Auteur Topic: G40 koeling  (gelezen 292 keer)

Offline Dennis-werf@hotmail.com

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7
  • Naam Achternaam
G40 koeling
« Gepost op: za, 06 jul 2019, 20:04:21 »
Beste mensen,

Mijn g40 loopt in de stad op tot 110 graden +
Al verschillende thermostaten geprobeerd etc.
Dat ze wat warm kunnen worden is bekend maar ik wil gewoon 90 graden aan kunnen houden.

Welke oplossingen zijn bekende over de leden?

Mvg

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.844
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: G40 koeling
« Reactie #1 Gepost op: za, 06 jul 2019, 20:19:48 »
Radiateur is gezond? En is 't een echte G40 radiateur? (meer rendement tov 'normale' radiateur met dezelfde afmetingen)
Fan werkt op beide snelheden?
Toevallig een olietemperatuurmeter? Zo ja: olietemp blijft wel normaal?

Offline Hanf

  • L86C-0188
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.291
  • Geslacht: Man
  • Hanf
Re: G40 koeling
« Reactie #2 Gepost op: za, 06 jul 2019, 21:26:28 »
Waterpomp?

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.721
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: G40 koeling
« Reactie #3 Gepost op: za, 06 jul 2019, 21:55:28 »
Denk ik ook aan.
Járen geleden is bij mijn G40 de doorstroming naar de radiateur verstopt geraakt door plastic deeltjes van de waaier van de waterpomp; waaier was stukgegaan. Garage had bij beurt de pomp vervangen door exemplaar met kunststof waaier, terwijl er een pomp met metalen waaier in had gemoeten.

Onvoldoende circulatie kan wellicht ook andere oorzaak hebben (?)
« Laatst bewerkt op: za, 06 jul 2019, 21:57:56 door KoenG40 »

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 381
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: G40 koeling
« Reactie #4 Gepost op: ma, 15 jul 2019, 12:29:04 »
Hee Dennis! Heb je toevallig ook een andere of nieuwe 'zwarte' temperatuursensor ingezet? Bij mijn G40 heb ik hetzelfde aan de hand gehad, en toen bleek mijn nieuwe sensor kapot te zijn van HELLA notabene.

En anders:
- Inderdaad waterpomp controleren
- Check het thermostaat huisje op lekkage aan de cilinderkop (waar de 2 sensors inzitten)
- Je kunt het huisje ook demonteren; vaak wordt de binnenkant bros waardoor er een groter stuk kan afbreken en de doorstroming kan blokkeren.
- Check inderdaad de radiateur op doorstroming
- Check op grotere KVS lekkages (Dan kun je ontluchten wat je wil maar dat heeft dan toch geen zin).
Ervaar een spatader, rij G-lader.