Auteur Topic: 280 nokas in AAV  (gelezen 3031 keer)

Offline Polo_Jasper

  • Non-Register lid
  • Berichten: 73
  • Naam Achternaam
280 nokas in AAV
« Gepost op: vr, 20 nov 2020, 13:32:28 »
Hallo allen,
Aangezien ik de specs wil na gaan van de Polo Abt, zat ik te kijken naar een andere nokas. Bij de Abt hebben ze er destijds een nokas ingehangen van 280 graden, aangezien ik dat wil nabouwen was ik benieuwd wat er allemaal aangepast moet worden.

Is dit een plug&play of zit er nog meer werk aan als in bijkomende onderdelen?!
Momenteel zit er een AAV blok in, en wil ik naar een vervangingsfilter en een spaghettispruitstuk. De kat kan er niet uit (helaas), en de kop eraf zie ik ook niet zitten. Iemand nog tips & tricks?

Ook was ik benieuwd hoe de ervaringen zijn (qua vermogen en de loop van motor) met deze hoek. Ik zou graag iets willen wat net zo strak loopt als het originele blokje nu doet. Dus niet dat het blokje de nek wordt omgedaan na loop van tijd

Met vriendelijke groet,
Jasper
« Laatst bewerkt op: vr, 20 nov 2020, 14:04:51 door JasperTwisk »

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
Re: 280 nokas in AAV
« Reactie #1 Gepost op: vr, 20 nov 2020, 16:32:42 »
@Jasper: met een 280 graden-stok ga je een Polo-blok niet de nek omdraaien, maar je bent wel nogal dubbel. Enerzijds wil je tunen/opvoeren, anderzijds lijk je ieder risico te willen uitsluiten.
Daarom vermoed ik dat je afhankelijk bent van je auto om het (dagelijks) te doen?
Wat ik je kan garanderen is dat er bij zo’n ombouw/upgrade altijd iets tegen gaat zitten. Ik noem het vast blijven zitten of zelfs afbreken van een draadeind van het uitlaatspruitstuk/de spaghetti.
Tip van mij zou zijn om voor een habbekrats een duplicaat AAV aan te schaffen, en deze naast je auto te gaan opbouwen naar je wensen. Eenmaal zover lepel je de blokken dan in een halve dag om...

Je zou daarbij zelfs kunnen overwegen om een ander blok op te bouwen, zoals een ABU of andere 1600 smallblock, dan heb je helemaal een leuke upgrade. Let in zo’n geval op dat je ook de aansturing mee zou moeten nemen (ECU), en dat je dan die dus ook dient om te pluggen.
« Laatst bewerkt op: vr, 20 nov 2020, 16:35:23 door Gekke Gerrit »
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: 280 nokas in AAV
« Reactie #2 Gepost op: vr, 20 nov 2020, 17:53:15 »
ik kan niet uit eigen ervaring spreken maar weet dat er bij polo's word gesteld dat 269 zo'n beetje de max is.

Ooit wel meegereden in een golf 2 1.6 bigblock met een 272'er nokkenas erin, en dat bokte bij stationair en deed niets tot 3duizend toeren.

ieder zn ding natuurlijk, maar een 280er gaat dus Nooit even soepel lopen als de 204 graden nokkenas die je er nu in hebt, je zult van een rustige stationair loop naar een hele onrustige gaan.
wellicht moet je ook aanpassingen doen, hele hele scherpe nokkenassen prefereren de mechanische stoters. ik weet niet of de as uberhaupt rond zal gaan.

En waarom kan de kat er niet tussen uit? als je straks zulke serieuze mods gaat uitvoeren zal die naar verloop van tijd toch weg moeten, als je al het vermogen beschikbaar wilt krijgen :)
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Re: 280 nokas in AAV
« Reactie #3 Gepost op: vr, 20 nov 2020, 19:25:25 »
Veiligste optie is de nokkenas van een 1,6 a u motor plaatsen. Je hebt nu een 204 graden 8mm lift. Dan ga je naar 204 graden 9mm lift. De motor zal tikken direct na het starten om de stoters aan te passen op je nokkenas.

280 graden stok in een polo motor kan. Echter je hebt originele enkele veren, die moeten nog de binnen veren er bij. 280 graden nok met 11mm lift is wT grof voor je standaard aav  monopisserklitje. Rijdt nog steeds niet optimaal. De doorlaat van je mono pisser en kop is te krap. Tevens het spruitstuk en je uitlaat zijn onderbemeten.
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Audioholic

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 526
Re: 280 nokas in AAV
« Reactie #4 Gepost op: zo, 22 nov 2020, 22:50:46 »
eens een 269 van martijn in mijn polo gehad, jaren terug.

geen vermogenswinst,kreeg het niet goed lopend, onsteking gesteld, meer en minder brandstof..

conclusie,geen zin op een std AAV


overigens heb ik in mijn frikandel een ABU stok,3f aanbouwdelen(ecu inlaat enz)  en ik zit op de 82,7 pk met 116 nm koppel, enkel boltons,geen bewerkte koppen oid.
Heng!
Polo 2 turbo a 200pk+

Polo G40 Fox met slak<----- rip

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: 280 nokas in AAV
« Reactie #5 Gepost op: ma, 23 nov 2020, 08:57:57 »
nu vraag ik mij af: zou het wel lukken met een NZ, of moet ook dat inlaat systeem een upgrade krijgen voor 269plus?
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: 280 nokas in AAV
« Reactie #6 Gepost op: ma, 23 nov 2020, 13:09:07 »


nu vraag ik mij af: zou het wel lukken met een NZ, of moet ook dat inlaat systeem een upgrade krijgen voor 269plus?

