv een y adapter aansluiten op je kop. Onder de retourbuis van je gasklep naar de kleppendeksel zit aan de kant van de kleppendeksel een sensor. Als je daar t y-stuk plaatst kun je de originele behouden en de nieuwe extra sensor plaatsen
« Laatst bewerkt op: zo, 22 jan 2017, 14:33:20 door Hanf »

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Air / Fuel meter aansluiten
« Reactie #4 Gepost op: zo, 22 jan 2017, 20:34:34 »
Narrowband mengselmetertje kan best nuttig zijn. Is niet heel precies nee, qua snelheid loopt ie achter de feiten aan (bij wisselende toerentallen),
maar je kan prima zien of 't mengsel inkakt of niet. Dat je dan niet exact 't bijbehorende toerental weet, och...
Voor mij goed genoeg om een setje carb's mee af te stellen -thumbsup-

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Air / Fuel meter aansluiten
« Reactie #5 Gepost op: zo, 22 jan 2017, 20:42:54 »
Voor carbs ok maar voor drukvulling heb ik toch liever wideband vooral als t blok niet meer origineel is

Offline bobrosco

  • L86C-0208
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.116
  • Geslacht: Man
  • maikel de haan
    • customcarforum
Re: Air / Fuel meter aansluiten
« Reactie #6 Gepost op: zo, 22 jan 2017, 22:32:21 »
Voor carbs ok maar voor drukvulling heb ik toch liever wideband vooral als t blok niet meer origineel is
ook dan is een narrowband meter nog altijd beter dan niets. En de meesten rijden gewoon zonder afr meter, dus dan is dit al een upgrade. En als je niet zelf je ecu programmeert zie ik verdomd weinig reden om een wideband in je auto te hebben. Als je je auto goed gemapt hebt heb je die meter eigenlijk niet meer nodig, als het goed is doet je ecu dan zelf het werk. Met carburateurs is dat nog wel weer wat meer nodig. Die hebben nog wel eens last van kou, daardoor kan het zijn dat je mengsel swinters niet super is. Of als je sproeiers een beetje vervuild raken zie je dat ook al vrij snel terug in een arm aangevende afr.
Maar eigenlijk is een narrowband dus prima om permanent er in te hebben. Als die op volgas aangeeft dat hij arm loopt dan kun je meteen er vanuit gaan dat er iets niet goed is en je dus geen volgas moet gaan houden. Dat geld ook voor drukvulling trouwens.

Offline Palla

  • Non-Register lid
  • Berichten: 26
Re: Air / Fuel meter aansluiten
« Reactie #7 Gepost op: zo, 22 jan 2017, 23:09:17 »
Super bedankt voor de tips.
Ik heb deze auto van een vriend gekregen en deze meter zat er al in maar alleen op plus en min aangesloten en geen signaal draad. Geldt trouwens voor beide meters. Aangezien ze er al toch al in zitten kan ik ze net zo goed aansluiten. Het zit immeers ook mooi in een rvs plaat gemaakt.
Zelf programmeer ik niet, er zit een digifant op en ik heb niet de hard en software om de de ecu te programmeren dus deze meter is ook meer voor de fun dan daadwerkelijk om af te stellen.

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Air / Fuel meter aansluiten
« Reactie #8 Gepost op: ma, 23 jan 2017, 06:30:13 »
En als je niet zelf je ecu programmeert zie ik verdomd weinig reden om een wideband in je auto te hebben. Als je je auto goed gemapt hebt heb je die meter eigenlijk niet meer nodig, als het goed is doet je ecu dan zelf het werk.

Reden van een afr is dat je juist ten alle tijden je mengsel in de gaten kunt houden. Mocht er bv een sensor kapot gaan zoals lmm, lambda, temp sensor of mapsensor is het wel handig om een afr te hebben aangezien je dit direct in je mengsel terug ziet.

