Auteur Topic: Project [ XK-53-YZ] Grijze Polo coupe 2 1989 "Polo mobiel"  (gelezen 31953 keer)

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: Project [ XK-53-YZ] Grijze Polo coupe 2 1989 "Polo mobiel"
« Reactie #90 Gepost op: vr, 13 aug 2021, 10:23:58 »
alright, de ene zegt meer brandstof druk, en de ander minder...... is wel lastig zo
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: Project [ XK-53-YZ] Grijze Polo coupe 2 1989 "Polo mobiel"
« Reactie #91 Gepost op: vr, 13 aug 2021, 10:26:20 »
@JBM

die ontsteking moet eens nagelopen worden met een lampje.

Wat kunnen we met de CO nog winnen - is dat niet meer voor het stationair? (dacht ik altijd)
Benzine filtertje is recent nog vervangen. rij enkel op 98 en de lambda is ook al getest! (maakt geen enkel verschil bij vermogen in hoge toeren)
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Project [ XK-53-YZ] Grijze Polo coupe 2 1989 "Polo mobiel"
« Reactie #92 Gepost op: vr, 13 aug 2021, 11:28:34 »
Voor ons is het ook niet gemakkelijk om je te helpen achter een beeldscherm  -naughty-

Zo'n stroboscoop lamp is wel echt een must-have. Zijn echt super handig die dingen en voor twee tientjes ben je de man.
https://www.vidaxl.nl/e/vidaxl-stroboscooplamp-voor-ontstekingstijdstip-xenon/8718475832003.html?gclid=EAIaIQobChMI6N2cl9St8gIVEAOLCh2R0Qu7EAQYBCABEgJKF_D_BwE

Gebruik zelf ook zo'n goedkope strobo en ze werken prima  -thumbsup-

Zoals Audioholic al aangaf; het is een mix van het totaalrecept. Net zoals de ontsteking precies op tijd moet staan voor een goede basis is het ook belangrijk dat de benzinedruk overeenkomt met het gene dat de ECU verwacht. Het opvoeren van de druk is leuk en daar kun je zeker resultaten mee bereiken.

Zelf zou ik eens beginnen met het nakijken van je distributieriem timing (of deze niet 1 of 2 tandjes verkeerd staat) en daarna met een strobo lamp de ontsteking afstellen. Dan is die basis alvast goed. Dan kun je dat uitsluiten en verder kijken naar het mengsel etc  -thumbsup-



Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: Project [ XK-53-YZ] Grijze Polo coupe 2 1989 "Polo mobiel"
« Reactie #93 Gepost op: vr, 13 aug 2021, 12:06:57 »
zeker waar. ik zal het eens nagaan met zo'n strobo - waar moet je de strobo naar wijzen? dit staat helaas niet in mijn werkplaats handboek
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Project [ XK-53-YZ] Grijze Polo coupe 2 1989 "Polo mobiel"
« Reactie #94 Gepost op: vr, 13 aug 2021, 12:23:04 »
Een NZ had je toch?

Rond minuut 28 zie je de 'nokjes' aan de distributiekap kant.
Ik markeer altijd het OT punt op het vliegwiel met witte lak zodat deze goed zichtbaar is tijdens het flitsen.
https://www.youtube.com/watch?v=Z_bLDbPHPXE

Nokje 1 is voor de ontsteking (Z) en nokje 2 is om de distributieriem er goed op te leggen (OT).
Het OT punt op de poelie moet je dus 'gelijk flitsen' met dat eerste nokje (met de vacuüm vervroeger los uiteraard).

Weet alleen even niet zeker of bij de NZ ook de blauwe temp sensor connector los moet tijdens dit proces, is alweer een tijdje terug. (Dacht van wel)

Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: Project [ XK-53-YZ] Grijze Polo coupe 2 1989 "Polo mobiel"
« Reactie #95 Gepost op: vr, 13 aug 2021, 12:25:45 »
ahhh oke thanks man voor je snelle reactie! dat staat geloof ik wel in mijn handboekje, alleen niet waar te flitsen!

heb van het weekend weer het e.e.a te doen zo te zien  :)
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Project [ XK-53-YZ] Grijze Polo coupe 2 1989 "Polo mobiel"
« Reactie #96 Gepost op: vr, 13 aug 2021, 12:32:19 »
Geen probleem  -thumbsup- Heb het lekker rustig op het werk dus moet toch iets doen  :)

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=140904

Bovenstaande link even checken en dan snap je denk ik precies wat ik bedoel. Je ziet daar duidelijk die foto met de twee kerfjes.
Die strobo zelf is ook heel simpel, + en - op de accu koppelen en dat andere kastje om de bougiekabel van cilinder 1 klikken.

check zeker ook even je distri timing als je toch bezig bent.
Geloof dat je de blauwe temp sensor stekker er gewoon op kunt laten bij een NZ maar pin mij er niet op vast.

