Auteur Topic: polo 86c nz koude start problemen  (gelezen 30303 keer)

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: polo 86c nz koude start problemen
« Reactie #15 Gepost op: di, 11 dec 2018, 09:04:10 »
niets mis mee.... @gg
had indd vermeld moeten worden.
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: polo 86c nz koude start problemen
« Reactie #16 Gepost op: di, 11 dec 2018, 09:44:13 »
Ook bij dynamo en de grote massakabels (blok en met name startmotor)?
Mijn vermoeden gaat namelijk naar de dynamo, maar een versleten startmotor zou ook wel eens teveel stroom kunnen trekken...
Aangezien het met een grotere/sterkere accu wel lukt.
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: polo 86c nz koude start problemen
« Reactie #17 Gepost op: di, 11 dec 2018, 10:00:03 »
deze zijn ook nagekeken. startmotor of dynamo lijkt me niet daar de auto prima start als ie eenmaal warm is. dat snap ik dus niet. ijskoud en hij start kut. maar als ie ook maar minimaal op temperatuur is (lees 1 minuut gedraaid heeft) dan start ie t komende uur als een zonnetje. het is 100% temperatuur gerelateerd dus waar kan ik dan nog zoeken?
Ik waardeer je antwoorden erg hoor, gg!  -hug-

Ps: hij startte ook met mijn oude accu, alleen tegen de tijd dat ie eindelijk aansloeg dan was die accu al leeg. nu met deze kou moet ik m eerst een keer of 5 6 starten voor die aanslaat. dan net zo lang starten tot ie blijft lopen. alsof je de temperatuur aan t opdrijven in t blokkie wanneer je m rond laat gaan (makes sense? -dunno-)

en als ie eindelijk aanslaat dan springt ie een keer naar 1200 toeren en valt ie weer dood. dit doe je een keer of 10 en dan blijft ie eindelijk lopen zonder extra gas oid....

Gezeik allemal -boehoe-
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: polo 86c nz koude start problemen
« Reactie #18 Gepost op: di, 11 dec 2018, 10:32:16 »
Hoeveel toeren draait ie stationair met warme motor?
Met warme motor: veranderd de motorloop als je de blauwe tempsensor lostrekt?
(euh ja: ik ben nog steeds niet overtuigd of dat de ecu 't juiste signaal krijgt)

In relatie met je ABU nokkenas inbouw: ontsteking afgesteld met stroboscoop?

Komt niet overeen met de symptomen, maar misschien wel iets om sowieso even te controleren:
of de ecu goeie massa heeft. Desnoods extra massakabel aanleggen.
Nogmaals: heeft waarschijnlijk niks met dit probleem te maken, maar wel een algemene tip voor de NZ-rijders.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Re: polo 86c nz koude start problemen
« Reactie #19 Gepost op: di, 11 dec 2018, 10:40:58 »
Koude motor betekend ook dat er méér lang stil staat.

Aanslaan en lopen = Lucht, brandstof, vonk.

- Vonk: Je krijgt 't zelfs met een bijna lege accu uiteindelijk wel voor mekaar om 'm te starten, en warm loopt ie goed.  Vrijwel uitgesloten dus. Het moment van vonken kan wel belangrijk zijn. Andere nokkenas = timing checken, niet alleen van de distributieriem (!DOEN!), maar ook van de ontsteking!
- Lucht: Koude start is wellicht extra kritisch op lekkages van valse lucht: Zit je systeem wel netjes dicht ( je noemt iets van carterventilatie en de warme-lucht-aanzuiging ).  een open catchcan is niet hetzelfde als 'af-fabriek' waarbij het hele systeem dicht zit.  Nergens een open eindje?
- Brandstof: Als je het contact aanzet, hoor je dan de brandstofpompen even zoemen (onder de achterbank / achterin de auto), en wordt 't daarna stil? ( staat 't systeem netjes op druk )

- Wat voor snelheid haalt de startmotor, en wat voor olie zit er in het blok? Dikke koude 15W40 wil nog wel eens een traag lopend blokje geven.

Tempsensor, accu, massa-aansluitingen: allemaal al bekeken, en allemaal uitgesloten.  Het zal vast wel iets lulligs zijn.  rotor+kap, bougies, luchtmassameter, injectoren, timing,.. allemaal dingen die je even langs kunt lopen.

