Auteur Topic: Elektronische ontsteking ja of nee  (gelezen 3648 keer)

Offline CGH-59

  • Non-Register lid
  • Berichten: 84
  • Naam Achternaam
Elektronische ontsteking ja of nee
« Gepost op: ma, 20 mei 2019, 18:54:04 »
Goedenavond beste lezers en adviseurs,

Zoals al in mijn voorstelrondje gezegd bezit ik een aantal Polo's 86c met conventionele ontstekingen, dus met contactpuntjes. Nu is mijn ervaring, dat de contactpuntjes, die verkrijgbaar zijn op de markt, niet meer van die kwaliteit zijn, zoals ze bij het ontstaan van de 86c waren.
In een wilde gedachte en ingegeven door mijn lijfblad: 'Auto- en motorklassieker' ontsproot het idee om deze ontsteking te vervangen door een elektronische ontsteking.

Dus, beste raadgevers, aan u de volgende vragen:
- Zijn dergelijke ontstekingen voor dit type Polo te verkrijgen?
- Zo ja, waar?
- Tegen welke richtprijs?
- Zo nee, zijn er nog 'ouderwetse' contactpunten verkrijgbaar?

Het probleem, wat zich namelijk voordoet, is dat als ik bij een warme motor de paardjes onder de motorkap wil laten galopperen, er een verhoogde slijtage van de contactpunten optreedt, waardoor de motor begint te stotteren. En nee, er zit geen rotor op met een toerenbegrenzing.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Elektronische ontsteking ja of nee
« Reactie #1 Gepost op: ma, 20 mei 2019, 19:53:59 »
Motorcode GK, de 1.3 carb 75pk, is de enigste Polo sleeptuimelaar cilinderkop met elektronische ontsteking.
Maar ja: het vinden van zo'n complete ontsteking mét alle toebehoren kan nog welles een uitdaging zijn....
Ontsteking zelf, kabelboompje en transistorkastje (die laatste staat/stond toevallig onlangs te koop: lijkt op een ecu-kastje)

Even een stapje terug: heb persoonlijk nooit problemen ondervonden met puntjes, afgezien van de normale slijtage.
Als er nieuwe puntjes ingaan, is 't een aanrader om ook de condensator vervangen: kan aanzienlijk schelen tegen 't inbranden
van de puntjes en qua kosten valt 't wel mee. En altijd even een schuurpapiertje tussen de nieuwe puntjes doorhalen:
de beschermende coating veroorzaakt ook inbranden.
Stotteren bij vollast met warme motor: ontsteking afgesteld? Werkt de vacuumvervroeger en vacuumslangetjes niet lek?

Offline Harrydegrasmaaie

  • Non-Register lid
  • Berichten: 59
  • Geslacht: Man
Re: Elektronische ontsteking ja of nee
« Reactie #2 Gepost op: ma, 20 mei 2019, 21:10:30 »
Is een Nodiz pro met trigger wheel en position sensor niet wat? Dit biedt ook mogelijkheden voor een digitaal dashboard.
Of het passend te maken is voor een polo motor is mij niet bekend. Gaaf lijkt het mij wel.
Steilheck 86c '84
Polo 86 '78

Offline CGH-59

  • Non-Register lid
  • Berichten: 84
  • Naam Achternaam
Re: Elektronische ontsteking ja of nee
« Reactie #3 Gepost op: di, 21 mei 2019, 15:38:00 »
@ Sjon:
- Ontsteking staat goed afgesteld
- Vacuümvervroeger werkt
- Vacuümslangetjes allemaal vervangen

Ik heb niet de behoefte om de hele zaak om te bouwen, dus elektronische ontsteking gaat het hem niet worden.

Je tips met betrekking tot de contactpuntjes ga ik stuk voor stuk toepassen. Contactpunten moeten toch worden vervangen.
Thx. -thumbsup-

@Harrydegrasmaaie: Jouw eerste zin is voor mij abracadabra en in combinatie met een digitaal dashboard niet voor mijn 1.0 Polo Classic.

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Elektronische ontsteking ja of nee
« Reactie #4 Gepost op: di, 21 mei 2019, 20:14:05 »
1.0 in een Classic = motorcode GL, paddo met dubbele werking, vervroegen én verlaten.
Groene wereldbol: iets met vacuum, geen idee hoe 't precies werkt, maar wel iets om te checken.