Auteur Topic: Wie is Bastibum?  (gelezen 6637 keer)

Offline bastibum

  • Non-Register lid
  • Berichten: 21
  • Naam Achternaam
Wie is Bastibum?
« Gepost op: wo, 10 feb 2021, 17:30:51 »
Hallo allemaal,

Bastibum hier. Kom uit de regio Utrecht en heb in Oktober 2019 voor weinig een rode polo 86c steilheck uit 1984 gekocht met het idee om eraan te (leren) sleutelen.
Het is niet moeders mooiste, maar het GL type 1.0 motortje heeft nog maar 78.000 gelopen en de roest valt ook nog wel mee. Blijkbaar had de laatste eigenaar voor mij geklaagd na de koop dat het ding rijp voor de sloop was, toen er van alles bij het interieur uitgesloopt, om vervolgens hem alsnog aan een autodealer te verkopen....  Wat blijkt? De flens onder de carburateur lekt, dat opgelost en de auto rijdt weer goed.
Wat heb ik er tot nu toe aan gedaan? Nog niet heel veel grote dingen, daar heb ik ook nog niet de skills en kennis voor. Maar er is wel al het een en ander aan gedaan:  weber carburateur ipv de solex 31 pict 7, paar delen van de bodem laten lassen, bumpers en grille geverfd, andere(meer passende) velgen erop, radiootje erin, achterbank erin, hoedenplankje met speakers erin, nieuwe remmen achter, nieuwe schijven en blokken voor. Nu bezig met de homokineten en draagarmen voor te vervangen. Daarna ga ik aan de slag met het overtollige zweten van olie uit de crankbreather pipe, en misschien overstapen op elektronische ontsteking.

Ik ben al actief op het Engelse Clubpolo forum. Maar het lijkt me wel leuk om in contact te komen met de Nederlandse liefhebbers van de polo's en andere vw's. Hopelijk ook binnenkort een keer een meeting bijwonen!




Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: Wie is Bastibum?
« Reactie #1 Gepost op: wo, 10 feb 2021, 17:32:11 »
wat een leuk ding, staat er goed bij!
 -welkom-
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.893
  • Geslacht: Man
Re: Wie is Bastibum?
« Reactie #2 Gepost op: wo, 10 feb 2021, 19:43:17 »
  -welkom-
Goh.....ergens in 1995 heb ik ook een steilheck gehad met brute 40 pk blok. :)
Dat was trouwens ook een 84er.
« Laatst bewerkt op: wo, 10 feb 2021, 19:45:04 door patrick86c »
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Harrydegrasmaaie

  • Non-Register lid
  • Berichten: 59
  • Geslacht: Man
Re: Wie is Bastibum?
« Reactie #3 Gepost op: wo, 10 feb 2021, 20:31:16 »
Lache joh. Die van mij was precies hetzelfde toen ik hem kocht. '84 steilheck Tornadorot en 39pk'tjes of wat er nog van over was. Zelfs dezelfde accu erin :)
Ook met dezelfde reden aangeschaft, om te leren sleutelen  -klus-
Steilheck 86c '84
Polo 86 '78

Offline CGH-59

  • Non-Register lid
  • Berichten: 84
  • Naam Achternaam
Re: Wie is Bastibum?
« Reactie #4 Gepost op: do, 11 feb 2021, 18:33:30 »
Grappig om mijn oude Polo hier weer te zien. Ik heb hem bijna een jaar in de schuur gehad, omdat de remmen steeds vast gingen zitten, de motor erg onregelmatig liep en stotterde en er teveel roest naar mijn zin onder de auto zat. Ik heb hem toen gebruikt als donorauto voor mijn andere Polo's. Ik heb de velgen eraf gehaald en een paar oude Corsa velgen, die ik had liggen, teruggezet. Het interieur is ook in een Polo gegaan, welke door onze hond geruďneerd was. Verder nog wat motoronderdelen en de ontsteking.
In die staat kwam ik in contact met een Polo liefhebber, die hem twee-/anderhalf jaar geleden bij mij heeft weggesleept om hem klaar te maken voor de racebaan. Ik had nog een oude stoel staan, die er toen in is gegaan. Maar hij kocht in de tijd ook een huis en heeft toen de auto weer afgestoten. Sindsdien is hij bij mij uit beeld. Wel had ik bij het RDW gezien, dat het kenteken nog bestond.
Ik heb de auto gekocht van een particulier in Markelo en in totaal ruim 4 jaar gehad en er meer dan 60000 km mee gereden. Zet voor je 78000 maar een 1, want ik heb hem over de 100.000 getild. Maar als je er goed mee omgaat, gaat hij zeker nog een ton mee. Gebruik E5 en als olie 10W40.
Ik heb toen nog een nieuwe keerring om de schakelstang gedaan en de bevestiging van de schakelstang vervangen door een andere. Toen ik hem kocht, bleek deze afgebroken en ben toen in de derde versnelling binnendoor naar huis gereden. Ook is de kachelweerstand vernieuwd, want de kachelmotor kon alleen maar op drie. Ook de klep in de kachel radiateur is vervangen, want de oude was gescheurd en daardoor stond de kachel continue aan. Arko was zeker niet overbodig. Daarna is het voor mij twee jaar lang een probleemloze auto geweest tot de bovenstaande kuren. Zelf nooit gedacht aan de flens onder de carburateur. Ook nog een antenne gemonteerd, maar dat vond de jeugd in de buurt van mijn werk niet goed en die lag er op een gegeven moment naast.
Leuk, dat hij toch weer goed terecht is gekomen. Hoop, dat je er net zoveel plezier aan hebt, als ik heb gehad.
« Laatst bewerkt op: do, 11 feb 2021, 18:44:30 door CGH-59 »

