Auteur Topic: Suspensie G40  (gelezen 2325 keer)

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Suspensie G40
« Gepost op: za, 07 jul 2018, 12:01:56 »
De originele schokdempers van een G40 worden niet meer gemaakt he?

Ik ben een beetje aan het rondkijken.. Ben tevreden over de H&R set alleen wil ik de G40 komend jaar wat meer gaan gebruiken als daily tijdens mooie dagen. De H&R set is me daarvoor eigenlijk net wat te stug en ik ben dus aan het kijken naar een alternatief. De veren van een G40 zijn ook iets korter meen ik? Ik heb de originele veren nog liggen en zat misschien te denken om deze te gebruiken in combinatie met nieuwe dempers. Ik zou alleen even niet weten welke.. Zijn normale 2f dempers iets langer? Die kun je overal uithalen, maar voor de G40 kom ik vrijwel alleen die gele Koni's tegen. Wil natuurlijk ook niet dat de auto straks toren hoog is zeg maar  :)

Eibach veren + nieuwe normale polo 86c dempers
Originele veren + nieuwe normale polo 86c dempers  (Komt misschien erg hoog te liggen dan)

Of de originele veren + bilstein dempers.

Ik weet even niet waar het verschil in hoogte in zat bij de G40, of dit door andere dempers komt of door iets kortere veren (Meen dat G40 std 3 cm lager is oid)

Als iemand tips heeft hoor ik het graag  -thumbsup-
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Suspensie G40
« Reactie #1 Gepost op: za, 07 jul 2018, 15:06:17 »
Misschien kan de zoekfunctie je helpen ....
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Suspensie G40
« Reactie #2 Gepost op: za, 07 jul 2018, 15:36:36 »
Onder mijn G40 zitten Eibach Pro veren en Koni Geel dempers. Met de diameter van 175/65 13 is ie dan net zo hoog (of laag) als standaard
( Standaard banden zijn 175/60 13 )

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Suspensie G40
« Reactie #3 Gepost op: za, 07 jul 2018, 15:46:30 »
Bedankt voor je reactie Koen, die combinatie spreekt mij wel aan. Hoe ervaar je het rijgedrag? Is het goed te doen of gaat het met die koni dempers ook al richting het stuiteren aan? 

Mijn excuses, zag dat er inderdaad al veel over te vinden was maar een nieuw topic leek me toch wat minder rommelig  :)
« Laatst bewerkt op: za, 07 jul 2018, 15:54:59 door JBM »
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Suspensie G40
« Reactie #4 Gepost op: za, 07 jul 2018, 22:13:01 »
Hardheid is vóór montage in te stellen. Heb ze door Garageman op 50% laten zetten. Ik vind dat prima rijden.

Offline Dest

  • Non-Register lid
  • Berichten: 144
  • Geslacht: Man
Re: Suspensie G40
« Reactie #5 Gepost op: ma, 09 jul 2018, 12:16:53 »
Standaard g40dempers en veren zijn idd korter,bilstein is zeker ook veel stugger en nog korter dan g40 dempers

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Suspensie G40
« Reactie #6 Gepost op: ma, 09 jul 2018, 12:53:01 »
G40 schokbrekers korter tov 'normale' schokkers: dat betwijfel ik, stugger ja, maar ik denk niet korter.
Overigens wel nieuw te koop, helaas incl. veerpoot en prijzig: www.volkswagen-classic-parts.de
Overigens2: G40 veren geven slechts een 15mm verlaging tov 'normale' veren (geen 30mm)

Mijn gedachten: als H&R veren al te stug worden bevonden, dan kom je al gauw terug op originele G40 veren.

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Suspensie G40
« Reactie #7 Gepost op: ma, 09 jul 2018, 13:17:04 »
Bedankt voor de info. Gek dat ik daar nu pas achter kom dat die Koni's instelbaar zijn, dat klinkt wel interessant!
Ik had op de zoekfunctie nog even gezocht en had ook al het een en ander gevonden, echter blijft het voor mij nog steeds een semi speurtocht naar de ideale demper en veer combinatie. De H&R set is leuk, maar ik ben van plan de wagen vaker te gebruiken en kom ook vaker in gebieden waar de wegen wat slechter zijn. kuchkuch, België.
Merk een groot verschil van de H&R set tegenover bijvoorbeeld een 60/40 TA set, maar toch vind ik het nog aan de stugge kant. Persoonlijk heb ik het gevoel dat die 86c's gewoon te licht zijn voor dit soort setjes en je hebt dus bijna geen massa om de wagen door te laten veren. Ik reed een tijd geleden mee in een G40 met verlagingsveren en normale dempers en dat reed eigenlijk veel fijner voor dagelijks weg gebruik. Ik weet alleen niet welke veren/dempers eronder zaten, maar het was in ieder geval geen vaste verlagingset.

