Auteur Topic: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km  (gelezen 103049 keer)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
« Reactie #75 Gepost op: ma, 02 apr 2018, 22:16:38 »

Heb laatste weken af en toe en recent helaas wat vaker min of meer zelfde probleem als HIER beschreven.

Motor start op zich probleemloos, maar maakt 3 à 4 slagen i.p.v. 1 à 2 alvorens aan te slaan. A/F staat geeft aan 'beetje rijk'

Meestal kan ik probleemloos wegrijden. Soms slaat ie bij een eerste (verkeerslicht) stop (na ± 700 meter rustig rijden) af, vaak ook niet. Eenmaal op de snelweg en koelwatertemp > 70C rijdt ie vaak netjes, maar zo nu en dan - en helaas steeds vaker - gaat ie heel miniem een beetje inhouden, en is het A/F signaal 'dood'. Bij heel weinig gaspedaal omhoog, schiet A/F signaal naar 'rijk' (raar) en direct terug naar 'arm' en door naar 'dood'. Bij vol intrappen van het gas schiet ie wel netjes zoals het hoort vast in 'rijk' - zolang het pedaal is ingetrapt.

In deze gesteldheid moeten stoppen (bijv. bij verkeerslicht), leidt tot afslaan van de motor - die daarna overigens wel weer gewoon start.

Tijdens een langere rit (kleine 2 uur, 150 km) kwam het ook voor dat het  probleem van 'inhouden' en daarbij afwezig zijn van A/F-signaal gewoon tijdens het rijden ophield - motor liep opeens toch weer zonder inhouden en mét correct A/F-signaal.

Accu, bobine, startmotor, bougiekabels, ontsteking/rotor zijn recent vervangen. Edit: blauwe kvs-sensor en thermostaat ook!
Bougies vervangen in 2014 (km ± 447.800), lambdasonde vernieuwd in (vermoedelijk) 2009 (km ± 360.000). Huidige kmstand 521.xxx.

Ik wil allereerst maar eens checken hoe de massaverbinding van het massadraadje van de Lambdasonde er aan toe is. Heb in het halfduister al even onder de kap gekeken. Meende dat het ergens met een schroef op het inlaatspruitsuk vast moet zitten, maar kon het zogauw niet vinden… -dunno-  Give me a clue  :)
« Laatst bewerkt op: di, 03 apr 2018, 11:18:56 door KoenG40 »

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
« Reactie #76 Gepost op: di, 03 apr 2018, 11:27:38 »
(...)
Accu, bobine, startmotor, bougiekabels, ontsteking/rotor zijn recent vervangen. Edit: blauwe kvs-sensor en thermostaat ook!
Bougies vervangen in 2014 (km ± 447.800), lambdasonde vernieuwd in (vermoedelijk) 2009 (km ± 360.000). Huidige kmstand 521.xxx.
(...)
[/size]

De huidige Bosch W5DP0 bougies zijn een kleine 5 jaar / 73.000 km oud.
De Lamdasonde is vermoedelijk ongeveer 9 jaar / 161.000 km oud.

Tijd om te vervangen?
« Laatst bewerkt op: di, 03 apr 2018, 11:30:17 door KoenG40 »

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
« Reactie #77 Gepost op: di, 03 apr 2018, 11:45:39 »
Stekker lambdasonde zit gemonteerd in een beugel aan inlaatspruitstuk.
Fotootje van mijn zo goed als opgebouwde G40 in 2015:

Beugeltje heeft 3 plaatsen voor stekkers, op de foto zijn er 2 bezet (klopsensor & extra luchtschuif, meen ik):
lambda heb ik pas gemonteerd toen 't blok in auto hing.
Massadraad lambda zit op 't draadeindje van dezelfde beugel (iets hoger dan de stekkers)

Gezien de verse blauwe tempsensor en de mengselmeter-aflezingen, wijzen de symptomen wel richting lambdasonde.
Wel raar dat 't wisselend: geen idee of dat kan met een lambdasonde -dunno-
(stom: iets kan beter maar gewoon echt kapot zijn => makkelijker storing zoeken)
« Laatst bewerkt op: di, 03 apr 2018, 11:55:45 door Sjon »

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
« Reactie #78 Gepost op: di, 03 apr 2018, 13:31:12 »
Sjon bedank! Ik zag je bericht  juist op het moment dat ik met auto bij garageman was. Hij had niet veel tijd, maar nam toch de moeite om (op geleide van jouw schrijven) even mee te kijken - gewoon met zaklampje, niks gedemonteerd.

