Auteur Topic: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km  (gelezen 73126 keer)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
« Reactie #165 Gepost op: do, 07 nov 2019, 08:11:18 »
Achterbanden hebben nog meer dan 6 mm profiel.
Daarom neem ik de 175/60 R13, want dan hoef ik alleen de voorbanden te laten vervangen.

Slim. Bij winterbanden trouwens wel realiseren dat het voordeel tov zomerbanden onder de 4mm profiel echt wel weg is, maar dat zul je zelf vast wel weten...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
« Reactie #166 Gepost op: vr, 08 nov 2019, 21:06:47 »
Ja, dat had ik ook al bedacht.

Volgens ANWB is minimum in D en B 1,6mm maar 4mm of meer wordt aangeraden.
In A is minimaal 4mm verplicht. Voor L, F en I is het deels een klein beetje anders, maar het komt erop neer dat je in het winterseizoen feitelijk wel verplicht bent winterbanden met goed profiel onder je auto te hebben.

Vaak hebben de winterbanden een lagere snelheidsindex dan de zomerbanden. In mijn geval zomer H (max 210 km/u) en winter = T (max 190 km/u ).

Wat ik nog niet wist: in meeste van hierboven genoemde landen moet je in zo'n geval op het dashboard, binnen het blikveld van de bestuurder, een sticker aanbrengen met daarop de (lagere) maximum snelheid.

WAAR kan je zo'n sticker kopen (ééntje, niet een pak van 100 stuks)?

"Als het goed is krijg je die (desgevraagd) bij je winterbanden meegeleverd".

Of je print of tekent zélf zo'n afbeelding :)


« Laatst bewerkt op: za, 09 nov 2019, 10:45:13 door KoenG40 »

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
« Reactie #167 Gepost op: do, 14 nov 2019, 10:11:41 »
Eerder al benoemd, maar nog niet opgelost:
1. Bediening van buitenspiegels van binnen uit gaat erg stroef. (...)
2. De 2-weg speakers vóór in het dashboard klinken (...) blikkerig (...)

Daarbij nog drie andere aandachtspunten:

3. Garageman had 'm eerst volgens de originele VAG specificaties afgesteld, maar dan liep de motor - in zijn woorden - als een natte krant. Vervolgens op gevoel en gehoor afgesteld. Rijdt op zich wel goed, maar loopt beetje hoog stationair, want anders slaat ie nu en dan zomaar af. Oorzaak en remedie weet ik (nog) niet  -dunno-

4. Auto is uitgelijnd. Rijdt in eerste instantie netjes rechtuit. Echter, na wat normaal genomen bochten trekt ie licht naar links. Als ik dan het stuur een korte harde ruk naar rechts geef, dan rijdt ie weer keurig rechtuit. Na volgende bochten is het weer mis, weer een korte ruk en het is weer goed  -gert-
Heb klacht gemeld bij het uitlijnbedrijf. Hun reactie: "Dat heb je nu eenmaal met dit type stuurhuizen".  -wtf-

5. Bij stevig optrekken resoneert de uitlaat tegen de onderste veerpootbrug. Ik meen me te herinneren dat iemand hier (Sjon?) zo'n zelfde type veerpootbrug heeft aangepast: ter plaatse van de uitlaat een stukje (10 cm?) van de buis er tussenuit gezaagd en in plaats daarvan een zeg maar komvormig stuk metaal er tussen gelast. 

Zoiets    ¨¨¨¨¨¨U¨¨¨¨¨¨

Tips en suggesties bij deze vijf punten zijn van harte welkom.
« Laatst bewerkt op: do, 14 nov 2019, 10:13:30 door KoenG40 »

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
« Reactie #168 Gepost op: do, 14 nov 2019, 12:49:03 »
(...)
4. Auto is uitgelijnd. Rijdt in eerste instantie netjes rechtuit. Echter, na wat normaal genomen bochten trekt ie licht naar links. Als ik dan het stuur een korte harde ruk naar rechts geef, dan rijdt ie weer keurig rechtuit. Na volgende bochten is het weer mis, weer een korte ruk en het is weer goed  -gert-
Heb klacht gemeld bij het uitlijnbedrijf. Hun reactie: "Dat heb je nu eenmaal met dit type stuurhuizen".  -wtf-

Gegevens uit het uitlijnrapport:

Ná afstellen nog steeds net buiten specificaties:
sporing LinksVoor:          0°07' [spec. -0°05' +0°05']
totale sporing Voor:        0°11' [spec. -0°10' +0°10']
wielvlucht RechtsAchter:   -1°44' [spec. -1°40  -1°20']
totale sporing Achter:      0°31' [spec.  0°10   0°30']


Alle andere waarden liggen binnen specificatiebereik (overige sporingswaarden, wielvlucht, askanteling, K.P.I., rijhoek).