Offline bastibum

  • Non-Register lid
  • Berichten: 21
  • Naam Achternaam
Re: Wie is Bastibum?
« Reactie #5 Gepost op: do, 11 feb 2021, 19:42:00 »
Aah leuk om weer een vorige eigenaar gevonden te hebben! En eindelijk wat meer duidelijkheid over de kilometerstand, ook fijn. Ik denk dat ik in contact ben geweest met die jongen die hem wilden ombouwen voor op het circuit. De flens was echt zo lek als een mandje bleek. Het rubber was al deels weggevroten en in de motor gekomen. De flens was niet nieuw te krijgen. Goede stok achter de deur om over te gaan op een weber 32 TLM. Hoeveel interieur zat er nog in toen jij hem van de hand deed?

Offline CGH-59

  • Non-Register lid
  • Berichten: 84
  • Naam Achternaam
Re: Wie is Bastibum?
« Reactie #6 Gepost op: vr, 12 feb 2021, 14:38:06 »
Ik heb 1 oude stoel aan hem gegeven. En volgens mij was het ook nog een bijrijdersstoel.

Offline CGH-59

  • Non-Register lid
  • Berichten: 84
  • Naam Achternaam
Re: Wie is Bastibum?
« Reactie #7 Gepost op: zo, 05 sep 2021, 09:02:07 »
Ben je eventueel nog geďnteresseerd in de originele stoelen van je Polo?

Offline bastibum

  • Non-Register lid
  • Berichten: 21
  • Naam Achternaam
Re: Wie is Bastibum?
« Reactie #8 Gepost op: zo, 05 sep 2021, 09:30:44 »
Jazeker! Hoe zien ze eruit?

Offline CGH-59

  • Non-Register lid
  • Berichten: 84
  • Naam Achternaam
Re: Wie is Bastibum?
« Reactie #9 Gepost op: zo, 05 sep 2021, 19:18:57 »
Zet morgen hier wel foto's neer.

Offline CGH-59

  • Non-Register lid
  • Berichten: 84
  • Naam Achternaam
Re: Wie is Bastibum?
« Reactie #10 Gepost op: ma, 06 sep 2021, 16:22:06 »
Jouw auto heeft als toevoeging: Birmingham. Daar hoort dit interieur bij:





Deelbare achterbank heb ik ook nog.

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: Wie is Bastibum?
« Reactie #11 Gepost op: ma, 06 sep 2021, 16:52:32 »
oew die zijn wel leuk!! Wat heb je er nu inzitten bastibum?
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline bastibum

  • Non-Register lid
  • Berichten: 21
  • Naam Achternaam
Re: Wie is Bastibum?
« Reactie #12 Gepost op: ma, 06 sep 2021, 17:18:47 »
Wow, die zijn echt leuk! Had altijd verwacht dat mijn basismodelletje de saaie stoelen had.\

Ik heb nu voor 2 van deze standaardstoelen erin zitten.  Die kwamen bij de auto toen ik hem kocht. De achterbank , die ik eigenlijk lelijk vind maar wel super lekker zit, heb ik van de sloop gehaald.



De bijpassende achterbank heb je niet meer?

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: Wie is Bastibum?
« Reactie #13 Gepost op: ma, 06 sep 2021, 17:23:00 »
ah zou  een mooie upgrade zijn! die achterbank had ik standaard ook, de voorzetels zitten helemaal goed! -naughty- ze houden je alleen voor geen meter vast  :)
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline CGH-59

  • Non-Register lid
  • Berichten: 84
  • Naam Achternaam
Re: Wie is Bastibum?
« Reactie #14 Gepost op: ma, 06 sep 2021, 18:20:24 »
Onder de foto's kon je lezen, dat ik de deelbare achterbank ook nog heb.