Auteur Topic: Vraag over veerpootbrug/draagarmbrug onderzijde vóór: aluminium of staal?  (gelezen 1717 keer)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Ooit heb ik twee aluminium veerpootbruggen laten monteren.
Eén aan bovenkant, en één aan onderkant tussen de draagarmen.

Die onderste heeft in de loop der jaren nog al eens een kleine of flinke tik gekregen, met name op slechte smalle bolle weggetjes in Bretagne en Engeland/Wales/Schotland raak je soms een uitstekende kei in de weg. Resultaat was steeds dat daarna de uitlaat tegen de iets omhoog gestoten/verbogen veerpootbrug rammelde. Remedie: auto op de brug, veerpootbrug met beetje overredingskracht terugbuigen en klaar.

Door dat vele buigen is nu (door metaalmoeheid) een scheurtje bij de rechter bevestigingsbeugel ontstaan. Ik wil daarom een nieuwe veerpootbrug kopen. Die zal in de loop der komende jaren vast ook de nodige tikken krijgen.

Na dit lange verhaal dan toch de vraag :)

Zo'n veerpootbrug is verkrijgbaar in aluminium en in staal.

Aluminium buigt lekker mee als het een tik krijgt. Staal is steviger, maar als dat een tik krijgt en niet meebuigt, beschadigt er dan wellicht iets aan de draagarm zelf?

Welk materiaal is aan te bevelen?

En wat is dit? Mogelijk beter alternatief?

Stalen veerpootbrug Sandtler 012035 voorzijde onder Polo 86C G40?
« Laatst bewerkt op: wo, 12 sep 2018, 09:39:07 door KoenG40 »

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Vraag over veerpootbrug/draagarmbrug onderzijde vóór: aluminium of staal?
« Reactie #1 Gepost op: wo, 12 sep 2018, 10:20:07 »
Een stalen versie is voor mijn gevoel steviger.
En de verstelling met draadeinden erin vind ik eigenlijk een verzwakking van de brug.
Die laatste versie, fabrikant Wiechers, die heb ik ook: lekker stevig met extra pootjes naar de tunnelversteviging.
Ding is bij mij begonnen onder de 2f coupe: heeft curbstones overleefd -sturen- .
Verwijderd ivm Cupframe, dezelfde draagarmbrug zit nu onder m'n daily 2f sedan G40

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Vraag over veerpootbrug/draagarmbrug onderzijde vóór: aluminium of staal?
« Reactie #2 Gepost op: wo, 12 sep 2018, 14:32:09 »
Ik zou ook kiezen voor staal, en inderdaad, de energie moet uiteindelijk ergens naar toe...
Meerdere aftakkingen zorgt dus ook voor een meer verspreide afboer van de energie.
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Vraag over veerpootbrug/draagarmbrug onderzijde vóór: aluminium of staal?
« Reactie #3 Gepost op: za, 29 sep 2018, 11:07:00 »
Woe 26/9 nieuwe banden vóór. Vredestein Sportrac 5 195/45 R15 78V
Profiel oude banden was tegen minimum, en aan binnenzijde meer versleten dan aan buitenzijde.
Idee: bij goed uitlijnbedrijf opnieuw laten uitlijnen (camber?)

Wielen + banden statisch gebalanceerd. Op zich prima, maar ik was tóch niet tevreden, want lelijk klemlood aan buitenkant.

Inmiddels binnen één jaar wéér nieuwe remschijven (gelukkig onder garantie), omdat de voorremmen na eenmaand of twee (± 3.000 km) weer gaan trillen.
Garageman heeft geen idee van de oorzaak. Wie weet raad?

O ja, de stalen veerpootbrug Sandtler 012035 voorzijde onder Polo 86C G40 op 23/9 besteld en betaald bij Bolku Tuning in Angeren, op 26/9 afgeleverd!
Garageman zet 'm er vandaag onder, als ie toch met remmen en balanceren bezig gaat.
« Laatst bewerkt op: za, 29 sep 2018, 11:08:45 door KoenG40 »

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Vraag over veerpootbrug/draagarmbrug onderzijde vóór: aluminium of staal?
« Reactie #4 Gepost op: za, 29 sep 2018, 12:26:41 »
195-45-15 is een maatje te groot (heeft niks met dit onderwerp te maken)
Overdreven negatief camber (racerij) zorgt voor slijtage aan binnenzijde band,
maar kan ook simpelweg de sporing zijn.
Salzmann toplagers toch? Zijn die excentrisch? Zo ja: dan is er iets camber te stellen.
Goeie uitlijnboer, tsja vind die maar es. Als je er eentje vind die bereid verder
te kijken is dan de spoorstang, mag je al blij zijn. (mijn apk-boer rekent gewoon de extra tijd = prima)

Klemlood op zichtzijde lichtmetaal: en bedankt voor 't vernielen van de lak/coating...…. zucht....

Tips mbt kromme schijven:
-roestige wielnaven opschuren voordat de nieuwe schijven erop gaan.
-na een stevige remactie niet de voet op de rem houden
(remblokken sluiten de hitte op, terwijl de rest van de schijf snel afkoelt)

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Vraag over veerpootbrug/draagarmbrug onderzijde vóór: aluminium of staal?
« Reactie #5 Gepost op: za, 29 sep 2018, 17:55:11 »
195-45-15 te groot in welke zin?
Heeft zelfde omtrek als mijn 175/65/13 winterbanden.
En hoewel de 195 zomerbanden breder zijn, lopen ze nergens aan.
Maar OK, standaard heeft G40 idd iets kleinere banden: 175/60/13

Voorkant heeft op het oog iets te veel negatief camber.
Donderdag laat ik bij uitlijnbedrijf in Purmerend alles controleren en afstellen.

Klemlood zonder schade verwijderd; opnieuw gebalanceerd met plaklood.

Opschuren van de naven doet ie altijd.
Stevig remmen doe ik nooit.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Vraag over veerpootbrug/draagarmbrug onderzijde vóór: aluminium of staal?
« Reactie #6 Gepost op: za, 29 sep 2018, 17:57:01 »
BTW: veerpootbrug is gemonteerd.
« Laatst bewerkt op: za, 29 sep 2018, 17:59:03 door KoenG40 »