Auteur Topic: piepende / gillende remmen en soms een ratel bij de wielen  (gelezen 5112 keer)

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Re: piepende / gillende remmen en soms een ratel bij de wielen
« Reactie #15 Gepost op: za, 30 mei 2020, 14:29:12 »
Aandrijfas: krom, homokineet stuk, balansgewicht verloren, boutjes aan bakkant niet goed vast?
Wiellager gaar kan ook.
Of naaf krom/niet goed schoon?

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: piepende / gillende remmen en soms een ratel bij de wielen
« Reactie #16 Gepost op: za, 30 mei 2020, 14:48:04 »
Mijn 1e vraag zou zijn: na monteren Wellemsblokken is de auto hopelijk wel (goed) uitgelijnd?
Daarna: zie Dennis...
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: piepende / gillende remmen en soms een ratel bij de wielen
« Reactie #17 Gepost op: za, 30 mei 2020, 16:05:11 »
@patrick: jaa het verschilt exact helemaal niets met een andere set wielen.
Dus van mn versleten banden met niet perfect rechte wielen naar splinternieuwe kaarsrechte wielen en het trillen is op precies dezelfde snelheden en even hard...
Het is eigenlijk meer schudden, het stuur springt continu een paar Millimeter van links naar rechts. De auto zelf rijd er niet minder om, het is alleen kneiter irritant...
 


@gekke gerrit: zeer zeker, 2 keer ondertussen zelfs! (gisteren nog :p)

@dennis: aandrijfas krom moet ik gewoon even gaan nakijken op een brug, goede! Balansgewicht zit erop, en boutjes zitten goed vast! boel is 2 weken geleden nog los en vast geweest voor n bak wissel (eindelijk 5 bak heuh) het probleem was exact hetzelfde hiervoor. en niets veranderd na de bakwissel. we hebben de homos bekeken en waren niet verontrustend oid. zijn door 2 mensen bekeken en "goed" ondervonden.
naafjes
naafjes krom is ook mogelijk natuurlijk... hoe kun je dit checken?
ze zijn wel schoon! wiellagertjes zijn plus minus 1.5 jaar oud... maar ook dat zal ik even checken op een brug binnekort.




Schijven zijn wel iets krom. En mn voorwielen worden eigenlijk ook behoooorlijk heet. nou rem ik vaak wel stevig door, maar laat m daarna ook netjes afkoelen met rem los bij stilstand en dergelijke.
Kan een kromme schijf op zichzelf ook trillengen/schudden veroorzaken bij bepaalde snelheden? of alleen bij aanlopen van de klauw? of is het helemaal niet mogelijk dat dit met de remmen te maken hebben?

Ik dacht namelijk dat een aandrijfas echt heeel grof schudden kan veroorzaken, dat is dit niet perse. het is rijdbaar, maar gewoon hinderlijk en best zwaar op lange termijn.
« Laatst bewerkt op: za, 30 mei 2020, 16:08:32 door Aron Faro »
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: piepende / gillende remmen en soms een ratel bij de wielen
« Reactie #18 Gepost op: za, 30 mei 2020, 20:41:18 »
Dat kan zeker door kromme remschijven komen
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: piepende / gillende remmen en soms een ratel bij de wielen
« Reactie #19 Gepost op: za, 30 mei 2020, 21:19:59 »
Die 'tik' bij iedere wielomslag, en een flinke piep (of gillen) tijdens het rijden wat verdwijnt bij lichtjes de rem aantikken, dat herken ik wel. Had daar jaren terug last van met mijn Passat 35i. Dat bleek uiteindelijk veroorzaakt te worden door het wiellager. Na het vervangen van het lager, waren alle bijgeluiden weg.

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: piepende / gillende remmen en soms een ratel bij de wielen
« Reactie #20 Gepost op: zo, 31 mei 2020, 01:41:26 »
Hou ik zeker in mijn achterhoofd vincent! Dankjewel

Vandaag heb ik heel toevallig meerdere malen de remmen (zachtjes) horen piepen. Terwijl ik gewoon gas gaf. Als die aanlopen icm met kromme schijven gaat het helemaal mis lijkt me.

Heb nieuwe klauwtjes liggen, dus die gaan er op! (,deze zijn namelijk al eens gangbaar gemaakt, maar dat werkte niet meer zo te zien)

Keep you posted :)
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: piepende / gillende remmen en soms een ratel bij de wielen
« Reactie #21 Gepost op: ma, 01 jun 2020, 22:43:44 »
Alright, ben ik weer haha. De nieuwe klauwen die ik had liggen waren helaas niet voor n polo bestemd. Dus moest ik deze aksnog gangbaar maken

Voor mij voor het eerst maar met de hulp van ons pap echt heel simpel eigenlijk :) de klauwem bewegen nu mooi vrij over de bussen en ik heb ook de zuigers goed schoongemaakt.
 
grote verbeteringen!
Hij remt echt heel strak en direct, de auto schud aanzienlijk minder bij remmen en het gegil is ook geen enkele keer meer voorgekomen. Het pedaal voelt ook erg fijn nu, minder "stroef".

Grappig, maar die tik  (klak) bij achteruit rijden én het geklapper vam de blokjes is ook opgelost, zonder antirammel plaatjes. Het beestje is heerlijk stil.

Het geschud en getril daarentegen blijft. Het is bij uitzondering aanzienlijk minder. Maar dat was voorheen ook al.

Ik ga dennis zijn tips opvolgen, en kom er op terug.  -klus-
« Laatst bewerkt op: ma, 01 jun 2020, 22:45:57 door Aron Faro »
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: piepende / gillende remmen en soms een ratel bij de wielen
« Reactie #22 Gepost op: ma, 01 jun 2020, 23:29:36 »
Don’t give up! 👍🏼
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!