Goed om te lezen:
VW Service Training Zelfstudieprogramma 448: Uitlijnen - Basiskennis
« Laatst bewerkt op: do, 14 nov 2019, 12:51:03 door KoenG40 »

Offline Audioholic

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 526
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
« Reactie #169 Gepost op: vr, 15 nov 2019, 22:45:17 »


3. Garageman had 'm eerst volgens de originele VAG specificaties afgesteld, maar dan liep de motor - in zijn woorden - als een natte krant. Vervolgens op gevoel en gehoor afgesteld. Rijdt op zich wel goed, maar loopt beetje hoog stationair, want anders slaat ie nu en dan zomaar af. Oorzaak en remedie weet ik (nog) niet  -dunno-

4. Auto is uitgelijnd. Rijdt in eerste instantie netjes rechtuit. Echter, na wat normaal genomen bochten trekt ie licht naar links. Als ik dan het stuur een korte harde ruk naar rechts geef, dan rijdt ie weer keurig rechtuit. Na volgende bochten is het weer mis, weer een korte ruk en het is weer goed  -gert-
Heb klacht gemeld bij het uitlijnbedrijf. Hun reactie: "Dat heb je nu eenmaal met dit type stuurhuizen".  -wtf-






3, welke fabriekswaarden?


4 , heb je wellemsblokken? zonee, wat ik heb gemerkt is dat de stabi schuift in de rubbers, en soms blijft "hangen" en niet terug schuift naar middenstand, immers schuift de stabi ook in de rubbers heen en weer want zo'n slimme ophanging is t nou ook niet...,, oplossing : stabi invetten , OF kunstof blokken/wellems als zijnde niet per ce caster corrigerend
Heng!
Polo 2 turbo a 200pk+

Polo G40 Fox met slak<----- rip

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
« Reactie #170 Gepost op: za, 16 nov 2019, 11:16:24 »
Je hebt van die vervangende rubbers van ik meen powerflex, die zijn ook iets harder. (geen ervaring mee)

Bij een niet verlaagde wagen zou ik niet snel Wellems monteren, maar misschien is het wel een idee om inderdaad zelf blokjes te frezen in de 'originele rubber' maat. Die Wellemsblokken stellen namelijk ook niets voor om te maken als je ook maar een beetje weet hoe een freesbank werkt. Dus zeg maar; Wellems in originele maat.
Heb hier nog van die originele rubbers liggen meen ik met beugels, heb een werkplaats ter beschikking momenteel. Als je interesse hebt kan ik dat ook wel voor je maken voor een symbolisch bedrag.
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
« Reactie #171 Gepost op: zo, 17 nov 2019, 14:43:05 »
5. Bij stevig optrekken resoneert de uitlaat tegen de onderste veerpootbrug. Ik meen me te herinneren dat iemand hier (Sjon?) zo'n zelfde type veerpootbrug heeft aangepast: ter plaatse van de uitlaat een stukje (10 cm?) van de buis er tussenuit gezaagd en in plaats daarvan een zeg maar komvormig stuk metaal er tussen gelast. 
Zoiets    ¨¨¨¨¨¨U¨¨¨¨¨¨
Bij mij tikte de onderste motorsteun óp die draagarmbrug: buis opengeslepen en met een hoekje weer dichtgelast.
Bij jouw dus de uitlaat: jou idee is een oplossing, er is/was zelfs zo'n draagarmbrug die dit standaard al heeft (ander merk ofzo -dunno-)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
« Reactie #172 Gepost op: zo, 17 nov 2019, 15:03:17 »
Volgens mij heeft Wiechers daar een versie voor indd
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.893
  • Geslacht: Man
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
« Reactie #173 Gepost op: zo, 17 nov 2019, 19:17:45 »
Daar dacht ik ook aan,Wiechers heeft als ik het goed heb,een stabilisatorstang waar een halve maan zeg maar tussen gelast zit.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
« Reactie #174 Gepost op: ma, 18 nov 2019, 13:01:30 »
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
« Reactie #175 Gepost op: di, 19 nov 2019, 10:29:29 »
Die Wiechers zit alleen tussen de draagarmen.

Bij mijn G40 zit ie tussen de draagarmen, maar heeft ie ook twee (dunnere) stangen naar achter, die bevestigd zijn aan de tunnelversteviging.

