Algemeen forum > Projecten

Project [RP-PS-63] Polo 2F G40

(1/33) > >>

JBM:
Nu ben ik al een tijdje member, moet ik natuurlijk wel een projecttopic aanmaken natuurlijk  -nana-
Vanaf nu zal ik al mijn Polo G40 updates hier plaatsen in plaats van het voorsteltopic.

Het is een tijdje rustig geweest aangezien ik druk bezig ben geweest met de Golf 2. Die is nu weer klaar voor daily gebruik dus kan de Polo weer wat liefde krijgen  -thumbsup-

Gisteravond na 4 weken weer eens een flink blokje gereden met de G40 en vervolgens ook weer de motorolie vervangen (bij 248.000) Had die tijd daarvoor de G40 als daily aangezien de Golf uit mekaar lag.

Heb ook nog wat metingen gedaan bij de lambdasonde en kom uit op de volgende bevindingen
- Motor loopt onregelmatig staionair vanaf 70-80 graden watertemp.
- motor bokt dan ook een beetje tijdens het rijden.
- tijdens vollast perfect
- moeilijk op constante toeren te houden (bv vast 1500 of 2000 rpm aanhouden)

De lambda had ik al eens schoongemaakt en deze zag er niet heel slecht uit. De normale interval voor een lambda is 100K ongeveer alleen het ziet er nog naar uit dat dit de originele Bosch sonde is. Heb dit euvel met de lambdasonde ook al eens bij mijn ex golf 3 gti 8v gehad, daar was dit ook de boosdoener.

Na wat metingen te hebben gedaan:
- De lambda krijgt voeding
- Ik zie de lambda ook pendelen tussen de 0.2 en 0.9 volt (De spanning die hij zelf opwekt)
- De verwarming lijkt ook te werken alleen heb deze 2 polen nog niet gemeten op weerstand (Er zou een bepaalde weerstand op moeten staan, zo niet is het circuit onderbroken)
- En dan nu de Massa:  -gert- Deze wordt gemaakt op het inlaatspruitstuk naar de sonde zelf.
Een meetpen op de -pool accu en de andere op de inlaat is met motor uit: 0,0 Ohm
Doe ik dit zelfde met een draaiende motor is die weerstand opeens: 50 a 100 Ohm. (als k het goed lees, heb een gare multimeter die ik binnenkort eens moet vervangen voor een nieuwe)

Dat laatste is merkwaardig toch? De massapunten moeten zover ik bekend ben altijd 0 Ohm zijn ongeacht draaiende motor?  :) Mocht iemand nog tips hebben hoor ik dat graag. Ik zal maar eens beginnen met nog een extra massa aan te leggen.. Heb met de golf namelijk precies hetzelfde probleem (heb nog niet gemeten maar de motorloop is hetzelfde, ook onregelmatig stationair vanaf 70 a 80 graden en dat notabene met nieuwe lambda) 

De to do list voor de G40:
- Achterwiellagers vervangen (maken flink geluid)
- Lambda vernieuwen (Na nog wat tests te hebben gedaan met de oude, maar heb al een nieuwe klaar liggen)
- Bakolie nogmaals verversen (Kan ik gelijk even een 'spaan' controle doen)
- interieur wat aandacht geven (ander setje hoedenplank dragers monteren + wat clips vervangen
- (Lader wil ik zsm erafhalen preventief, heb al een reservelader gekocht  -thumbsup-
- Thermostaat vervangen (heb ik ook al liggen)
- Zwarte + blauwe temp sensor preventief vervangen (Hella)
- Spanningsregelaar vervangen zodra de lader eraf ligt bij de dynamo.

Leuk lijstje dus maar allemaal relatief kleine dingen  :) Eens een keer echt goed poetsen staat ook nog op de to-do list. Was vroeger echt een poetser maar betrap mezelf er afgelopen jaren op dat dit minder is geworden  -nana-

Tijdje geleden ben ik mij wel lens geschrokken toen ik op terugweg van Nijmegen in een 'sneeuwstorm' terecht kwam. Toch maar goed dat ik een paar dagen daarvoor mijn oude winterstaaltjes erop had gezet van mijn 1e polo 2f AAV. Blijkbaar had ik die nog liggen. Rijcomfort is wel echt minder met die smalle bandjes tegenover de BBSjes.

Nog een leuke foto ter afsluiting: (menig liefhebber zal nu gaan janken maargoed ik kon niet anders -nana- )



nappertje:

--- Citaat van: JBM op di, 23 jan 2018, 13:00:14 ---Na wat metingen te hebben gedaan:
- De lambda krijgt voeding
- Ik zie de lambda ook pendelen tussen de 0.2 en 0.9 volt (De spanning die hij zelf opwekt)
- De verwarming lijkt ook te werken alleen heb deze 2 polen nog niet gemeten op weerstand (Er zou een bepaalde weerstand op moeten staan, zo niet is het circuit onderbroken)
- En dan nu de Massa:  -gert- Deze wordt gemaakt op het inlaatspruitstuk naar de sonde zelf.
Een meetpen op de -pool accu en de andere op de inlaat is met motor uit: 0,0 Ohm
Doe ik dit zelfde met een draaiende motor is die weerstand opeens: 50 a 100 Ohm. (als k het goed lees, heb een gare multimeter die ik binnenkort eens moet vervangen voor een nieuwe)

