Auteur Topic: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40  (gelezen 21523 keer)

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 471
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
« Reactie #150 Gepost op: wo, 09 mrt 2022, 16:23:15 »
gewicht is zeker een ding :)

hoe monteer je deze? gewoon tussen de draagarmpjes oid?

hij lijkt n beetje ter hoogte van de carterpan te liggen dus als t goed moet het lukken lijkt me!
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 522
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
« Reactie #151 Gepost op: za, 12 mrt 2022, 19:52:19 »
gewicht is zeker een ding :)

hoe monteer je deze? gewoon tussen de draagarmpjes oid?

hij lijkt n beetje ter hoogte van de carterpan te liggen dus als t goed moet het lukken lijkt me!

Ja precies, binnenste draagarmbouten los en deze erbij schroeven vermoed ik.
Zodra die eronder zit maak ik wel even een foto hoe laag die uitkomt.

Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 522
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
« Reactie #152 Gepost op: ma, 14 mrt 2022, 11:40:58 »
Uitlezen werkt prima in combinatie met VCDS lite.
Oude codes gewist en gekeken wat er nog is over gebleven;





Het lijkt er dus op dat de CO pot is overleden in de inlaatbuis. Heb deze doorgemeten via pin 1 en 3 en kan wel nog gewoon de ohms netjes verstellen etc. Het zou ook kunnen duiden op een draadbreuk of iets dergelijks.
Kwam nog achter het volgende;



Laat gelukkig gewoon nog stroom door, heb het doorgemeten.
Ook tijdens het uitlezen van de measuring blocks zie je in groep 3 bij temperatuur staan: -40 graden.

Vermoed dus dat het de sensor zelf is (Zou ook verklaren waarom die zo rijk loopt en al helemaal tijdens de koudstart).

Voor mensen die ook met VCDS willen checken; op www.gerritspeek.nl kun je desbetreffende info vinden in het nederlands per foutcode  -thumbsup-
« Laatst bewerkt op: ma, 14 mrt 2022, 11:48:55 door JBM »
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 522
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
« Reactie #153 Gepost op: do, 17 mrt 2022, 12:12:35 »
Kwam de volgende info nog tegen op een Engels forum  -naughty-

https://www.polog40.co.uk/forum/index.php?PHPSESSID=k16frj04uaflpg2ss3l8p9oic2&topic=213.0

Using VAGCOM and similar diagnostic tools

The Digifant I ECU doesn't store sensor faults in the way more modern ones do.  It will register a fault if it is getting a reading out of bounds or no reading at all from a certain sensor.  These aren't stored and when the fault is fixed, the ECU stops registering it after a couple of minutes with the engine running.  Also, the fault code registering system is next to useless, sensors can be totally knackered causing all sorts of issues and a fault code reader will show nothing.  Because of this, the handheld code readers you can buy on Ebay and similar are a waste of money.  By far the best tool is a £5 multimeter from Maplins.  What you can do with VAGCOM and similar programs is monitor the sensor readings the ECU is seeing.

VAGCOM does work with G40 Digifant, you need the normal ODB lead and a 2+2 adaptor (also available on ebay for less than £10).  You may have to mess about with serial port speeds to get it working. I've not tried using a USB cable, I only have an RS232 serial cable and it works fine, this is with version 311.  You might also have luck using a piece of software called VWTool.exe which I've put online here:

http://www.polog40.co.uk/VWTool.zip

This is a pretty old piece of software (well, from the mid to late '90s) but is still new enough to read Digifant one.  It should run fine under Windows XP even though it's an old 16bit program.  I believe the guy who wrote this software died a few years ago so RIP whoever you are and thanks!

The only useful parts of either software is the "measuring blocks" section.  This allows you to monitor (and graph) the readings from various engine sensors as the ECU sees them.  VAGCOM is much better as the VAGSCOPE software that comes with it plots nice graphs for you (with VWTool you can save the values and make graphs in Excel but it takes a bit of messing about).  It wont tell you what values mean what but here is a list as they appear in a VAG workshop manual:

Code: [Select]
display group 01
1 coolant temp (blue temp sensor)
2 engine speed (RPM, from the hall sensor)
3 lambda signal
4 injection period

02
1 coolant temp (blue temp sensor)
2 engine speed (RPM, from the hall sensor)
3 not for service dept (seems to be ignition advance, units in BTDC anyway)
4 engine load (map sensor)

03
coolant temp (blue temp sensor)
engine speed (RPM, from the hall sensor)
not for service dept (this appears to be inlet temp)
c0 pot voltage

04 the same as 03

05
coolant temp
not for service dept (seems to be inlet temp)
not for service dept (seems to be a temperature but not sure what)
not for service dept (seems to be battery voltage)

Some of the values say "not for service dept" but are clearly meaningful sensor values, I guess it just means they are readings the VW dealers aren't interested in.  One of these is the inlet temp sensor, this seems to always read around the -20deg mark (yes, minus!), other people have found the same thing too so you can pretty much ignore that. 

The best thing to do is to get a laptop, get vagcom/vwtool running and logging values and drive about a bit (once up to temp or whenever you problem happens).  Try to use the full rev range and put the engine under load at different RPMs.  Then when you get back you can look at the logs.  The best thing to do is to plot them into graphs (either with vagscope or Excel), then you can look for any reading disapearing or going mad at any point.  You need to use common sense, i.e. it should be obvious that coolant temp should be around 80deg to 110deg and not really above or below those figures, although they are only rough values, you are looking for things that are way out.  Also check the lambda singal under partial throttle (it's ignored on full throttle or no throttle).  Watch out for low battery voltage too, shouldn't be going under 13.2volts, if it does you've probably got a worn out alternator.


Het is dus normaal dat die inlaat temp sensor een aparte waarde aangeeft. Ga binnenkort een andere CO pot uitproberen, men heeft het over -20 als enigzins normale waarde maar bij mij geeft de inlaat temp dus -40 aan :)
« Laatst bewerkt op: do, 17 mrt 2022, 12:17:42 door JBM »
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 522
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
« Reactie #154 Gepost op: do, 17 mrt 2022, 12:15:52 »
Deze info is ook wel handig: (https://www.gerritspeek.nl/vag-com_g42.html)

Sensor Temperatuur Aangezogen Lucht   (G42)
duits      Temperatur Ansaugluft
engels      Intake Air Temperature (IAT)
G299 is Temperatuur Aangezogen Lucht, sensor 2
G520 is Temperatuur Aangezogen Lucht, sensor 3

De ECU bewaakt de temperatuur van de ingenomen lucht in de motor. De ECU voorziet de IAT sensor van een 5 Volt referentie signaal. Als er 0 Volt wordt teruggegeven aan de ECU (onderbreking van het signaal) dan is de temperatuur -40C (-40F), als de volledige 5 Volt wordt teruggegeven (kortsluiting) dan is de temperatuur 135C (275F). De IAT is een thermisch weerstandselement (thermistor) waarvan de weerstand variert op basis van de temperatuur. Bij een hogere temperatuur wordt de weerstand minder, bij een lagere temperatuur wordt de weerstand meer. Als de ECU een voltage waarneemt dat hoger is dan 5 Volt, dan wordt foutcode 16497 (P0113) gedetecteerd en MIL aangezet. Als er ergens onderweg nog een beetje weerstand zit, wordt het niet gezien als kortsluiting (dus 0.1 of 4.9 Volt retour naar ECU). Dan kabels checken, evt. sensor checken of er niet bijvoorbeeld iets in het meetelement zit wat dit kan veroorzaken. Eventueel (G42) losmaken qua stekker verbinding en kijken wat voor melding de ECU dan registreert, dezelfde uiterste waarden of dan misschien wel kortsluiting naar + of -.

De waarde van G42 wordt gebruikt om de temperatuurinvloed op de dichtheid van de lucht in het inlaatsysteem via een verandering in de injectieperiode te compenseren.
Waarden van 100-110 C zijn het maximum bij TDI's, bij 115-120 C kun je foutcodes verwachten (16497).

Storingen
G42 komt voor in de volgende foutcodes: 00523  16494  16495  16496  16497  16498
G299 komt voor in de volgende foutcodes: 16479  16480  16481  16482  16483  P009A
G520 komt voor in de volgende foutcodes: 19832  19833

Snelle check
Kijk hier voor een snelle check of er iets met deze temperatuursensor aan de hand is.

Meetwaardeblokken
De Temperatuur Aangezogen Lucht (G42) vindt je bij  benzine  motoren meestal in [01-Engine]  [Meetwaardeblokken-08]  [Groep-04].
De Temperatuur Aangezogen Lucht (G42) vindt je bij  diesel  motoren meestal in [01-Engine]  [Meetwaardeblokken-08]  [Groep-07].
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 522
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
« Reactie #155 Gepost op: wo, 06 apr 2022, 19:41:32 »
Toch wel handig dat VCDS.

Na korte inspectie bleek dus dat iemand de connectoren niet goed had aangesloten  -dunno-
De klopsensor connector past er ook op en dit haal je qua kabellengte;

- Klopsensor connector = koperen contactpunten.
- Inlaattemperatuursensor = grijze contactpunten.

Vermoed dus dat de CO pot zelf gewoon intact is.
Krijg nu geen foutmeldingen meer binnen VCDS en de wagen loopt weer wat mooier rond.

Heb er destijds een Denso lambda sonde ingezet aangezien de oude versleten was.
Zodra ik nu vol op het gas ga in de 2 een woeste 'dip'. Net alsof de lambda het niet krijgt bijgehouden met op en neer pendelen voor mijn gevoel of misschien een massaprobleem.

Komende rit eens kijken of het probleem ook voorkomt met lambdaconnector los gekoppeld.
Hanf had blijkbaar dezelfde ervaring met dit merk.

Afgelopen weekend flink stuk gaan touren met de Polo door de Ardennen  -sturen-
Moet toch zeggen dat het best prima te doen was met die H&R set. Wel alleen maar autobaan en provinciale wegen gereden voornamelijk. Ter hoogte van Eupen nog een mini sneeuwbuitje meegepakt ondanks de zonnige dag  :)



Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline Audioholic

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 521
Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
« Reactie #156 Gepost op: wo, 06 apr 2022, 21:55:12 »
bij volgas = direct naar de kernvelden,alles daaronder word gecorrigeerd door de lamdasonde met een een Max percentage van 10%.

op hoeveel staat je COpot? tussen pin 1 en 3 op weerstand meten.
Heng!
Polo 2 turbo a 200pk+

Polo G40 Fox met slak<----- rip

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 522
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
« Reactie #157 Gepost op: vr, 08 apr 2022, 12:03:23 »
700 Ohm.

Bedankt voor de tip.
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 522
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
« Reactie #158 Gepost op: do, 28 apr 2022, 11:20:53 »
Klopsensor vervangen  -thumbsup-

Redelijk priegelwerkje als je de inlaat laat zitten maar het is zeker te doen.
De oude sensor viel zowat half uit elkaar zowel bij de sensor zelf als de connector.

Tijdje proefgereden en het hikje leek weg te zijn maar heb het toch nog 1 keer meegemaakt.
In ieder geval geen enkele melding meer binnen VCDS dus de stekkers en sensoren moeten nu goed zijn.

Heb nog een originele Lambdasonde besteld van Bosch (huidige is van Denso die ik zelf heb moeten omsolderen m.b.t. de connector).

Ik verdenk nu de bobine, ook de bekabeling hiervan ziet er niet goed uit. in de bruine kabel is op 1 gedeelte de isolatie redelijk vergaan en zit de draad nog maar dun aan elkaar vast.

De Strut bar tunnelversteviging is eindelijk binnen na 3 maanden, helaas past deze niet  -boehoe-
Komt tegen de katalysator aan en zelfs al zou de kat er niet zitten vraag ik mij af of die past (i.v.m. baksteun/bakgedeelte).

Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.841
  • Geslacht: Man
Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
« Reactie #159 Gepost op: do, 28 apr 2022, 12:09:43 »
Wat betreft de strut bar dan heb zeker 1 zonder uitsparing voor de katalysator.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de rooie rakker.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 522
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
« Reactie #160 Gepost op: do, 28 apr 2022, 14:34:23 »
Blijkbaar  :)

Ik zou natuurlijk ook de kat kunnen vervangen door een stuk rechte pijp.
Wagen is uit 1991 en er staat U9 op het kenteken, weet niet zeker of dat gewoon mag tijdens apk.
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.841
  • Geslacht: Man
Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
« Reactie #161 Gepost op: wo, 04 mei 2022, 18:31:32 »
U9 = kat lekker weg laten,dat is pas met bouwjaar 93/94.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de rooie rakker.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 522
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Project [RP-PS-63] Polo 2F G40
« Reactie #162 Gepost op: do, 12 mei 2022, 15:01:59 »
 -thumbsup-
Ervaar een spatader, rij G-lader.