Is het een probleem dat langzaam erger werd, of is het plotseling opgetreden?


Over de tip van Sjon:  Massa is bij een NZ heel belangrijk.  Niet zozeer de ECU zelf, maar het blok moet ten alle tijden goede massa maken. Als het blok geen goede massa heeft, gaat de massa namelijk via de ECU lopen, en die fikt daar dan van door. ( de ECU behoeft dus niet perse een extra massa kabel :-) )
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: polo 86c nz koude start problemen
« Reactie #20 Gepost op: di, 11 dec 2018, 10:53:53 »
Sjon
blok draait met warme motor 1000 / 1100 toeren. ik weet dat ze normaal lager lopen maar bij 950 toeren tril ik mn wagen uit dus dan maar iets hoger -thumbsup-
Ontsteking is niet met stroboscoop gedaan, maar met de hand afgesteld.... kan dit kwaad? -dunno-
ons pa denkt dat de nokkenas te ''groot'' is.
Ecu zou goed kunnen dat die een slechte massa heeft inderdaad. met de installatie van de nokkenas is de massa bij dynamo ooit een x afgebroken met blok laten zakken. dit heeft de ecu gesloopt, is al eens een nieuwe ingegaan en die heeft ie ook opgevreten..... dus nu de 3e ecu erin. maar heb naast die gebroken massa bij de dynamo nooit iets kunnen constateren......
zal straks met warme motor de blauwe temp stekker eruittrekken... als ie kutter loopt, wat kan ik hier dan uit opmaken? of als ie even goed blijft lopen, wat betekent dat dan?
nogmaals bedankt voor het meedenken en de antwoorden! :) :) :)
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: polo 86c nz koude start problemen
« Reactie #21 Gepost op: di, 11 dec 2018, 11:00:50 »
Jaap,
-vonk is inderdaad vrijwel uitgesloten.
-timing weet ik zeker dat die goed is. ding loopt voor geen meter als ie een tand verkeerd staat... (eigen ervaring -gert-)
-ontsteking is zeker de moeite waard om na kijken.
-carterventilatie ook. ik sluit de carterventilatie straks even normaal aan!
-brandstof is ook dikke prima, Bouwt netjes druk op bij contact. en stopt ook (gelukkig want das me grootste angst hahahah, dat er weer een ecu kapot gaat en die pomp lekker door blijft pompen)
-startmotor gaat lekker rap rond. zoals ik gewend ben.
-heb er inderdaad 15w40 olie inzitten, Jaap.
-het probleem werd erger toen de temperaturen daalde. in het begin moest ik m 2 x starten om te laten lopen. naarmate het kouder werd moest ik langer starten.
nu ruim 10 x starten voor die helemaal op eigen poten blijft draaien....... -boehoe-

edit: ik kom nu over als iemand die maar de helft van de tips opvolgt wat betreft de timing. maar die nokkert is er een half jaar geleden ingegaan, toen heeft de timing verkeerd gestaan (hier een dag mee rond gereden) en toen goed gezet, dus je voelt gelijk wanneer die een tand versprongen is oid... ding trekt als een trein als ie eenmaal loopt -nana-
« Laatst bewerkt op: di, 11 dec 2018, 11:25:20 door Aron Faro »
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: polo 86c nz koude start problemen
« Reactie #22 Gepost op: di, 11 dec 2018, 12:17:02 »
Met warme motor de stekker van blauwe tempsensor loshalen: motor hoort dan ietsje verhoogd stationair te gaan lopen.
(soort van ienieminie-noodloop: iets hoger toerental & rijkere inspuiting)
Primitieve test, ik weet 't, maar voor mij wel de manier om te checken of er iets van een signaal richting ecu gaat.
Is alleen de vraag of 't waarneembaar is bij een te hoog stationair toerental...

950 toeren stationair & niet mooi lopen => juist ja, dan lijkt mij toch dat er ergens iets niet goed gaat.
ABU nokkenas is dan welleswaar wat leuker als die van een NZ, maar niks extreems, hiermee moet een normaal
stationair toerental gewoon haalbaar zijn. Afstelling ontsteking / CO (ervanuitgaande dat 't standaard onderhoud in orde is).