Kan iemand achterhalen wat het origineelnummer is van een G40 voor en achterveer? Dan kan ik dat nummer controleren met de veren die ik nu heb liggen. Heb de achterveer opgemeten en deze was ongeveer 315 mm.

Ik zag op Autodoc dat bijvoorbeeld een originele 2F achterveer een lengte zou hebben van 324mm. De vraag is dus of mijn 'originele' veren G40 zijn of gewoon normaal 86c (en dus vanwege gebruik door de tijd heen wat meer zijn comprimeert). Ik ga nu eens kijken of ik het nummer dat er op staat nog kan achterhalen.

@ Sjon: Dat was snel :) Ik rij dus met de H&R cupset (dus ook H&R dempers). inclusief PU armen en wellems is het echt niet veel minder stug dan bijvoorbeeld dezelfde combi met TA 60/40 set. Had eigenlijk gehoopt dat de H&R set nog flink wat comfortabeler was maar ook met deze set voel ik iedere tak op de weg -nana- Natuurlijk ook wel logisch want het is een typische circuit set eigenlijk.. Echter denkt m'n arme lyme ruggetje er tegenwoordig anders over, die zou graag wat meer demping willen  :)

okok. Dus wellicht zijn de veren die ik heb dan toch originele G40 veren. Ik vond de auto best wel lekker rijden toen ik hem net had alleen alle 4 de voordempers waren zo lek als een titanic. Ik reed dus voor alleen nog op de 'veren' bij wijze van spreken. Voor zaten er defecte ALKO dempers op en tot mijn verbazing is de wagen ook niet echt veel lager geworden met de H&R set. Achter wel, wellicht een indicatie dat de voordempers extreem gaar waren.

Mocht ik dus G40 veren hebben, dan ben ik van plan om deze inderdaad terug te plaatsen in combinatie met bijvoorbeeld nieuwe dempers. Ik betwijfel ook of G40 dempers korter zijn, vermoedelijk zit hem dat inderdaad in de veren. In principe zou ik dan dus gewoon de G40 veren kunnen terugplaatsen met 'reguliere' 86c dempers, al moet ik dan niet gek opkijken als de wagen een stukje hoger is  :)

Als jullie tips of bevindingen hebben hoor ik dat graag. Ik wil echt graag de goede keuze maken -klus-
Vooral de demperkeuze ben ik heel erg over aan het twisten.
« Laatst bewerkt op: ma, 09 jul 2018, 13:29:05 door JBM »
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Suspensie G40
« Reactie #8 Gepost op: ma, 09 jul 2018, 14:43:00 »
Meerdere website met oem-nummers online, bijv. deze: http://www.realoem.me/Volkswagen/RDW/PO/1993/120/R

Veren bepalen voornamelijk de hoogte: als je G40 veren combineert met standaard 86c dempers gaat ie niet hoger staan.

Goed functionerende dempers is natuurlijk sowieso al een verademing tov lekke fietspompjes.

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Suspensie G40
« Reactie #9 Gepost op: ma, 09 jul 2018, 15:00:54 »
Thanks Sjon! Goede info  -thumbsup- Was zelf ook al aan het zoeken naar de nummers. Heb die van mijn eigen veren kunnen 'ontmaskeren':

Voorveren:     MUB8714B  (270mm)
Achterveren:  MUB8715A   (320mm)

Kan op die duitse classic parts site alleen de voorveer vinden en die komt aardig overeen qua nummer (8714B) en daar geven ze bij de lengte ook 270mm aan.

De achterveer kan ik zo snel even niet terugvinden maar het kan eigenlijk niet missen dat dit ook een originele G40 veer is. Heb die 2 achterveren uit de originele extreem roestige (maar functionerende) patronen gehaald.

