Auteur Topic: Verschil PY en 3F motor  (gelezen 1406 keer)

Offline Ysbrand

  • Non-Register lid
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
  • Ysbrand de Vries
Verschil PY en 3F motor
« Gepost op: do, 26 okt 2017, 16:43:07 »
Hallo,
Maandag een Polo GT aangeschaft, de auto zal klaar gemaakt worden voor gebruik op het circuit. Te beginnen met stabiliteit, wegligging en remmerij. Op den duur zal er ook meer vermogen benodigd zijn. Wellicht met behulp van 2.0 16v of 1.8 20v maar de voorkeur is 1300 ombouwen naar turbo. De 3f lijkt me een mooie basis. Voorzover bij mij bekend zijn de drijfstangen van een PY en 3F motor gelijk, even als de boring en de slag. De zuigers zijn verschillend, compressie verhouding 3F is 10 op 1, PY is 8 op 1. Zit dit verschil hem alleen in de zuigers? (Piston pen hoogte) of zit er ook verschil in ruimte in de cilinderkoppen?
Misschien iemand die al eens een 3F heeft omgebouwd naar turbo? Ik zou graag een lage druk (0,6 bar) willen gaan draaien in de toekomst.
VW Polo GT Coupe '91
Audi A6 2.8 Quattro '99 - Verkocht
Audi A3 1.9 TDI '01

Offline Audioholic

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 526
Re: Verschil PY en 3F motor
« Reactie #1 Gepost op: do, 26 okt 2017, 20:43:58 »
beide zijn niet makkelijk te vinden en beide kosten geld.

ik zou voor een py motortje gaan, turbotje (k03 oid) er op knopen en gaan.

verschillen zitten hem in de zuigers, en kleppen en compressieverhouding.

ik zou dan niet een 3f motortje boosten maar een standaard aav motortje, iets lagere cr, en als t poef zegt zijn de onderdelen goed te vinden  -klus-

en om in te haken over het 1.8 a 2 litertje in een polo, ik raad het af wegens gewichtsverdeling en vooral gewicht voor de voorwielen, en 2, het is niet zomaar gedaan.
« Laatst bewerkt op: do, 26 okt 2017, 20:46:55 door Audioholic »
Heng!
Polo 2 turbo a 200pk+

Polo G40 Fox met slak<----- rip

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Verschil PY en 3F motor
« Reactie #2 Gepost op: do, 26 okt 2017, 22:41:27 »
Zou zowiezo ongeacht wat voor onderblok alleerst altijd een g40 kop pakken. Met name de natrium gevulde kleppen die alleen de g40 heeft kunnen een  stuk beter tegen de warmte die bij drukvulling vrijkomt.
Dan moet je je afvragen of je dan niet beter gewoon een compleet g40 blok kunt zoeken ipv een aav of 3f half uit elkaar te halen om de compressieverhoudingen goed te krijgen.

Edit-
Als je toch op lage druk wil rijden zou ik lekker ombouwen naar compleet g40 en niet eens aan een turbo ombouw beginnen...
« Laatst bewerkt op: do, 26 okt 2017, 22:43:20 door Hanf »