Auteur Topic: Geen vonk! Steilheck 1982  (gelezen 2718 keer)

Offline Renzepro

  • Non-Register lid
  • Berichten: 24
  • Geslacht: Man
  • Polo 1.05 1985 Steilheck
Geen vonk! Steilheck 1982
« Gepost op: wo, 02 okt 2019, 19:30:04 »
Hallo allemaal =)

Reed ik daar, van de week, keurig naar mijn bestemming toe en de auto hield 2x iets in. Alsof de vonk wegviel. Alsof je hem al rijdend uitzet. Dit duurde nog geen seconde, een hikje.
Aangekomen, bakkie gekregen en gedronken en weer terug huiswaarts. Starten prima, 200 meter verder op, uit. Startmotor gaat keurig rond, je ruikt de benzine maar aanslaan? Ho maar. Eenmalig sloeg ze aan, maar dat was het.
Auto naar huis gekregen (dan is 2 km best ver) en thuis op onderzoek uit gegaan.
Detail: Het was erg vochtig weer.

Dagje laten staan en jawel lopen! Hoera! Toch maar de kabels van de ontsteking nagekeken en de kabels van de bobine bevatten wat oxidatie. Schoonmaken en verbinden. Ontsteking ook even losgehaald om te zien hoe deze eruit ziet. Hij heeft te kampen gehad met olielekkage vanuit de klepdeksel, maar dit is extern geweest. Binnen de rotorkap een klein drupje, maar dit is rest van de uitwendige lekkage geweest. Binnen in de ontsteking kurkdroog en netjes. Contactpuntje binnenin voorzichtig geschuurd (Schuurpapiertje ertussen, dicht, papiertje eruit trekken, repeat).
Monteren en jawel, geen vonk.

Wat heb ik gedaan:
Bougie gedemonteerd en op blok gehouden, geen vonk.
Bobine kabel losgehaald, auto op contact en proberen vonk te krijgen. Niets. Nada. Dit gedaan zonder te starten.
Meten op de bobine, geen stroom.
Bougie kabels proberen door te meten, helaas krijg ik er geen waarde uit.
Vacuum paddestoeltje getest door er zelf aan te zuigen, duidelijk hoorbare klik. Het lijkt me dat deze dus werkt.
Andere (onderste) vacuum leiding gedemonteerd, hieraan gezogen en doorheen geblaast. Hier hoor je duidelijk de lucht aanzuigen/wegblazen. Verzamelboekje aan het schutbord van de leidingen heeft onderop een aansluiting die nergens heen gaat. Is dit normaal?
Deze afgedopt, geen succes.


Ik weet niet zo goed waar ik het moet zoeken. Tips iemand?
Mijn ervaring met oudere auto's is beperkt, zoals je wellicht wel leest.

Ik heb het forum doorgezocht en lees 2 dingen:
Als je bobine niet vonkt op contact, is deze kapot.
Als je bobine wel vonkt is je hallgever stuk.
Kan ik deze doormeten op correcte werking, danwel anderzijds testen?


Alvast bedankt =)

Groetjes!

Renze
Loud pipes may save lives, but silent pipes make the ride so much relaxed.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.893
  • Geslacht: Man
Re: Geen vonk! Steilheck 1982
« Reactie #1 Gepost op: wo, 02 okt 2019, 19:56:40 »
Condensator op onstekingshuis nog wel ok?
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Geen vonk! Steilheck 1982
« Reactie #2 Gepost op: wo, 02 okt 2019, 22:22:21 »
Les 1: welke motor... Altijd vermelden, want anders blijft het gissen.
Ik lees iets over een paddenstoel, en even verder over een Hallgever. Volgens mij is die combinatie ultra-zeldzaam?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Renzepro

  • Non-Register lid
  • Berichten: 24
  • Geslacht: Man
  • Polo 1.05 1985 Steilheck
Re: Geen vonk! Steilheck 1982
« Reactie #3 Gepost op: do, 03 okt 2019, 06:28:16 »
Les 1: welke motor... Altijd vermelden, want anders blijft het gissen.
Ik lees iets over een paddenstoel, en even verder over een Hallgever. Volgens mij is die combinatie ultra-zeldzaam?

Excuus. Hoe zie ik welke motor ik heb?
Foto voldoende?

Loud pipes may save lives, but silent pipes make the ride so much relaxed.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.893
  • Geslacht: Man
Re: Geen vonk! Steilheck 1982
« Reactie #4 Gepost op: do, 03 okt 2019, 06:32:39 »
1050 cc motorcode GL is dit.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Geen vonk! Steilheck 1982
« Reactie #5 Gepost op: do, 03 okt 2019, 09:44:33 »
Correctie: 1043cc, afgerond nog altijd een 1.0 liter.
Een 85'er 1.0 met contactpuntjes: uiteraard is dat motorcode GL.

Citaat
Meten op de bobine, geen stroom.
-Als in, de bobine krijgt geen stroom? Dan zou ik 't zoeken in de toevoer van die stroom.
Suggesties: bekabeling, contactblokje achter contactslot.
-Als in, de bobine geeft geen stroom? Dat lijkt mij een bobine die met pensioen wil.

Offline Renzepro

  • Non-Register lid
  • Berichten: 24
  • Geslacht: Man
  • Polo 1.05 1985 Steilheck
Re: Geen vonk! Steilheck 1982
« Reactie #6 Gepost op: do, 03 okt 2019, 09:55:12 »
Correctie: 1043cc, afgerond nog altijd een 1.0 liter.
Een 85'er 1.0 met contactpuntjes: uiteraard is dat motorcode GL.
-Als in, de bobine krijgt geen stroom? Dan zou ik 't zoeken in de toevoer van die stroom.
Suggesties: bekabeling, contactblokje achter contactslot.
-Als in, de bobine geeft geen stroom? Dat lijkt mij een bobine die met pensioen wil.

Als in, als ik op de 2 toevoer punten meet van de bobine (rood, wit en groen zwart) met het contact aan, meet ik geen stroom.

Contact blokje is het contact slot?

Bobine is recentelijk vervangen door de oude eigenaar, zo ziet hij er ieder geval uit, net als de bougie kabels, rotor en verdeler kap.
Loud pipes may save lives, but silent pipes make the ride so much relaxed.

Offline Renzepro

  • Non-Register lid
  • Berichten: 24
  • Geslacht: Man
  • Polo 1.05 1985 Steilheck
Re: Geen vonk! Steilheck 1982
« Reactie #7 Gepost op: di, 12 nov 2019, 18:54:07 »
WE zijn inmiddels enkele weken verder en ik heb tijd gehad om te kijken.

Vervangen:
Contactblokje
Bobine
Ontsteking

Nog niets.

Bedrading is gecontroleerd vanaf contactblokje naar bobine, is goed.

Nog steeds geen stroom op de bobine.

12v direct op de bobine geeft ook geen sjoeg.

Help.
Loud pipes may save lives, but silent pipes make the ride so much relaxed.