Auteur Topic: Ervaringen andere bakolie  (gelezen 2470 keer)

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Ervaringen andere bakolie
« Gepost op: wo, 01 nov 2017, 13:39:38 »
Korte maar bondige vraag; Hebben jullie ervaring met andere viscositeit bak oliën i.c.m. ATV Polo G40 bak?? (of andere mk123 bak) Voorgeschreven is de 75W90 als ik mij niet vergis. Ik lees op diverse fora dat tegenwoordig liefhebbers overstappen op iets dikkere olie. (Mijn bak schakelt perfect echter warm hoor ik de bak nogal goed in het algemeen). Revisie zal er natuurlijk aankomen ooit.. Komende voorjaar wil ik misschien wel eens de overstap wagen naar een ander baksausje.

je hebt bijvoorbeeld 75W140 (Lijkt mij wat te gortig en op temperatuur niet echt optimaal voor een straatauto)
Je hebt ook 75W110  (Deze dikte lijkt mij wel een realistische tussenweg) 

Zoiets bv:
https://www.redlineoil.com/75w110-gl-5-gear-oil

Offers gear noise reduction over 75W90, avoiding a significant jump in viscosity to 75W140 when troubleshooting noisy gear sets

Zijn er misschien mensen met ervaring op dit gebied?  -naughty-
« Laatst bewerkt op: wo, 01 nov 2017, 15:39:11 door JBM »
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: Ervaringen andere bakolie
« Reactie #1 Gepost op: do, 02 nov 2017, 13:15:11 »
Mijn ervaring is dat zonder bakolie rond rijden niet echt aan te bevelen is :-)

Verder stinkt bakolie gigantisch, en heb ik liefst helemaal niet met het goedje van doen. Iets anders dan standaard bakolie heb ik echter nooit gebruikt. Deze bijdrage is dan ook redelijk nutteloos....

tot ik even doorlees:

" This product is not designed for use in most manual transmissions or transaxles, since the extreme slipperiness may cause synchronizer mesh issues that lead to shifting problems "

klinkt als: Als ie goed schakelt, vanaf blijven!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Ervaringen andere bakolie
« Reactie #2 Gepost op: do, 02 nov 2017, 14:56:45 »
Tenzij je niet dagen lang op t circuit rijd of in de racerij met je polo zou ik het ook gewoon bij de door vw voorschreven viscositeit houden.
Overstap naar een andere olie is in mijn ogen alleen een upgrade als je ook daadwerkelijk andere eisen stelt aan de bakolie en bij normaal tot licht sportief gebruik voldoet de originele 75w90 meer dan voldoende.

Offline Dest

  • Non-Register lid
  • Berichten: 144
  • Geslacht: Man
Re: Ervaringen andere bakolie
« Reactie #3 Gepost op: vr, 03 nov 2017, 12:18:15 »
Ik heb wel eens met dikkere olie in de versnellingsbak gereden,schakelde voor geen meter tot dat de olie goed warm was.
Snel terug vervangen door de vertouwde 75w90

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Ervaringen andere bakolie
« Reactie #4 Gepost op: za, 04 nov 2017, 16:06:30 »
@Jaap: Dat is ook een beetje mijn gedachte waarom ik het niet zou durven.

@Hanf: Je hebt gelijk. Een bak die mechanisch geluid maakt vraagt om 'aandacht'. Dat ga je niet maskeren met verse olie met een dikkere eindviscositeit.

@Dest: Weet je nog welke olie dat was? Qua dikte.

Heb voor mijn Golfje voor 50,- nog een CHL bak weten te bemachtigen. M'n ATV bak is mij wat te risky om te testen maar zou opzich wel eens het verschil willen testen in de goedkope CHL bak.

Deze olie spreekt mij op een of andere manier wel aan  :) Enigzins goedkoop uit te halen via ebay Duitsland.
http://www.ravenol.de/en/products/usage/d/Product/show/p/ravenol-ssg-spec-synt-lkw-getriebeoel-75w-80-1.html

Met API-GL4 keuring. Dat zou dus in principe moeten kunnen in 'onze' bakken.
« Laatst bewerkt op: za, 04 nov 2017, 16:18:33 door JBM »
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline polo1977

  • Non-Register lid
  • Berichten: 262
  • Martijn den Ouden
Re: Ervaringen andere bakolie
« Reactie #5 Gepost op: zo, 05 nov 2017, 16:32:32 »
sp1011 van kroon topspul en je kan eventueel nog tsl toevoegen dan schakelt hij helemaal super

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Ervaringen andere bakolie
« Reactie #6 Gepost op: zo, 05 nov 2017, 19:19:18 »
sp1011 van kroon topspul en je kan eventueel nog tsl toevoegen dan schakelt hij helemaal super


Soepel schakelen is het probleem niet echt. De bak van mijn Golfje en de Polo schakelen super soepel zowel warm als koud. Het zou mij dan puur gaan om het mechanische geluid van de bak zelf. Een bak hoor je natuurlijk altijd wel een klein beetje. Ik vind mijn ATV G40 bakje bijvoorbeeld wat ruwer klinken op bedrijfstemperatuur en na langere stukken autobaan. Na 200K zal er wel het een en ander zijn aan het slijten zijn in de bak, de toleranties worden ruimer en dergelijke. Revisie kan altijd nog alleen vraag mij af of er niet wat geluid gedempt kan worden met ietsjes dikkere olie (eindviscositeit). Aangezien de bak op koudere temp niet meer geluid maakt dan een normale bak zeg maar.. Denk dat ik het gewoon eens ga proberen binnenkort dan kan ik het afstrepen in m'n hoofd  -nana-
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Ervaringen andere bakolie
« Reactie #7 Gepost op: zo, 05 nov 2017, 20:29:05 »
Weet je zeker dat het peil in orde is?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Dest

  • Non-Register lid
  • Berichten: 144
  • Geslacht: Man
Re: Ervaringen andere bakolie
« Reactie #8 Gepost op: ma, 06 nov 2017, 12:23:03 »
Total Carter exp 220

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Ervaringen andere bakolie
« Reactie #9 Gepost op: ma, 06 nov 2017, 13:57:29 »
Weet je zeker dat het peil in orde is?

Heb geen lekkage dus ga er wel vanuit. Zal het nog eens nakijken binnenkort.

Total Carter exp 220

Ok thanks. Deze olie zou ik sowiso al niet in de bak gebruiken aangezien het hier om een minerale olie gaat.
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline Erik39

  • Non-Register lid
  • Berichten: 168
  • Geslacht: Man
Re: Ervaringen andere bakolie
« Reactie #10 Gepost op: wo, 29 nov 2017, 16:26:29 »
Ik heb er 75W90 in zitten en nog een toevoeging om het soepeler te laten lopen, maar als alles warm is gaat van 2 naar 3 soms nog steeds wat stroef.