Daarna naar
JD Engineering gereden (zitten praktisch om de hoek).
Ik had geen afspraak, maar ze wilden graag wat tijd vrijmaken om mijn G40 op de rollenbank te testen. N.B.: zij hebben nooit iets aan mijn G40 gedaan; de aanpassingen aan luchtinlaat, G-lader, uitlaat en op maat gemaakte chip zijn tien jaar geleden door anderen, waaronder Rica Engineering, gedaan.
Het resultaat van de run was conform mijn verwachting (138 pk en 187 Nm).
Conditie van de motor bij meting (km stand 559.000):
1. Na revisie van zuigers, drijfstangen en krukaslagers bij km stand 399.000 heeft motor ± 160.000 km gelopen. Kop is NIET gereviseerd.
2. Na revisie G-lader door Arno Zijlmans in november 2017 heeft motor ± 37.000 km gedraaid, en slechts bij uitzondering bóven de 3.500 rpm.
3. Uitlaat: 4-2-1 uitlaatspruitstuk, verder op maat gemaakte rvs Simons uitlaat, maatje grotere diameter, mét 100 cpsi racekat, zónder middendemper.
4. Restrictorflens in luchtfilterhuis verwijderd.
5. G-lader geflowed en - als ik me niet vergis - voorzien van 70mm poelie.
Met deze aanpassingen heeft Rica destijds de chip-op-maat geschreven.