Dat laatste is merkwaardig toch? De massapunten moeten zover ik bekend ben altijd 0 Ohm zijn ongeacht draaiende motor?  :) Mocht iemand nog tips hebben hoor ik dat graag. Ik zal maar eens beginnen met nog een extra massa aan te leggen.. Heb met de golf namelijk precies hetzelfde probleem (heb nog niet gemeten maar de motorloop is hetzelfde, ook onregelmatig stationair vanaf 70 a 80 graden en dat notabene met nieuwe lambda) 

--- Einde van citaat ---

Als ik het goed heb kan je alleen weerstand meten met een niet aangesloten circuit. Dus opzich is het niet heel raar dat je met draaiende motor aparte metingen krijgt.

Voor de rest een nette preventieve lijst -thumbsup-

mark2fpolo:
Mooie wagen!

Ik denk het retailpark in Remunj te herkennen op de achtergrond, correct?

JBM:

--- Citaat van: nappertje op di, 23 jan 2018, 14:05:10 ---Als ik het goed heb kan je alleen weerstand meten met een niet aangesloten circuit. Dus opzich is het niet heel raar dat je met draaiende motor aparte metingen krijgt.

Voor de rest een nette preventieve lijst -thumbsup-

--- Einde van citaat ---

Bedankt  -thumbsup-

Zal binnenkort de lambda nogmaals onder de loep nemen en de Golf ook eens uitmeten.


--- Citaat van: mark2fpolo op do, 25 jan 2018, 05:34:13 ---Mooie wagen!

Ik denk het retailpark in Remunj te herkennen op de achtergrond, correct?

--- Einde van citaat ---

Haha, dankjewel, dat klopt  :) Moest even de schrik weg eten met een emmertje kip. Vandaar even de pit stop

JBM:
Niet veel tijd meer in de Polo kunnen steken maar ben wel wat verder gekomen in mijn 'gedachte' :)
Paar dingetjes die ik ervaar sinds aankoop:
- Soms niet willen rondgaan (Accu is nieuw, 2e keer meestal altijd starten)
Dit lijkt mij een gevalletje spanningsregelaar/massaprobleem.
- Op de CO bank liet ze zich niet afstellen (1.6 Co +- bij 2250 toeren)
Ik dacht meteen aan een kapotte lambdasonde, (Co pot reageert gewoon), Of iets dergelijks.

De lambda die erin zat was nog de originele Bosch en ik heb deze vervangen voor een Denso exemplaar. OEN nummers komen overeen met de originele lambda.
- Lambda vervangen > Blauwe temp sensor even los gemaakt en wat gespeeld met het gas. Sensor weer erop en; bingo! Wagen liep zeer goed. Super goed oppakken en veel soepeler rijgedrag, ook stationair op bedrijfstemperatuur een mooie synchrone loop zonder enige misfires.

Dag later in de wagen gestapt: Loopt ze weer hetzelfde als met de oude lambda > vanaf 70 graden kvs weer rommelig stationair en minder soepel (voor mijn gevoel te arm)  -gert- Of het zou zo kunnen zijn dat de CO pot gewoon niet goed staat maar het zal mij niets verbazen als de wagen daar weer niet op reageert, buiten dat ik wel de blauwe sensor dan loskoppel zoals gebruikelijk (afstelmodus bij een PY motor).
Ga nu het volgende proberen: (Vermoed toch iets met massa aangezien de startmotor ook soms laat reageert.
- Massa met draaiende motor meten door middel van een voltage meting (tussen de -pool accu en massapunt in kwestie, voltage moet dan 0 volt blijven)
- Blauwe tempsensor vervangen preventief (Heb de ohms gemeten koud en warm maar dit lijkt gewoon correct)
- Bij mijn vaste garageboer langs om eens te kijken of de wagen nu wel reageert op de CO pot.
- kabelboom kabels eens goed nalopen op breuken bij de lambda.

Dat laatste zal mij dus verbazen en vermoed dat het toch een massaprobleem is. Ben mijn startkabels kwijt anders kon ik mooi even wat massabruggen simuleren.

Valse lucht sluit ik uit, al getest en alles ziet er gewoon fris bijgehouden uit. Het moet wel iets elektrisch zijn lijkt mij.. Met blauwe temp sensor los loopt de wagen perfect, ook met losgetrokken lambda super regelmatig. Binnenkort de massapunten dus eens fatsoenlijk uitmeten en wat experimenteren. Zou fijn zijn als ik eruit kom want dan kan ik m'n NZ golfje ook proberen netter te laten lopen. Spanningsregelaar lijkt mij ook sterk aangezien de accuspanning stationair gewoon netjes 14,4V is en had deze ook al eens vervangen bij de Golf (bracht geen verschil).

Komt goed  -thumbsup- Tips zijn natuurlijk welkom.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie