Auteur Topic: Derby 2 g40 subframe?  (gelezen 1231 keer)

Offline Kdoel

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1
  • Naam Achternaam
Derby 2 g40 subframe?
« Gepost op: di, 30 jan 2018, 12:29:08 »
Beste,

Ik ben van plan mijn derby 2 uit 84 1 liter om te bouwen naar een g40,
Het blok, bak, electra en alle meuk heb ik al liggen, maar nu vroeg ik me af voor het subframe kan ik daar die van een gt van gebruiken of moet het die van een g40 zijn?

Mvg
Kees

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Derby 2 g40 subframe?
« Reactie #1 Gepost op: di, 30 jan 2018, 13:57:34 »
Ten eerste: welkom.
GT is slechts een uitvoeringsnivo, in NL zegt 't vrij weinig over de motor, ja dat 't geen 1.0 is.

Geen enkele Polo 86c heeft een subframe af-fabriek, ook de G40 niet.
Enigste aanpassingen die een G40 heeft tov een 'normale' Polo:
-draagarmen met aan de binnenzijde uniball-gewrichten
-spoorstangen met aan de binnenzijde uniball-gewrichten
-iets verlaagd af-fabriek, 15mm ofzo en de af-fabriek schokbrekers zullen iets sportiever zijn.
Niet specifiek G40:
-vanaf 75pk zit er een stuurdemper op 't stuurhuis.
-vanaf 75pk zit er een torsiestaaf in de achteras
-vanaf 75pk zit er een lastafhankelijke remkrachtverdeler bij de achteras
-vanaf 1.3 een tunnelversteviging (een vroege Polo 2 1.0 is wel voorbereid: schroef je er zo op)

Niet motorisch gebonden, maar bouwjaar afhankelijk:
vanaf +/- 1986 waren ze pas voorbereid voor een 5-bak.
Wil je in een 84'er een 5-bak monteren zul je ook een stabilisatorstang van 1986+
en 't handigste is om ook een 5-bak schakelmechisme te monteren
(bij een 4-bak schakelmechanisme is er standaard te weinig plek om alle versnellingen in te schakelen)

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Derby 2 g40 subframe?
« Reactie #2 Gepost op: di, 30 jan 2018, 14:12:52 »
Maar als je mij vraagt of dat allemaal noodzakelijk is tbv G40 inbouw in een 84'er:
5-bak stabi en schakelmechanisme wel, de rest is geen noodzaak, maar 't zijn wel verbeteringen.
G40 draagarmen zijn nogal prijzig.
G40 spoorstangen: tot een 3 jaar terug wist ik niet eens dat die anders waren....
Veren en schokkers: waarschijnlijk heb of monteer je toch een verlaging.
Stuurdemper: verschil met of zonder heb ik nog niet gemerkt
Stabi achteras merk je vooral zonder verlaging.
Remkrachtverdeler: ook hierbij geldt dat de werking bij een verlaging grotendeels teniet wordt gedaan.
(zonder verlaging én volgeladen Polo is 't verschil wel degelijk te voelen)
Tunnelversteviging: doe ik altijd wel monteren => analoog instrument om de bodemvrijheid te monitoren :)