Auteur Topic: Brandstof pomp stopt steeds  (gelezen 15777 keer)

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Brandstof pomp stopt steeds
« Gepost op: vr, 12 apr 2019, 14:08:53 »
Ik sta nu dus aan de kant van de weg met een auto die niet meer start.. de brandstof pomp gaat niet meer aan.
Grote kans dat ie zometeen weer vrolijk mee gaat doen maar dit is 10x niks... ie.and bekend met dit probleem? Het relais schakelt niet en de pomp blijft uit bij contact aan. Soms doet de pomp het wel en kan ik mijn weg vervolgen wat hopelijk nu ook het geval gaat zijn....
Als ik aan het relais ga pruttelen verandert er niets.. pomp kapot? Betreft een 86c NZ
Gr aron
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Brandstof pomp stopt steeds
« Reactie #1 Gepost op: vr, 12 apr 2019, 14:34:08 »
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: Brandstof pomp stopt steeds
« Reactie #2 Gepost op: za, 13 apr 2019, 11:05:30 »
Ik zal ze eens nakijken gerrit -thumbsup-
Echter, zou ze pomp dan nog wel aan moeten gaan?
Gister is de pomp wel weer aangegaan en hij is nog vaker uitgevallen. Wel vaak icm een klap bijv. Een treinspoor overgang waar je over heen gaat... zoals vanochtend.
Ik verdenk het relais ook een beetje daar ik de relais niet hoor klikkeb als ik contact aanzet. 1 minuut later gaat deze wel weer aan en zoemt de pomp vrolijk mee ..
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.378
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: Brandstof pomp stopt steeds
« Reactie #3 Gepost op: za, 13 apr 2019, 12:33:33 »
Ik heb al eens vergelijkbare klachten gehad en toen leek de zekering op t oog fris maar binnenin buiten het zicht toch kapot, beschadigd of geoxideerd was.
Nieuwe zekering erin en toen waren de problemen voorbij
« Laatst bewerkt op: za, 13 apr 2019, 12:36:04 door Hanf »

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: Brandstof pomp stopt steeds
« Reactie #4 Gepost op: ma, 15 apr 2019, 09:24:41 »
hanf, werkte de pomp toen ook nog soms wel ? -dunno- zekering zag er indd fris uit maar daaromheen niet zo erg meer...

tot nu toe normaal kunnen rijden nadat ik de 2 relais heb omgedraaid. heeft iemand toevallig een idee waar de ander voor is? zitten er 2 in een behuizing waarvan er een voor de brandstof pomp is.
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Brandstof pomp stopt steeds
« Reactie #5 Gepost op: ma, 15 apr 2019, 13:16:10 »
Wellicht overbodig, maar ik meld 't even ter info:
bij contact aan (zonder starten) gaan de brandstofpompen even pompen, tot de boel op druk is, dan stoppen ze.
Als je daarna 't contact uit & weer aan doet en de boel nog op druk is, is er geen reden voor de brandstofpompen om te gaan draaien.

Overigens: onderweg plots uitvallen, kwartier niet willen aanslaan en daarna spontaan ineens weer wel, doet mij direct als eerste denken aan de hallsensor in de ontsteking.

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: Brandstof pomp stopt steeds
« Reactie #6 Gepost op: ma, 15 apr 2019, 14:37:59 »
Sjon, ik begrijp je. maar zelf heb ik nog nooit meegemaakt dat de rail al ''genoeg druk'' had. oftewel: hij ging altijd aan, 1 seconde na uitvallen of 1minuut na uitvallen, de pomp draait altijd even 2 seconde als je het contact anzet.

nu is het zo dat als hij uitvalt, de relais niet meer schakelt en de pomp dus uitblijft. na een minuutje doet de relais het weer wel en gaat de pomp weer mee en start ie weer. ik denk dus niet dat dit hallgever gerelateerd is in dit geval..

