Auteur Topic: stationair lopen steilheck met HZ motor en pierburg 1b carburateur  (gelezen 1694 keer)

Offline MarcelS

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5
stationair lopen steilheck met HZ motor en pierburg 1b carburateur
« Gepost op: di, 25 jul 2017, 20:55:39 »
Vandaag met de polo naar de APK geweest en gevraagd of ze carburateur en ontsteking af konden stellen. Ontsteking stond véél te vroeg. Deze hebben ze opnieuw afgesteld. Ze konden de ontsteking echter niet op tijd zetten omdat de motor dan niet meer stationair liep, dus staat deze nog ietsje te vroeg. Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Distributie staat op tijd.
Het is een steilheck uit december 1985 met Pierburg 1B carburateur, HZ motor en Bosch elektronische ontsteking. Motor zuigt -voor zover ik heb kunnen controleren- geen valse lucht en rijdt verder prima!
Alvast bedankt voor jullie inbreng.
Grz, Marcel

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: stationair lopen steilheck met HZ motor en pierburg 1b carburateur
« Reactie #1 Gepost op: di, 25 jul 2017, 21:56:05 »
Ten eerste: welkom
Ten tweede: die garage was eerst op zoek naar de obd stekker? Om h'm uit te lezen.... Oftewel: kan die garage wel overweg
met carburateurs?
Ten derde: apk wel gelukt?
Eerst jezelf overtuigen dat ie nergens valse lucht krijgt: voetpakking, vacuumslangetjes en vacuumvervroeger (paddo) op ontsteking checken.

Offline MarcelS

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5
Re: stationair lopen steilheck met HZ motor en pierburg 1b carburateur
« Reactie #2 Gepost op: wo, 26 jul 2017, 07:26:20 »
Hoi Sjon, dank voor je reactie. Polo is (met de hakken over de sloot) goedgekeurd, dus ik kan weer twee jaar bolderen 🙂. Voetpakking (jij bedoelt denk ik de carburateurflens?) en vacuümslangen zijn twee jaar geleden al vervangen. De vacuümvervroeger maakt toch niet uit, want die dop je toch af bij het afstellen van de ontsteking? En obd? Volgens mij heeft deze polo nog geen obd. Is er eentje met carburateur en obd zit er volgens mij pas op bij auto's met injectie. Hier valt er nog niets uit te lezen.
« Laatst bewerkt op: wo, 26 jul 2017, 07:28:25 door MarcelS »

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: stationair lopen steilheck met HZ motor en pierburg 1b carburateur
« Reactie #3 Gepost op: wo, 26 jul 2017, 08:03:19 »
Tijdens afstellen ontsteking losgetrokken paddo ja.
Maar als 't membraam in de paddo kapot is = valse lucht.

Geen obd weet ik ook wel, zat te geinen (smiley ontbrak zie ik nu), maar probleem is steeds vaker
dat garages geen ervaring hebben met carb's.....

Een scenario wat me nu te binnen schiet:
ontsteking stond fout, om wat van reden dan ook, dan wil 't stationair toerental welles gaan klimmen,
mogelijk heeft men dit ooit bijgesteld. Nu wilde men de ontsteking goed zetten en zakt 't toerental weer naar 't nivo
waar 't eigenlijk hoort, maar is ooit lager afgesteld met als gevolg dat ie afslaat.

Offline MarcelS

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5
Re: stationair lopen steilheck met HZ motor en pierburg 1b carburateur
« Reactie #4 Gepost op: wo, 26 jul 2017, 08:48:05 »
Nee, in deze garage weet men wèl nog wat men doet....😉. En ik heb gevraagd of ze èn carburateur èn ontsteking af wilden stellen. Schiet me net ineens te binnen. Dat kastje (magneetklep?) op het schutbord waar twee vacuümslangen aan zitten is toch voor de stationairloop? Even uit mijn hoofd zit er een roze en een groen slangetje op aangesloten. Kan dat iets zijn?

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: stationair lopen steilheck met HZ motor en pierburg 1b carburateur
« Reactie #5 Gepost op: wo, 26 jul 2017, 09:52:49 »
De werking van dat regelklepje is mij niet helemaal duidelijk (nooit in verdiept, ik doe niks met 1.0, behalve uitbouwen -naughty-)
Nog meer vacuumslangetjes die kunnen lekken.... of mogelijk verkeerd aangesloten.

Offline MarcelS

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5
Re: stationair lopen steilheck met HZ motor en pierburg 1b carburateur
« Reactie #6 Gepost op: wo, 26 jul 2017, 10:14:34 »
Ik zal -zodra ik tijd heb- nog eens kijken. Belangrijkste is dat er weer twee jaar apk op zit 😃

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: stationair lopen steilheck met HZ motor en pierburg 1b carburateur
« Reactie #7 Gepost op: za, 29 jul 2017, 08:57:58 »
Deze pierburg heeft uit mijn blote hoofd een externe stationair schroef in een kunststof blok onder het luchtfilter.
je hebt laagvliegers en modelvliegers .