Is volgens mij hetzelfde ding dat Sjon (na aanpassing) onder zijn auto heeft.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
« Reactie #176 Gepost op: di, 19 nov 2019, 10:48:44 »
3, welke fabriekswaarden?
Uit de database behorende bij de uitlijnbank, "Polo G40 1990 - 1994".
Is uitgelijnd met de standaard 13" BBS velgen

4 , heb je wellemsblokken? zonee, wat ik heb gemerkt is dat de stabi schuift in de rubbers, en soms blijft "hangen" en niet terug schuift naar middenstand, immers schuift de stabi ook in de rubbers heen en weer want zo'n slimme ophanging is t nou ook niet...,, oplossing : stabi invetten , OF kunstof blokken/wellems als zijnde niet per ce master corrigerend
Auto is door de EibachPro veren slechts ± 15 mm lager dan standaard.

@JBM: Heb ooit wellemsblokken laten monteren, waardoor de askanteling LV 2°10' en RV 2° 23' is (en dat is OK, want moet volgens specificaties liggen tussen 1°50' en 2°20)

Garageman denkt dat misschien een of beide toplagers of veerschotels beetje blijven steken. Laat ik nakijken, en dan ook meteen de stavbibevestiging.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
« Reactie #177 Gepost op: di, 19 nov 2019, 10:54:03 »
Gisteren de waardeverklaring gekregen. De vastgestelde 'waarde voor assurantie doeleinden' ligt ruim boven wat ik had verwacht  :) En verse APK tot 19-11-2020

Nu ook het volledige taxatierapport binnen.
"Kwaliteitsklasse indeling 1-5: 2 Eurotax InterClassic norm"

Betekenis kwaliteitsklasse 2:
"Zeer goede originele staat of professioneel gerestaureerd. Geen technische defecten, slechts geringe gebruikssporen. Slechts beperkte wijzigingen ten aanzien van het bouwjaar. Alle onderdelen compleet aanwezig."


Offline Merijn

  • L86C-0121
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.925
  • Geslacht: Man
  • Merijn
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
« Reactie #178 Gepost op: di, 19 nov 2019, 13:52:43 »
 -thumbsup-

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Project [ JF-JD-14 ] Polo 2F G40 op weg naar 654.321 km
« Reactie #179 Gepost op: wo, 20 nov 2019, 11:08:14 »
Auto is door de EibachPro veren slechts ± 15 mm lager dan standaard.

@JBM: Heb ooit wellemsblokken laten monteren, waardoor de askanteling LV 2°10' en RV 2° 23' is (en dat is OK, want moet volgens specificaties liggen tussen 1°50' en 2°20)

Garageman denkt dat misschien een of beide toplagers of veerschotels beetje blijven steken. Laat ik nakijken, en dan ook meteen de stavbibevestiging.

Ok! Dat zou ook goed kunnen inderdaad. Die draagarmbrug die jij hebt is dus zelf fabricaat?

Misschien eens langs dat zelfde uitlijnbedrijf en met de wielen in de lucht kijken wat er precies gaande is bij de Wellems blokken. Misschien ook even controleren of alles nog goed vast zit. Hoor je een tikje in het stuurhuis? Misschien dat daar nog ergens minimale speling zit op een stuurspindel verbinding of stuurhuis (Moet dat bij die van mij ook nog nakijken).

Wil mijn Polo eigenlijk ook laten taxeren binnenkort. Ben stiekem wel benieuwd naar de taxatiewaarde van jou Genesis. Maar snap ook dat je dat misschien liever niet wil mededelen. (Mag ook over PM).

Het volgende valt mij trouwens wel altijd op nadat ik Wellems heb gemonteerd:
- Het insturen met hoge snelheid gaat veel scherper/soepeler/minder zoekerig.
- En dan komt het stuur ook beter terug. 
- Op lagere snelheid insturen gaat ook goed, maar dan komt het stuur toch minder snel terug in vergelijking tot originele rubbers. (Rij met H&R cup kit en verse ophangingsdelen, rode PU rubbers in de draagarmen).
- Precies deze ervaring had ik op mijn oude AAV 2f ook. (wellems, TA 60/40mm set, verse ophanging zonder PU)
- Ondanks dat je bochten lekker kunt aansnijden en je Polo in een kart verandert met Wellems, is mijn ervaring dat je de handen toch iets beter op het stuur moet houden en iets vaker moet bij corrigeren inderdaad. (Is dus normaal in mijn optiek). De stabi zit nu veel stugger vast en kan wat minder vrij bewegen. Hoe stugger en minder speling, des te gevoeliger de wagen kan worden en dat je dus moet 'ingrijpen'. Heb het over minimaal dan he.. Het moet wel binnen christelijke waardes blijven anders is er inderdaad iets mis.
- Hoe reageert je Polo als je 'fatsoenlijk' rechtdoor gaat in bijvoorbeeld de 3e versnelling, en je plankt hem ervandoor? In principe zou die dan ook gewoon netjes rechtdoor moeten gaan zonder dat je de handen aan het stuur hebt. Zo niet, kan dat ook nog iets vertellen.
Ervaar een spatader, rij G-lader.