@ Sjon: Heb het net nagetrokken op 'jou' site en het zijn inderdaad de originele G40 veren die ik heb liggen -thumbsup-  Handige site, moet ik opschrijven en onthouden

Dus.. De veren heb ik. Nu nog een goede demperkeuze -naughty-
Koni's lijken mij optimaal met verlagingsveren, weet niet of deze ook lekker uitkomen met veren die maar 15mm korter zijn ipv 30 of 35mm zoals bij eibach veren bijvoorbeeld.

Aangezien ik de originele lagere veren heb wil ik het wel wagen om er normale dempers onder te gooien. Bilstein spreekt mij wel erg aan op een of andere manier.

https://www.ebay.de/itm/4-BILSTEIN-B4-GASDRUCK-STOSSDAMPFER-VORNE-HINTEN-VW-POLO-86C-AUDI-50/401191521565?hash=item5d68e0cd1d:g:kfMAAOSwPCVX3~4Q

Allright, B4 dempers + G40 veren. Iemand ervaring met deze combi toevallig? Lijkt mij helemaal geen verkeerde optie. Auto zal hoger worden maar dat neem ik voor lief, de cupvelgen kunnen dan weer plaats maken voor de BBSjes anders is het waarschijnlijk geen gezicht.
« Laatst bewerkt op: ma, 09 jul 2018, 15:13:25 door JBM »
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline Steilheck

  • L86C-0113
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.618
  • Geslacht: Man
  • Luc ( erkend zwetser )
Re: Suspensie G40
« Reactie #10 Gepost op: ma, 09 jul 2018, 15:12:36 »
Bilstein is ook mijn volgende keuze
Dit is een voorbeeld van een 1-regel onderschrift

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Suspensie G40
« Reactie #11 Gepost op: ma, 09 jul 2018, 15:15:48 »
Lijkt mij ook geen slechte keuze Luc! Hoor heel veel goede verhalen over de B4 serie (maar over de rest eigenlijk ook)
De combinatie Eibach veren + B4 dempers spreekt mij ook wel trouwens, maar aangezien die G40 veren al wat lager zijn en lekker 'ingereden' pak ik deze gewoon.

Nevermind, heb de bilstein set al besteld  :) De veren nog even netjes maken (laten poedercoaten oid) en dan gaan we binnenkort deze combi maar eens proberen. Mocht iemand interesse hebben in een H&R set voor een leuke prijs hoor ik het wel.
« Laatst bewerkt op: ma, 09 jul 2018, 15:35:10 door JBM »
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline Dest

  • Non-Register lid
  • Berichten: 144
  • Geslacht: Man
Re: Suspensie G40
« Reactie #12 Gepost op: di, 10 jul 2018, 12:16:01 »
G40 schokbrekers korter tov 'normale' schokkers: dat betwijfel ik, stugger ja, maar ik denk niet korter.
Overigens wel nieuw te koop, helaas incl. veerpoot en prijzig: www.volkswagen-classic-parts.de
Overigens2: G40 veren geven slechts een 15mm verlaging tov 'normale' veren (geen 30mm)

Mijn gedachten: als H&R veren al te stug worden bevonden, dan kom je al gauw terug op originele G40 veren.

Heb mijn originele vw dempers en veren nog geen maand geleden gemonteerd en vergeleken met origineel ,g40 is korter.

Offline Dest

  • Non-Register lid
  • Berichten: 144
  • Geslacht: Man
Re: Suspensie G40
« Reactie #13 Gepost op: di, 10 jul 2018, 12:18:01 »
Bilstein is ook mijn volgende keuze

Je kan die van mij eventueel overnemen,nog geen 100km mee gereden.

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Suspensie G40
« Reactie #14 Gepost op: di, 10 jul 2018, 13:05:49 »
Dus dempers zijn ook korter? Heb de boel helaas al besteld.

G40 demper zou 540mm moeten zijn qua lengte (vooras)
Edit: tot zover heb ik nog niet gevonden of er verschil in demperlengte zit online  :)
« Laatst bewerkt op: di, 10 jul 2018, 20:53:05 door JBM »
Ervaar een spatader, rij G-lader.