Op de NZ had ik destijds een 3f stok met bewerkte kop en bewerkte 3f inlaat (poorten vergroot). Dit in combinatie met verhoogde brandstofdruk, sportinlegfilter en ander uitlaatsysteem was ook goed voor ruim 80pk. Wil je resultaat halen uit een nog scherpere nokkenas zal je zeker je in- en uitlaatsysteem moeten verbeteren/vergroten.

Offline Polo_Jasper

  • Non-Register lid
  • Berichten: 73
  • Naam Achternaam
Re: 280 nokas in AAV
« Reactie #7 Gepost op: ma, 23 nov 2020, 13:50:25 »
Bedankt voor alle antwoorden! Het is inderdaad mijn dagelijkse auto, en heb niet echt ruimte om een heel blok uit te wisselen dus dat liever niet.

Doordat ik een AAV heb wordt aanbouwdelen van een 3F (multi) wat lastiger. Wat ik op een site had gelezen is dat iemand de volgende aanpassingen hadden gedaan:
-inlaatspruitstuk GK/HK (uit mn hoofd een mpi GT)
-ta technix spaghetti
- gasklep RP gasklep van een golf1800
- schrick 280
-K&N inlegfilter.

Ik was benieuwd wat jullie van deze setup vinden. Als ik de reacties mag geloven denk ik dat de 280 voor mij uitgesloten is. Wel blijft voor mij over dan een 3F nokas of die van een ABU.


Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: 280 nokas in AAV
« Reactie #8 Gepost op: ma, 23 nov 2020, 17:37:08 »
persoonlijk zou ik al niet voor een TA spruitstuk gaan daar de laatste pijpen een beetje ongemakkelijk bij elkaar komen. maar of dit echt invloed heeft durf ik niet te zeggen

GK inlaat hoor ik voor het eerst, maar wellicht is dit iets! hier ben ik ook benieuwd na
gasklep 1.8.... past dat op een AAV? (oprechte interesse)

zelf rij ik de aby stok met 9.3mm lift en rijd erg leuk maar het vermogen houd wel ver op na 6 duizend, de 3f stokken lopen wat verder door.

een maat van me heeft ooit zijn aav omgebouwd naar nz inlaat, dit bracht ook leuke verschillen, daar de nokkenas van een aav ieeeetsje feller is dan een nz.

hoop dat je hier iets mee kan!
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.893
  • Geslacht: Man
Re: 280 nokas in AAV
« Reactie #9 Gepost op: ma, 23 nov 2020, 20:51:53 »
AAV met NZ injectie is leuk zat heb ik ook eens door Serge laten ombouwen.
Mijn huidige NZ heeft een AAV nokkenas, spaghetti-spruitstuk, Powersprint groep N uitlaat vanaf spaghetti en ik meen dat benzinedruk iets is verhoogt en K&N inlegfilter.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Polo_Jasper

  • Non-Register lid
  • Berichten: 73
  • Naam Achternaam
Re: 280 nokas in AAV
« Reactie #10 Gepost op: di, 24 nov 2020, 07:17:42 »
wat moet er precies allemaal veranderd worden op het moment dat je over gaat naar een injectie van bijvoorbeeld NZ of 3F, alleen ECU en brandstofdruk toch?
« Laatst bewerkt op: di, 24 nov 2020, 07:20:09 door JasperTwisk »

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: 280 nokas in AAV
« Reactie #11 Gepost op: di, 24 nov 2020, 08:57:11 »
Als je vanuit een carb komt zul je indd de ecu en brandstofpomp moeten doen Maar! ook het spruitstuk zelf natuurlijk, wat vacuum spul en vgm zelfs de koude start moet je allemaal aanpakken.

aav naar nz = motorkabelboom + ecu, inlaat + gasklep + injectierail + koude start regeling en vaccuum. de pomp zit er al en is hetzelfde van aav naar nz
« Laatst bewerkt op: di, 24 nov 2020, 08:58:56 door Aron Faro »
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline Audioholic

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 526
Re: 280 nokas in AAV
« Reactie #12 Gepost op: di, 24 nov 2020, 21:31:43 »
Als je vanuit een carb komt zul je indd de ecu en brandstofpomp moeten doen Maar! ook het spruitstuk zelf natuurlijk, wat vacuum spul en vgm zelfs de koude start moet je allemaal aanpakken.

aav naar nz = motorkabelboom + ecu, inlaat + gasklep + injectierail + koude start regeling en vaccuum. de pomp zit er al en is hetzelfde van aav naar nz

pomp nz en aav zijn anders, de aav levert minder druk. maar een 3bar pomp X voldoet
Heng!
Polo 2 turbo a 200pk+

Polo G40 Fox met slak<----- rip