ik ben een leek dus ik kan ook vreselijk verkeerd denken! toen dit voor het eerst gebeurde (weekje geleden) dacht ik ook gelijk aan de hallgevert. maar dan hoort de pomp gewoon 2 seconde druk op te bouwen bij contact aan.


sjonquote: Als je daarna 't contact uit & weer aan doet en de boel nog op druk is, is er geen reden voor de brandstofpompen om te gaan draaien.
dit heb ik nog nooit meegemaakt. zelfs niet als ik contact aanzet > pomp draait > contact uit en gelijk weer opnieuw aan > gaat de pomp gewoon weer 2 seconde draaien :)

Aron
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Brandstof pomp stopt steeds
« Reactie #7 Gepost op: ma, 15 apr 2019, 16:03:17 »
Bij mijn weten is de Hallgever wel degelijk een afhankelijkheid voor het schakelen van de brandstofpomp (veiligheidsissue: afgeslagen motor => afsluiten brandstoftoevoer).
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: Brandstof pomp stopt steeds
« Reactie #8 Gepost op: ma, 15 apr 2019, 16:42:18 »
dat zou inderdaad goed kunnen! als de ecu de aansturing stopt gaat de relais ook niet meer aan, lijkt me -dunno- is de ECU zo geavanceerd? dan lijkt de hall-gever ineens inderdaad erg plausibel. maar ik wil het zeker weten omdat die ontstekingen best prijzig zijn, en ook niet 1-2-3 te vinden....
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Brandstof pomp stopt steeds
« Reactie #9 Gepost op: ma, 15 apr 2019, 18:44:23 »
Uiteraard gaat er een signaaldraadje vanaf ontsteking naar de ecu: hallgever = nokkenassensor.
Losse hallsensor vervangen kan ook: is even puzzelen en ook niet echt goedkoop, maar goedkoper als een nieuwe complete ontsteking.
Zou wel eerst uitsluiten of dit daadwerkelijk 't probleem is: eerstvolgende dat 't zich voordoet, gelijk checken of ie vonkt of niet.
Toevallig geen toerenteller aan boord? Vlak voor 't afslaan van de motor, slaat vaak de naald nog een keer op&neer.

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: Brandstof pomp stopt steeds
« Reactie #10 Gepost op: ma, 15 apr 2019, 19:28:01 »
Ik ga indd gelijk ff na of ie vonkt!
Ik heb de toerenteller nog niets geks zien doen, alleen doodvallen. Hoewel die sowieso wel eens raar doet. Zoals je wellicht weet is dit die polo die dat start gezeik had in de winter, afgelopen jaar.
Als ie toen aansloeg en iets daarna weer uitviel, dan viel de toerenteller al 2 seconden eerder dood dan de motor, ook vreemd.

Edit: fijn dat je erbijzegt dat de hallgever de nokkenas sensor is, nooit bij stilgestaan dat dat die was, als iemand het over de nokkenas sensor had.
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Brandstof pomp stopt steeds
« Reactie #11 Gepost op: ma, 15 apr 2019, 20:06:14 »
Als ie toen aansloeg en iets daarna weer uitviel, dan viel de toerenteller al 2 seconden eerder dood dan de motor, ook vreemd.

Zo vreemd is dat niet, Hallsensor-wise...
Wellicht is de kou de oorzaak, ik heb alweer 3 ochtenden moeten krabben... contact dat hapert op basis van kou. Slechte bougies leveren ook sneller problemen op bij  kou...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: Brandstof pomp stopt steeds
« Reactie #12 Gepost op: di, 16 apr 2019, 18:56:24 »
Haha, het starten gaat met deze warmere dagen alweer stukken beter, als in tikken lopen. Het pomp gezeik blijkt, nu met een relais dat klikt en de pomp blijft uit. Ff kijken of ie vonkt
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: Brandstof pomp stopt steeds
« Reactie #13 Gepost op: di, 16 apr 2019, 19:23:53 »
Ook vonk aanwezig: pomp kapot ....? Iemand het onderdeel nr van een brandstof pomp buiten de tank van een NZ? Ik kan er geen wijs uit
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c