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: polo 86c nz koude start problemen
« Reactie #23 Gepost op: di, 11 dec 2018, 12:29:05 »
hoi Sjon
ik durf niet te zeggen of ie op 950 toeren daadwerkelijk ''slecht'' loopt. maar hij trilt dan gewoon op een lage frequentie wat ik niet fijn vind. vandaar. -klus- ik zal het zometeen in mijn pauze eens testen, samen met de ontsteking en carter ontluchting!
wat die nokkenas betreft. ik zei hetzelfde. maar nu is het bevestigd! :)
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: polo 86c nz koude start problemen
« Reactie #24 Gepost op: di, 11 dec 2018, 14:05:47 »
ben weer wat wijzer geworden!
1: scheurtje in kabel van blauwe temp sensor!!!
2: alsnog geprobeerd blauwe temp los te halen, motorloop veranderde lichtelijk, hij ging lager lopen zonder sensor.... FILMPJE!https://www.youtube.com/watch?v=Q62q4Y0iLVU!!!
3: toch een massa gevonden? een zwart dun kabeltje wat aan de steun van het blok zit (bij het kleppendeksel) is wellicht de reden van de ecu's die steeds stuk gaan.
4: originele carter ventilatie aangesloten > liep niet beter....
« Laatst bewerkt op: di, 11 dec 2018, 14:32:00 door Aron Faro »
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: polo 86c nz koude start problemen
« Reactie #25 Gepost op: di, 11 dec 2018, 14:38:57 »
Kabelbreuk: jeej, hopelijk de oorzaak gevonden.

Zwart draadje aan bloksteun? Ik zie h'm niet -dunno-
Zie wel een bruin draadje van ontsteking naar hijsoog, in mijn ogen doet dat draadje niet zoveel:
ontsteking maakt van zich eigen al genoeg contact met de cilinderkop.

Creabea kleppendekselontluchtingopvangbak
(bij een gezonde motor eigenlijk niet zo heel nodig / hydrostoters zijn af-fabriek ook zonder kleppendekselontluchting geleverd)
prima maar dat slangetje was ooit aangesloten op de carterontluchting onderaan: die aftakking is nu wel dicht?
Anders heb je alsnog valse lucht via de carterventilatie.

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: polo 86c nz koude start problemen
« Reactie #26 Gepost op: di, 11 dec 2018, 15:15:24 »
Sjon,
die valse lucht> heb je zeker een punt en heb ik niet over nagedacht! zal m zometeen eens dichtknopen -nana-

wat het zwarte draadje betreft, ik heb een pijltje bij het oog gezet waar die aan vast zat, en de kabel ligt onder mijn vinger.
hier nog eentje maar dan duidelijker: bovenste pijl: de kabel. onderste pijl: waar die hoort te zitten, haha.
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: polo 86c nz koude start problemen
« Reactie #27 Gepost op: di, 11 dec 2018, 17:35:27 »
Komt ie uit de kabelboom vandaan? Zo ja, sluit ik mij bij jou aan: kandidaat ecu sloper....

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: polo 86c nz koude start problemen
« Reactie #28 Gepost op: di, 11 dec 2018, 18:10:42 »
ja he, zal m weer aansluiten waar die hoort.
die slang van cartenventilatie.. super dom -boehoe-. is nu dichtgeknoopt en merk het gelijk met rijden, gek he -gert-
ons pa vind t plausibel dat vervuiling ervoor zorgt dat de injectoren te dikke druppels spuit en dat dat een issue kan zijn .... dus als de cartenventilatie-slang-knoop het niet gefixt heeft zet ik er een andere injectie rail op, heb die toevallig liggen dus kan er zo op..  -dj-
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: polo 86c nz koude start problemen
« Reactie #29 Gepost op: wo, 12 dec 2018, 14:24:27 »
-carter ventilatie slang was niet de oplossing.
-Blauwe temp werkt 100% zeker. motorloop verandert naar hoger lopen wanneer stekker eraf is, en toerental zakt weer wanneer de sensor weer aangesloten zit. (stekkertje moet alsnog even gefixt worden!)
-Vanochtend was t onder 0 graden. vond ie niet leuk. starte heeel slecht. toen die eindelijk liep draaide die op 3 poten enz. Stoter getik harder dan normaal etc. > zakte wel weer af maar hoort niet.
nog te proberen / doen:
1- dat zwarte massa kabeltje fixen.
2- injectoren wisselen
3- ontsteking nakijken
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)