Auteur Topic: kop met carburator voor NZ blok?  (gelezen 1373 keer)

Offline nicoj

  • Non-Register lid
  • Berichten: 10
  • Geslacht: Man
kop met carburator voor NZ blok?
« Gepost op: za, 19 mei 2018, 12:25:32 »
Hi,

Ik heb een NZ blok met CBR 900 carbs opgebouwd om de 1.1 HB in mijn derby 2 (bj 82) te vervangen.

Door de invoering van een jaarlijkse technische keuring voor oldtimers in België ga ik die swap elk jaar opnieuw moeten doen -- we mogen hier geen motortuning doen :(

Ben daarom op zoek naar alternatief, en was aan het denken om enkel de cilinderkop te swappen voor die jaarlijkse controle. Maar bij een NZ moet ik dan het ganse injectie-systeem ook mee overzetten waardoor ik prob evenveel werk ga hebben als bij een swap door het originele HB blok.

Ik vroeg me daarom af of er ook andere koppen op een NZ onderblok passen, die met een carburator werken?

Heb al wat gezocht op dit forum, maar vind niet direct een antwoord. Alle feedback is welkom.

Thx!
Nico.

Offline Raymon

  • L86C-0190
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.501
  • Geslacht: Man
  • Raymon Gerrist
Re: kop met carburator voor NZ blok?
« Reactie #1 Gepost op: za, 19 mei 2018, 12:46:23 »
Alle koppen van een hydrostoter passen, in jouw geval zou ik op zoek gaan naar een mh kop.
Is omkeuren geen optie bij jullie?
Raymon 

Always be yourself unless you are Monday then be Friday

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: kop met carburator voor NZ blok?
« Reactie #2 Gepost op: za, 19 mei 2018, 12:59:53 »
Hoe streng is de keuring? Wordt er gekeken naar de motorcode?
Zo ja: dan zou dat betekenen dat de 1.1 HB erin moet zitten tijdens de keuring.

En bijv. een brandstofpomp: moet die origineel?
Zo ja: mechanische brandstofpomp op/in de cilinderkop.
(carb. MH heeft dat, inj. NZ niet en is 't gat dicht: is tevens 't enigste verschil tussen die 2 koppen)

Sleeptuimelaar versus hydrostoter: totaal andere cilinderkop => mag dat wel? -dunno-

Offline nicoj

  • Non-Register lid
  • Berichten: 10
  • Geslacht: Man
Re: kop met carburator voor NZ blok?
« Reactie #3 Gepost op: za, 19 mei 2018, 21:20:09 »
Merci voor de feedback, hiermee kan ik verder.

@raymon: verbouwingen kunnen worden gekeurd, maar ze zijn hier veel stricter dan bij jullie over wat er wordt toegelaten bij een ombouw. En motortuning is officieel illegaal. Vandaar dat oldtimer platen zo interessant waren, daarmee werd je vrijgesteld van extra keuring. Tot nu dus.

MH kop + bijhorende carb stond ook op mijn lijstje. Ik was enkel niet 100% zeker of die zou passen op dat NZ blok. Nu dus wel, thx.

@sjon: probleem is momenteel dat er nog niet veel geweten is over die nieuwe keuring. Tijdens een gewone keuring wordt de motorcode niet nagekeken (kan mij dit toch niet herinneren). Wel doen ze een visuele inspectie van wat er onder kap steekt, waarbij alles er best zo standaard mogelijk uitziet. Dus met die CBR carbs kom ik zowieso niet weg.

Verder twijfel ik er sterk aan of ze op de keuring effectief op het eerste zicht de verschillende blokken die in een 86c hebben gezeten gaan onderscheiden, en al zeker niet of het om een kop met sleeptuimelaars gaat of eentje met hydrostoters. Of daar hoop ik tenminste toch een beetje op ;-). Dus zolang het er allemaal redelijk standaard uitziet moet het lukken. Electrische benzinepomp zal ik dan maar vervangen door mechanische, al denk ik dat die pomp wel gekeurd zou moeten raken omdat die in een standaard opstelling geen extra vermogen oplevert (corrigeer als ik verkeerd ben).

Het gaat zowieso een hoop discussie worden tijdens die keuring ;-)

Offline Audioholic

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 526
Re: kop met carburator voor NZ blok?
« Reactie #4 Gepost op: za, 19 mei 2018, 21:22:41 »
wat ik heb begrepen van de keuring is dat het erg leeftijd afhankelijk zal zijn hoe nauw ze gaan kijken,motorcode controleren lijkt me idd heel stug.

cilinderkop zullen ze niet over mopperen, en indien ja. oude kop was kapot en dit was het enige wat te krijgen was  -dunno-
Heng!
Polo 2 turbo a 200pk+

Polo G40 Fox met slak<----- rip

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: kop met carburator voor NZ blok?
« Reactie #5 Gepost op: di, 22 mei 2018, 21:47:36 »
Onderblok het motor nummer afvlakken en overslaan met slagletters......
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: kop met carburator voor NZ blok?
« Reactie #6 Gepost op: di, 22 mei 2018, 22:17:32 »
Bij de hydrostoters zit de motorcode meestal aan de zijkant, onmogelijke plaats om af te lezen (bij ingebouwde toestand),
nog makkelijker: gewoon inslaan achter de dynamosteun -naughty-

Maar als een hydrostoter cilinderkop al geen probleem zou geven, onder motto 'de oude was kapot en niet meer verkrijgbaar',
kun je tegelijkertijd aangeven dat de vervangende kop geen plek had voor een mechanische brandstofpomp.
Nou prima toch: NZ laten zitten en voor de keuring alleen even de cv-carb's met inlaat eraf en een MH inlaat + carb erop -klus-

Offline Raymon

  • L86C-0190
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.501
  • Geslacht: Man
  • Raymon Gerrist
Re: kop met carburator voor NZ blok?
« Reactie #7 Gepost op: wo, 23 mei 2018, 12:08:13 »
Kwam dit tegen op Facebook over de regelgeving in belgie straks.

De normen die bij de keuring zullen gehanteerd worden zijn de normen waar de wagen in zijn tijd aan moest voldoen. Belangrijk voor een emissietest natuurlijk, al gaat het ook over zaken zoals gordels, passagiersspiegel, etc. Is je klassieker nog origineel, dan mag er geen probleem zijn.

Raymon 

Always be yourself unless you are Monday then be Friday

Offline Dest

  • Non-Register lid
  • Berichten: 144
  • Geslacht: Man
Re: kop met carburator voor NZ blok?
« Reactie #8 Gepost op: wo, 23 mei 2018, 12:25:50 »
mh is volgens mij in België verkocht als 2g,ik zou er enkel de moto carburateurs afhalen en gewoon een pierburg carburateur en spruitstuk opzetten,voor je motorfiets carbs heb je toch ook een benzine pompje nodig ,dat gewoon aansluiten op het tussen potje en klaar .
Volgens mij gaan ze nooit blok nummers vergelijken,en zeg nu zelf wat kennen ze op de keuring van oude wagens.
Als ik met mijn daily polo naar de keuring ga krijgen ze de motorkap nog niet eens open.