Punt waar lambdasonde massa maakt op inlaatspruitstuk lijkt wat groene oxidatie te hebben. Alle andere massakabels en verbindingen lijken op het oog OK. Motor liep bij hem in garage prima, weinig op aan te merken. Hij heeft nog niets doorgemeten, dat gaat ie maandag a.s. doen.

Mogelijk wordt probleem veroorzaakt door slechte massaverbinding (of kortsluiting) tengevolge van een stuk je slechte bedrading. Dat gaat ie maandag uitzoeken. Hij checkt dan ook meteen de staat van de bougies. Bij twijfel vervangen we dan de de sonde en/of de bougies.

Zie ook: werking van en storingen bij Lambdasonde

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
« Reactie #79 Gepost op: di, 03 apr 2018, 14:15:27 »
Voor als ze maandag nodig zijn alvast besteld...

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
« Reactie #80 Gepost op: di, 03 apr 2018, 16:24:37 »
Das goedkoop die bougies: mag ik vragen waar je die besteld hebt?

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 541
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
« Reactie #81 Gepost op: di, 03 apr 2018, 17:37:19 »
Hmm heb zelf ook een soortgelijk probleem sinds een tijdje. Heb al een paar weken niet in de G40 gereden want ze staat op stalling. Start direct maar gaat daarna super rijk lopen soms op 2 a 3 poten. Sensoren allemaal vernieuwd ook en ontsteking. Paar maanden terug de motor gestart op terugweg vanuit Nijmegen en toen liep ze wel gewoon direct perfect, dus er is iets aan de hand. Na 1 minuut lopen lijkt ze gewoon weer helemaal perfect te lopen en heb ik nergens last meer van. Bougies heb ik vervangen voor Iridium types, misschien dat er bij mij eentje toch semi kapot is gegaan op een of andere manier. Ga binenkort weer eens een stukje rijden en dan probeer ik de oude bougies eens voor de grap  -thumbsup-

had trouwens laatst een nieuwe sensor die kapot geleverd was (zwarte temp, van hella notabene). Nieuwe blauwe sensor wil dus soms ook niet veel zeggen.

Ik zou zeggen, probeer eens een stukje te rijden met de stekker van de lambda los. Dan heb je ook geen last van slechte massa voor de lambda aangezien je ecu dan gewoon constant een gemiddelde waarde aan neemt die in het algemeen een stuk rijker is natuurlijk.

Op een of andere manier doet me je probleempje ook een beetje denken aan een bobine denken die het aan het begeven is. check deze ook eens.

Heb je ook wel eens last na de start dat je acculampje een paar keer knippert?

Succes kerel  -thumbsup- -sturen-

Ps. check mijn projecttopic even, misschien ben ik wat wijzer geworden.

@Sjon: ik gok op winparts
« Laatst bewerkt op: di, 03 apr 2018, 19:13:03 door JBM »
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
« Reactie #82 Gepost op: ma, 09 apr 2018, 11:40:10 »
@Joris: ik had de door jou beschreven perikelen idd al gelezen:
Heb laatste weken af en toe en recent helaas wat vaker min of meer zelfde probleem als HIER beschreven.
(...)

Heb een week of twee geleden nieuwe bougies en nieuwe Lambdasonde besteld - omdat dat zo'n beetje de laatste componenten zijn die al lange tijd niet meer vervangen zijn. Maar heb er toch niet een helemaal goed gevoel bij om ze 'zomaar' te vervangen zonder zeker te weten dat daar de oorzaak zit. Ze liggen nog in de doos op de plank.

Afijn, Wilma zei laatst dat ze het idee heeft dat het probleem niet zozeer met de temperatuur van de koelvloeistof verband houdt, maar wel met de buitentemperatuur. Als die lager is dan ± 8 C (volgens de weer-app op mijn telefoon) treed het probleem op, en naarmate het kouder is houdt het langer aan - en dat ongeacht of de KVS-temp nog niet of net wel boven de 75 C is. Misschien toch nog eens alle massapunten/verbindingen goed nakijken en nu ook doormeten?