Succes  -dj-
« Laatst bewerkt op: vr, 13 aug 2021, 12:36:15 door JBM »
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: Project [ XK-53-YZ] Grijze Polo coupe 2 1989 "Polo mobiel"
« Reactie #97 Gepost op: vr, 13 aug 2021, 13:12:06 »
top thanks!!! :)
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: Project [ XK-53-YZ] Grijze Polo coupe 2 1989 "Polo mobiel"
« Reactie #98 Gepost op: vr, 27 aug 2021, 11:45:01 »
ontsteking met strobo afgesteld - geen verschil

voor de zekerheid ook nog de vollast deellast schakelaar vervangen - 2 schroefjes dus das wel de moeite - ook geen verschil

brandstof druk terug zetten levert ook niks op, de issues blijven gewoon exact hetzelfde

we zoeken weer rustig verder  -thumbsup-


And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Project [ XK-53-YZ] Grijze Polo coupe 2 1989 "Polo mobiel"
« Reactie #99 Gepost op: vr, 03 sep 2021, 11:51:07 »
Hmm, dat is jammer. Maar wel fijn dat het is uitgesloten uiteraard.
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: Project [ XK-53-YZ] Grijze Polo coupe 2 1989 "Polo mobiel"
« Reactie #100 Gepost op: di, 28 sep 2021, 15:05:49 »
kleine updates:

Polo is verlaagd met AP set, de TA technix set die eronder lag was stuk...

rijd iets prettiger maar de verschillen zijn kleiner dan ik dacht, ik vermoed wel dat de kwaliteit beter is, maar dat zien we over een paar jaar weer.

tevens ook nieuwe toplagers gemonteerd, die waren stuk.

Verder vooral lekker gecrossed met mn polotje  -sturen-

helaas nog niets wijzer geworden mbt de inhoud problemen. wat me wel opvalt is dat als je de gas voor 90%indrukt ipv 100% je een veel sterker vermogen krijgt.

dus al rijdend bij laten we zeggen 4k en ik trap hem 100% in resulteerd in licht inhouden (soms, niet altijd)
terwijl al rijdend bij 4k en dan 95% gas hij gelijk doorkomt en naar 7k loopt

heb nog 4 injectortjes liggen dus ga die binnekort denk ff laten reinigen, is dat ook weer goed. of zouden grotere injectoren ook iets kunnen helpen?
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline Audioholic

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 526
Re: Project [ XK-53-YZ] Grijze Polo coupe 2 1989 "Polo mobiel"
« Reactie #101 Gepost op: di, 28 sep 2021, 21:29:17 »


dus al rijdend bij laten we zeggen 4k en ik trap hem 100% in resulteerd in licht inhouden (soms, niet altijd)
terwijl al rijdend bij 4k en dan 95% gas hij gelijk doorkomt en naar 7k loopt

 of zouden grotere injectoren ook iets kunnen helpen?



dus het mengsel is niet goed, volgas= mengsel volgens vaste waarde, alles daaronder stelt die het bij met de lamdasonde.

NZ injectoren zijn even groot als die van een 3f,dus te klein zijn ze niet


mijn suggestie, laat iemand een wideband lamda in de uitlaat stoppen en ga dan rijden, dit is en blijft gokwerk op deze manier
Heng!
Polo 2 turbo a 200pk+

Polo G40 Fox met slak<----- rip

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: Project [ XK-53-YZ] Grijze Polo coupe 2 1989 "Polo mobiel"
« Reactie #102 Gepost op: wo, 29 sep 2021, 09:40:52 »
oke, dat klinkt duidelijk. en als dat eenmaal zit dan afstellen op de luchthoeveelheids meter met dat inbusje toch? (CO?)

klein vraagje: kun je met die CO afstelling de motor door heel de toerenrange rijker of armer laten lopen? ik heb eigenlijk uberhaupt geen idee wat dat stelschroefje doet, het signaal "foppen" voor de ecu ofso?
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline Audioholic

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 526
Re: Project [ XK-53-YZ] Grijze Polo coupe 2 1989 "Polo mobiel"
« Reactie #103 Gepost op: wo, 29 sep 2021, 22:16:04 »
dat stelschroefje is alleen stationair en verhoogd stationair, de rest moet je dan afstellen met de luchtweger zelf (dekseltje er af en tandjes verzetten, slapper voor meer,strakker voor minder)

Heng!
Polo 2 turbo a 200pk+

Polo G40 Fox met slak<----- rip

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: Project [ XK-53-YZ] Grijze Polo coupe 2 1989 "Polo mobiel"
« Reactie #104 Gepost op: do, 30 sep 2021, 13:48:05 »
oke dankjewel. dan gaan we daar eens naar kijken.  :)

en dan is slapper meer lucht en minder benzine?
en strakker voor minder lucht = meer benzine? of zit ik er nu naast?
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)