Auteur Topic: timing afstellen  (gelezen 1930 keer)

Offline Palla

  • Non-Register lid
  • Berichten: 26
timing afstellen
« Gepost op: wo, 01 mrt 2017, 10:53:54 »
Goedemiddag,

Eergisteren ging ik een stukje rijden met mijn Polo G40. De volgende dag met koude motor klonk de polo als een tractor.
Olie gecheckt etc. was allemaal in orde, bleek aan de timing van de distributie te liggen. De bout van het nokkenastandwiel was losgekomen en de timing is dus versprongen.
Toen ik het 1 en ander loshaalde kwam ik erachter dat de spie van het nokkenastandwiel versleten is en daardoor veel speling op de nokkenas heeft.
Tijd voor een nieuwe dus. Toen liep ik tegen een ander probleem aan.

De Poulie van de multieriem is niet gemerkt en om hem dus goed af te kunnen stellen heb ik een merkteken nodig o.i.d. Die staat er niet op en als ik naar het vliegwiel kijk zie ik ook geen markering.
De poulie is van een 5pk getande riem en voor zover ik kan zien zijn die niet gemerkt. Wel zit er een rode stip op en die heb ik nu gebruikt om af te stellen. Wrsch door de vorige eigenaar erop gezet.

Nu heb ik deze stip gelijk gezet met het uitstekende plaatje en het nokkenastandwiel gelijk gezet met de markering op de kap.
Alles weer in elkaar gezet en vervolgens de waterpomp verdraaid zodat de riem op spanning kwam te staan.
De multieriem heb ik vervolgens ook in elkaar gezet, vrij strak (nagenoeg geen speling). Dit heb ik gedaan om de G-lader goed strak te houden en zo min mogelijk slip.

Met de hand draaide alles mooi rond en na starten was het tractor geluid weg.
Helaas is het nu vervangen door een soort zoem die harder wordt als je gas geeft.

Nu rest mij de vraag waar dit nu door komt. 1 staat de timing wel goed en 2 staan de riemen misschien te strak?
Ik moet sowieso het nokkenastandwiel vervangen dus dan gaat het weer los, maar voordat ik verder ga wil ik graag hulp.

Eventueel uitleg hoe ik het af kan stellen zonder markering op de krukaspoulie en zonder markering op het vliegwiel.
Dan zet ik de markering er zelf op.
Zou ook mooi zijn als iemand een originele heeft liggen die ik mag hebben om het merkteken over te nemen.

hoor het graag!




Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: timing afstellen
« Reactie #1 Gepost op: wo, 01 mrt 2017, 11:50:39 »
1 tandje van 't krukastandwiel heeft een schuin kantje, maar ja: das eigenlijk niet te zien.... (wel handig bij opbouwen kaal blok)
Zelfde geldt voor 't merkteken op 't vliegwiel, leuk, maar je kan 't niet zien (is ook alleen bedoeld voor BDP-sensor van afstelkast)
Wat ik doe: bougie 1 eruit, met een schroevedraaier oid op gevoel zelf BDP bepalen en dat de pouly markeren

Offline Palla

  • Non-Register lid
  • Berichten: 26
Re: timing afstellen
« Reactie #2 Gepost op: wo, 01 mrt 2017, 12:47:41 »
Ah thanks voor de tip!,
Ik ga het op die manier doen gebruik daar een schuifmaat voor om het bdp te meten.

Gaat goedkomen!

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: timing afstellen
« Reactie #3 Gepost op: wo, 01 mrt 2017, 17:29:20 »
Huilend geluid ook bij stationair toerental? Vermoed ik een te strakke dis.riem.
Spanning dis.riem = tussen waterpomp en nokkenastandwiel* met duim- en wijsvinger de riem met enige kracht 90 graden kunnen draaien.
*: dus niet tussen krukastandwiel en nokkenastandwiel: die afstand is langer.

Multiriem praat je over, das dan wel zonder tandjes? Want een getande maakt volgens mij altijd een jankend geluid.

Offline Palla

  • Non-Register lid
  • Berichten: 26
Re: timing afstellen
« Reactie #4 Gepost op: vr, 03 mrt 2017, 09:09:13 »
goedemorgen,

Heb het op kunnen lossen, de riem stond inderdaad te strak.
Gelijk het bdp bepaald met de eerste cilinder om de markering te controleren, deze stond gelukkig goed.

blokje loopt weer super en weet gelijk hoe de dis. riem vervangen moet worden, weer wat geleerd!

Bedankt voor de tips!


Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: timing afstellen
« Reactie #5 Gepost op: vr, 03 mrt 2017, 11:42:32 »
Mooi dat 't gelukt is en je geen permanente schade hebt opgelopen -thumbsup-