Natuurlijk ieder zn eigen ding maar ik vind het prettig om ten alle tijden te weten wat mn mengsel doet ongeacht of je zelf of niet zelf chipt. Eigenlijk als je niet zelf chipt des te meer want dan weet je of je tuner zn werk goed doet!
« Laatst bewerkt op: ma, 23 jan 2017, 09:54:47 door Hanf »

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Air / Fuel meter aansluiten
« Reactie #9 Gepost op: ma, 23 jan 2017, 10:12:12 »
Eerste zin van Maikel zegt 't al:
ook dan is een narrowband meter nog altijd beter dan niets.
Als Palla daar tevreden mee is => prima toch -thumbsup-

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Air / Fuel meter aansluiten
« Reactie #10 Gepost op: ma, 23 jan 2017, 12:32:25 »
Dat is zeker waar

Offline Palla

  • Non-Register lid
  • Berichten: 26
Re: Air / Fuel meter aansluiten
« Reactie #11 Gepost op: do, 26 jan 2017, 09:57:40 »
Zo het 1 en ander aangesloten verder en nu loop ik tegen het volgende probleem aan.
Als ik de draad meet van de lambdasonde geeft deze waar van 0,49 V gelijkspanning. Dit is als de motor koud is.
Wanneer ik nu de motor start gaat de lambda waarde naar -0,01 V en soms naar -0.10 volt. Moet hierbij wel zeggen dat de motor koud is.
Toen de motor 5 minuten draaide kreeg ik een waarde van +0,1V
voor zover ik weet moet de lambdasonde 0.1 tot 0.9 aangeven

De CO% is nu 8,0% bij stationair en dat zie je nu ook mooi terug in het voltage
Is de lambda nu kapot of heb ik slechte aarde o.i.d.?
Ik meet direct op de zwarte kabel van de lambdasonde






Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Air / Fuel meter aansluiten
« Reactie #12 Gepost op: do, 26 jan 2017, 10:37:00 »
Aarde van de lambda pakt die gelijk op dat beugeltje waar de stekker op vast zit als t goed is. Mijn gedachte is lambda kapot. Als je de auto laat lopen met de stekker van de lambda af merk/hoor je dan verschil of zie je dit terug op je metertje?

Offline Palla

  • Non-Register lid
  • Berichten: 26
Re: Air / Fuel meter aansluiten
« Reactie #13 Gepost op: do, 26 jan 2017, 10:42:08 »
nog niet geprobeerd, ga ik vanavond eens doen.

Ik krijg ook als het goed is morgen de g40 injectoren binnen, dan haal ik de g60 injectoren eruit en kijk wat die dan doet.

sowieso snap ik niet waarom er g60 injectoren in zitten. Er zit gewoon een g40 lader op met externe brandstofpomp + drukregelaar. Wat voor type pomp weet ik niet maar doorgaans is dat minimaal 4 bar. De originele injectoren zullen dan sowieso al meer CC geven.
Ik denk dat er iets anders op dit blok heeft gezet en ze snel de g40 lader er weer op hebben gezet, maargoed dat maakt verder niet uit.

In ieder geval is de verbranding niet goed, ding zuipt, lambda waarde is veel te laag, injectoren te groot.
Ik verwacht dat die een stuk beter zal rijden als alles in orde is.

Het is ook alstie stationair draaid en je trapt het gas in, dan kaktie eerst weg en komt dan op gang. Of je moet 1x ff gas geven en dan snel erachteraan dan paktie em wel meteen.






« Laatst bewerkt op: do, 26 jan 2017, 10:44:57 door Palla »

Offline Palla

  • Non-Register lid
  • Berichten: 26
Re: Air / Fuel meter aansluiten
« Reactie #14 Gepost op: di, 28 feb 2017, 12:37:51 »
Inmiddels ben ik weer een stukje verder en heb het volgende voor elkaar:
A/F meter aangesloten
Olietemperatuurmeter aangesloten.
Nieuwe Lambda Sonde
g40 injectoren gereinigt en geplaatst.
Benzinedruk op 4 bar gezet.

Auto loopt goed, meters werken en geven waardes.
Echter de olietemperatuurmeter geeft een hogere temperatuur op het moment dat ik mijn licht aanzet, lijkt alsof die meer stroom krijgt dan.
Ik heb dan ook een draad voor de dimmer aangesloten op het dimknopje van de interieurverlichting. Dit werkt niet en haal ik eraf en ga dan kijken hoe die het doet.
De A/F blijft hetzelfde doen, alstie aanstaat en ik geef bijvoorbeeld gas geeft de meter niks aan. Dit was met de oude lambda ook, dat betekend dat het voltage van de sonde onder de 0 ligt.
Als ik mijn gas loslaat geeftie wel een voltage van 0,45.
Ik vind het raar, ik ga hem nog meten zonder dat de kabel aangesloten is.