8(...)Dat jij ermee rijdt, prima, moet je helemaal zelf weten, maar beiden hebben een te grote wielomtrek, buiten de tolerantie.
Ok, dan herschrijf ik: binnen MIJN toleranties

Op diverse velgen- en bandensites lees ik dat de afrolomtrek maximaal 1.5, 2, 2.5 of 3% zou mogen afwijken. Volgens velgenland.nl zelfs 4%.
Helaas vermeldt niemand op welk dwingend wettelijk of technisch voorschrift die genoemde percentages zijn gebaseerd.
Volgens APK regelgeving maakt het niet uit, zolang de banden op zich aan de toelatingseisen voor die banden voldoen én de banden bij rijden, bochtenwerk en in- en uitveren nergens aanlopen. Voorts mogen de banden niet buiten de carrosserie uitsteken.
Volgens het Regelement Voertuigen mag de afrolomtrek ten hoogste 4% afwijken, maar dat geldt alleen voor voertuigen die zijn voorzien van een controle-apparaat (lees: taximeter).
De Europese richtlijn aangaande typegoedkeuring personenauto's is in NL 'vertaald' in wetsbepalingen die door RWD worden toegepast. Voorzover ik heb gevonden is er voor mijn auto GEEN typegoedkeuringsnummer, en kan daar dus niet aan worden getoetst.
Ik blijf nu zitten met de vragen:
1. welke afwijking in bandenmaat is maximaal toegestaan?
2. in welk dwingend voorschrift is die maximaal toegestane afwijking te vinden?