Vanochtend een ritje gemaakt deel stad, deels snelweg: nul probleem! Auto startte goed, mooi stationair, reageert snel op gasgeven.

Auto staat nu bij Garageman - winter->zomer wissel van de velgen/banden + controle remmen voorkant, want die veroorzaken sinds paar weken weer trillen in het stuur bij afremmen.

EDIT: Bedenk opeens dat het kabeltje met drie draden (zwart, zwart/groen, bruin) die op de bobine zijn aangesloten daar met losse kabelschoentjes zijn opgeprikt, in plaats van met een degelijke stekker. Heb laatst bij Mathieu zon stekker gekregen, die ga ik NU naar Garageman brengen.



« Laatst bewerkt op: ma, 09 apr 2018, 12:08:13 door KoenG40 »

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
« Reactie #83 Gepost op: ma, 09 apr 2018, 15:49:54 »
De slang tussen intercooler en de buis naar gasklephuis is 'gaar'.
Daar zoek ik een nieuwe voor (zie "onderdelen gezocht: (voor G40) slang 871 145 897A tussen radiateur en buis naar gasklephuis". Wordt niet meer geleverd.

Wel heb ik nog liggen een slang die in het inlaatluchttuaject voorin vlakbij het uitlaatspruitstuk hoort. Zelfde diameter, 1.5 cm langer (kan ingekort).
Op zich zou die dus kunnen passen.

Vraag me alleen af: de originele slang (plaatje 1) is glad, maar het alternatief heeft een 'gegolfde' binnenkant (analoog aan buitenkant). Heeft dat mogelijk merkbare invloed op luchtstroom / laaddruk etc. ?


Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.899
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
« Reactie #84 Gepost op: ma, 09 apr 2018, 21:49:28 »
Een geribbelde zit ook al vanaf G-lader naar intercooler, zo te zien en te lezen aan jouw tekst
is die van de onderste foto ook als vervangingsexemplaar bedoeld.
Merken zul je 't sowieso niet, lijkt mij. En als er origineel al ergens in 't traject een niet-gladde
slang is toegepast, tsja, eentje meer of minder is dan ook niet meer zo spannend, denk ik dan.
Alleen die gladde zit wel vol in 't zicht: als je voor looks gaat, zou ik kijken naar een gladde siliconen,
Samco heeft toch ook de kleur zwart? (ipv schreeuwend blauw)

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
« Reactie #85 Gepost op: di, 10 apr 2018, 15:06:05 »
EDIT: Bedenk opeens dat het kabeltje met drie draden (zwart, zwart/groen, bruin) die op de bobine zijn aangesloten daar met losse kabelschoentjes zijn opgeprikt, in plaats van met een degelijke stekker. Heb laatst bij Mathieu zon stekker gekregen, die ga ik NU naar Garageman brengen.

opgelost?

Kouder --> vocht op metaal --> slechter contact ?!

Daarom zijn die stekkers, lijkt me, normaal ook netjes ingepakt. Je wil dat dat contact altijd goed is.

Na wat gebruik vocht probleem ook enigszins weg =  geen problemen meer.

Maar een ideetje.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
« Reactie #86 Gepost op: za, 14 apr 2018, 20:09:51 »
Probleem lijkt opgelost.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
« Reactie #87 Gepost op: za, 14 apr 2018, 20:18:33 »
Na een gezamenlijke overtocht van Rotterdam naar Hull zijn twee Polo's G40, een Polo 2 GT en een Golf 3  VR6 aangekomen bij Elsecar At The Races

Op onderste foto:
De linker G40 is de ex van mijn overbuurman, de middelste is een NL G40 die vorig jaar is geëxporteerd naar Engeland, de rechter is de mijne.
« Laatst bewerkt op: za, 14 apr 2018, 20:23:16 door KoenG40 »

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
« Reactie #88 Gepost op: zo, 15 apr 2018, 22:51:49 »
En nog twee plaatjes.

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 541
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
« Reactie #89 Gepost op: zo, 22 apr 2018, 15:12:54 »
Leuke foto's  -thumbsup-
Ervaar een spatader, rij G-lader.