Auteur Topic: NZ motor valt uit  (gelezen 305 keer)

Offline vianco

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4
  • Naam Achternaam
NZ motor valt uit
« Gepost op: zo, 13 okt 2019, 16:37:23 »
Hallo,

Bij deze heb ik al een lange tijd een probleem met mijn auto. Er zit een NZ (1.3) multipoint digijet in bouwjaar maart 1989. Probleem zit er reeds +/- 40.000 km in en mijn inspiratie naar de oplossing is op, hierbij hoop ik op jullie hulp.

Het probleem (de symptomen):
- Stationair schommelt het in toeren, meestal een aantal seconden nadat er geen gas is gegeven.
- Voor me gevoel lijkt die meer te schommelen in toeren als de motor niet geheel recht staat (dus schuin op klein bergje), maar diverse keren ook in de garage uitgevallen, dus vermoed dat dit gevoelsmatig is.
- de auto blijft elke keer opnieuw starten, ook al valt het direct weer uit
- het wisselt van hevig schommelen in toeren tot minimaal, maar opeens plotseling uit
- bij uitrollen valt alleen uit onder +/- 30 km per uur erboven nooit het probleem ervaren
- het probleem is diverse keren maanden lang weggebleven en opeens heb je het weer 5/6 keer op een ritje van 10 km.
- soms valt zo laag in toeren, lijkt de auto al uit en springt er opeens weer volle leven in

KORTE SAMENVATTING: schommelt en toeren en is opeens helemaal weg

Het volgende is gebeurt (enkele onderdelen zelfs meerdere keren):
- ECU gewisseld (vernieuwd 2x andere erin gezet)
- Halgever, onstekingsmodule, verdeelkap, rotor
- injectoren verwisseld (vernieuwd met andere set) alle 4 met rail (incl. benzinedrukregelaartje links)
- ontstekingsmodule onder de ecu uitgewisseld
- bobine
- LMM
- gasklephuis
- benzinepomp (onder de auto, beide blijven trouwens op druk als de auto uitvalt)
- kabelboom uitgewisseld
- relais (beide)
- nullast/vollast schakelaar goed gesteld
- valse lucht en alle pakkingen gecontroleerd
- carterontluchting nagekeken
- vacuum ontsteking
- ontsteking en gasklep huis allemaal opnieuw afgesteld
- blauwe sensor
- lambasone
- massapunten gecontroleerd
- wat aan kabels gerammeld op een kabelbreuk niks kunnen ontdekken
- bougies, kabels vervangen
- contactslot

Volgens mij was het dat wel, anders valt het me wel in als er tips komen, alle tips zijn welkom!
« Laatst bewerkt op: zo, 13 okt 2019, 19:35:37 door vianco »

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.337
  • Geslacht: Man
  • Geert Oude Luttighuis
Re: NZ motor valt uit
« Reactie #1 Gepost op: zo, 13 okt 2019, 17:27:57 »
Verwisseld = “verwisseld” of “vernieuwd”?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline vianco

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4
  • Naam Achternaam
Re: NZ motor valt uit
« Reactie #2 Gepost op: zo, 13 okt 2019, 17:38:25 »
verwisseld = vernieuwd (zal aanpassen dat meer duidelijk is)

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.743
  • Geslacht: Man
Re: NZ motor valt uit
« Reactie #3 Gepost op: zo, 13 okt 2019, 19:24:23 »
Contactblokje?
« Laatst bewerkt op: zo, 13 okt 2019, 19:25:55 door Vincent »

Offline vianco

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4
  • Naam Achternaam
Re: NZ motor valt uit
« Reactie #4 Gepost op: zo, 13 okt 2019, 19:35:54 »
Het contactslot is ook al vernieuwd

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.777
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: NZ motor valt uit
« Reactie #5 Gepost op: wo, 23 okt 2019, 11:12:13 »
Het contactslot is ook al vernieuwd

Contactblokje is denk ik iets anders dan contactslot: contactblokje zit achter het contactslot.

Contactblokje kapot heeft soortgelijke kenmerken. Soms wel, soms niet of slecht starten. Het gevalletje stekker hallgever eraf en dan ineens wel starten kan een toevalstreffer zijn. Diagnose contactblokje stuk kan je stellen door een draad te trekken van de bobine naar de accu en zo het contactslot te omzeilen

Offline vianco

  • Non-Register lid
  • Berichten: 4
  • Naam Achternaam
Re: NZ motor valt uit
« Reactie #6 Gepost op: vr, 25 okt 2019, 23:14:23 »
Contactblokje is denk ik iets anders dan contactslot: contactblokje zit achter het contactslot.

ah oke! :P bedoelde dat eigenlijk ook.
De bekabeling van het blok naar het contact blok en benzine pompen hebben we uitgetest door externe bedrading aan te leggen (de oude bedrading uit te schakelen). Helaas viel de motor weer vaak uit, dus dat kunnen we helaas ook definitief uitsluiten.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.777
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: NZ motor valt uit
« Reactie #7 Gepost op: za, 26 okt 2019, 13:29:08 »
ah oke! :P bedoelde dat eigenlijk ook.
De bekabeling van het blok naar het contact blok en benzine pompen hebben we uitgetest door externe bedrading aan te leggen (de oude bedrading uit te schakelen) (...)

Ook draad direct tussen bobine en accu? (Ik lees dat niet in jouw tekst, maar misschien bedoel je het wel  :))