Auteur Topic: Katalysator  (gelezen 2343 keer)

Offline Polo_Jasper

  • Non-Register lid
  • Berichten: 73
  • Naam Achternaam
Katalysator
« Gepost op: wo, 27 nov 2019, 09:45:07 »
Hallo,
Ik moet eerdaags voor de apk, alleen is het binnenwerk van m’n katalysator kapot. Nu stoot m’n polo het dubbele uit op toeren als dat toegestaan is. Nu moet ik opzoek naar een nieuwe kat. Nu vroeg ik me af of het uitmaakt welke ik van de polo eronder zet, of dat het per blok type afhankelijk is. Ik heb een 1.3 AAV blok.

Ben namelijk een andere 1.3 tegengekomen op de sloop met een goede kat.

Jasper,

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: Katalysator
« Reactie #1 Gepost op: wo, 27 nov 2019, 10:58:23 »
Dag Jasper, eerlijk gezegd vermoed ik dat -op basis van wat je vertelt- je lambdasonde kapot is. Misschien heb ik geen gelijk, maar lijkt me handiger de lambda eerst te wisselen en te testen dan de kat te vervangen?
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Polo_Jasper

  • Non-Register lid
  • Berichten: 73
  • Naam Achternaam
Re: Katalysator
« Reactie #2 Gepost op: wo, 27 nov 2019, 11:37:17 »
Als ik op mijn katalysator slaat klinkt het alsof er een zak grind in de behuizing ligt, dus dat lijkt mij meer voor de hand liggend😅

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Katalysator
« Reactie #3 Gepost op: wo, 27 nov 2019, 15:04:40 »
Kat stuk? In dat geval zie eerdere posts van mij:

http://www.g40.nl/smf/index.php?topic=11732.msg424216#msg424216
en http://www.g40.nl/smf/index.php?topic=11732.msg424247#msg424247

en ook Geluid en milieu, Artikel 5.2.11, Actuele regelgevend, onder punt 6

Bovenstaande geldt volgens mijn Garageman heden nog steeds.

Dus: voor APK kan je de katalysator weglaten, dan is max 3,5% CO toegestaan.

(Disclaimer: je auto komt er wél mee door de APK, maar voldoet niet meer aan de oorspronkelijke toelatingseisen. Bij een intensieve voertuiginspectie door de RDW kan dat aan het licht komen. Maar kans is heel klein dat je ooit zo'n RDW-controle krijgt.)
« Laatst bewerkt op: wo, 27 nov 2019, 15:09:42 door KoenG40 »

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Katalysator
« Reactie #4 Gepost op: wo, 27 nov 2019, 15:05:25 »
.

Offline Polo_Jasper

  • Non-Register lid
  • Berichten: 73
  • Naam Achternaam
Re: Katalysator
« Reactie #5 Gepost op: wo, 27 nov 2019, 17:04:55 »
Mijn polo is van 94. En ik heb mij laten vertellen door een keurmeester dat de stationaire waarde 0,5 Co mogen zijn, en in toeren 0,3.

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Katalysator
« Reactie #6 Gepost op: wo, 27 nov 2019, 20:32:53 »
Even wat nascholing voor die keurmeester.

Hij moet eens goed nalezen wat er staat in zijn APK Handboek, titel 3, Afdeling 3 Emissie, § 1. Koolmonoxide, Artikel 41 Koolmonoxidegehalte bij stationair toerental.

Van groot belang is de formulering van lid 1 onderdeel c.

De maximale waarde van 0,5% CO geldt ALLEEN indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 maar voor 1 juli 2002 EN het voertuig is uitgerust met een emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator EN een lambdasonde.

Het laatste woordje 'EN' is cruciaal: alleen als aan beide voorwaarden is voldaan, dan geldt de norm 0,5% CO. Heeft de auto geen katalysator en/of geen lambdasonde, dan wordt NIET voldaan aan de voorwaarden waarbij de 0,5% norm geldt.

De keurmeester mag (moet!) in het kader van de APK eerst vaststellen of het voertuig fysiek is voorzien van een emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator EN een lambdasonde. Daarna moet hij met de CO-tabel vaststellen welke CO-norm van toepassing is.

Als je de kat vervangt door een stuk pijp, dan stelt de keurmeester eerst fysiek vast dat jouw auto weliswaar WEL een lambdasonde heeft, maar GEEN katalysator. Daarna kijkt hij in zijn tabel, en ziet dat de CO norm 3,5% is (of zelfs 4,5% als je Polo voor 1 oktober 1986 in gebruik is genomen).


APK Handboek, titel 3, Afdeling 3 Emissie, ook als Online APK Handboek te raadplegen.

§ 1. Koolmonoxide
Artikel 41 Koolmonoxidegehalte bij stationair toerental
1. De uitlaatgassen van personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op bedrijfstemperatuur zijnde motor, niet meer koolmonoxide bevatten dan:
   a.   4.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973, maar voor 1 oktober 1986;
   b.   3.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 september 1986, maar voor 1 juli 2002;
   c.   0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1985 maar voor 1 juli 2002 en het voertuig is uitgerust met een emissiebestrijdingssysteem, dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde;
   d.   0.3 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002;
   e.   1.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 maar voor 1 
juli 2002 en het voertuig volgens een aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig, wordt 
gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas;
   f.   0.5 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002 en blijkens een 
aantekening in het kentekenregister voor dat voertuig, wordt gevoed door een al dan niet tot vloeistof 
verdicht gas. 


« Laatst bewerkt op: wo, 27 nov 2019, 20:34:40 door KoenG40 »

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Katalysator
« Reactie #7 Gepost op: do, 28 nov 2019, 11:49:30 »
Keurmeester doet gewoon z'n werk: kat + lambda zijn visueel aanwezig, dus een volledige emissiebestrijding,
dan behoort dit ook te werken volgens de regels.
Mogelijk heeft ie je niet wijs gemaakt dat de katverplichting pas vanaf 1996 is, sommige monteurs zien liever een originele auto :)
Kat ertussenuit is een optie => alleen lambda is geen volledige emissiebestrijding => max 3,5% CO.

Antwoord op de originele vraag: downpipe met kat van motorcode NZ & 3F past ook. PY (G40) niet.

Offline Polo_Jasper

  • Non-Register lid
  • Berichten: 73
  • Naam Achternaam
Re: Katalysator
« Reactie #8 Gepost op: do, 28 nov 2019, 23:40:56 »
Bedankt voor de reacties, ik weet nu welke katalysators ik kan gebruiken dus dat was de hoofdvraag. Verder terugkomend op het uitstoot verhaal, ik heb zelf research gedaan en een tweede keurmeester om advies gevraagd en die stelde zoals mijn collega (keurmeester) ook vast dat mijn uitstoot op stationair toerental 0,5 mag zijn. Verder omdat de auto uit ‘94 is (na 31dec ‘92) is een 4gas test verplicht. Omdat mijn auto voorzien is van kat en lambda dient hij hierdoor te voldoen aan een co van 0,3 op toeren.

Al om al gaat op basis hiervan mij auto afgekeurd worden, maar dat is verder geen ramp omdat de kat al stuk is, en niet met rotzooi wil rijden dus maar naar een vervangende ga zoeken.