Auteur Topic: Inhouden polo2f 1.3aav  (gelezen 10648 keer)

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Inhouden polo2f 1.3aav
« Reactie #15 Gepost op: vr, 12 nov 2021, 09:27:28 »
 -klus- problemen blijven aanhouden.
« Laatst bewerkt op: vr, 12 nov 2021, 12:45:48 door sprint26 »
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Inhouden polo2f 1.3aav
« Reactie #16 Gepost op: vr, 12 nov 2021, 12:40:52 »
Het leek deze zomer stukken beter maar nu het weer aan het veranderen is merk ik dat de auto problemen heeft. Mogelijk kunnen jullie nog eens meedenken. Ik woom in zuidlimburg. Garages beginnen hier niet aan en zal dan klauwen vol geld kosten. Starten gaat prima. Loopt dan iets hoger 1000/1100 toeren en trekt koud ook heel goed. Naarmate de auto bv na 5min warmer begint te worden dan begint het inhouden als ik optrek of overschakel. Als de auto helemaal warm is dan is er weer beter mee te rijden. Maar als ik dan heel nel op het gas trap dan komt die niet op toeren. Warm loopt de auto best netjes rond de 800toeren. Verbruik is ook niet erg hoof. Wat ik wel heb is dst ik soms bij warme motor een plofje in de uitkaat blijf horen. Enige wat anders is aan de polo is de spaghetti en de kat is weg. Bij apk was het co te hoog. Met een logekoppelde lambda weer goed binnen waarde. Afgelopen zomer niet veel last van gehad na wisselen van een hele inlaat. Ietwat minder trekken heeft die altijd wel al gedaan dat schijnt wel bij een aav te passen.

Wat heb ik vervangen:
-blauwe sensor.
-lambda geprobeerd van andere auto.
-2× een Compleet inlaat met monopoint vervangen.
-bobine wissel
« Laatst bewerkt op: vr, 12 nov 2021, 12:46:42 door sprint26 »
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Inhouden polo2f 1.3aav
« Reactie #17 Gepost op: ma, 22 nov 2021, 11:12:41 »
Heb je de ontsteking ook al eens opgefrist?

Zou kunnen dat er ergens een bepaalde overgangsweerstand zit in componenten bij bepaalde temperaturen (Bougiekabels bijvoorbeeld)
Denk aan bougies, kabels, rotor en verdelerkap.

Haperende brandstofpomp zou ook nog kunnen of vervuilde brandstof filter. Check ook even de relais na in je zekeringkastje.
Het zou ook gewoon aan een slecht relais kunnen liggen of slechte massa ergens.
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Inhouden polo2f 1.3aav
« Reactie #18 Gepost op: di, 23 nov 2021, 22:19:21 »
Heb al veel geprobeerd. Bedankt voor je tip
 Ik ga er een andere kap en rotor op zetten met bougiekabels.
Een ontstekjng heb ik zat liggen alleen geen lamp om de ontsteking te stellen.

Relais heb ik wel liggen. Wissel deze eens.

Zou de computer een probleem kunnen zijn?
En hoeverre is de luchtslang vanaf uitlaat naar  luchtfilter van belang? Mijne is er af. Zit een spaghetti op.
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: Inhouden polo2f 1.3aav
« Reactie #19 Gepost op: wo, 24 nov 2021, 09:04:02 »
En hoeverre is de luchtslang vanaf uitlaat naar  luchtfilter van belang? Mijne is er af. Zit een spaghetti op.

zou niets uit moeten maken.

je kan de bougies er eens uitdraaien, misschien zie je daar iets aan..

hoe staat je ontsteking trouwens?
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
Re: Inhouden polo2f 1.3aav
« Reactie #20 Gepost op: wo, 24 nov 2021, 20:00:16 »
Zou de computer een probleem kunnen zijn?

Het zou kunnen, maar is niet waarschijnlijk. Komt zelden voor dat de ECU spontaan defect gaat met zulke klachten als gevolg.

Ik zou dan eerder de ontsteking wisselen en bij de lokale garagist eens vragen of ze deze op tijd kunnen zetten. Zal toch niet de wereld kosten, neem ik aan.

Offline Audioholic

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 526
Re: Inhouden polo2f 1.3aav
« Reactie #21 Gepost op: wo, 24 nov 2021, 22:50:19 »
het zit hem niet in de onsteking, het zit hem in de tps(als niet de afstelling er van)
symptoom:

koude motor ,loopt goed,
motor word iets warmer maar niet op bedrijfstempratuur, het gezeik begint
op bedrijfstempratuur, volgas is inhouden (hij moet even denken)
na even wachten bij stoplicht, is het even minder, eerstvolgende acceleratie is het er weer volop.


dit gezeik heb ik jaren mee zitten kutten, heb het redelijk gekregen met de tps afstellen maar ik kreeg die stationair motor niet afgesteld dus dat was niet echt handig.

advies:

-tps afstellen dat het "aanvaardbaar is"

-hele kutzooi er af flikkeren en NZ rommel er op (of 3f)



ik had:

tps afgesteld
blauwe sensor
brandstofpomp
brandstofdruk omhoog
andere monopis er op (ivm lucht temperatuursensor)
andere benzine
ander lucht filter (van open naar origineel)

vervolgens was het met snel gas geven nog steeds kut, dus heb heel die kutbende er af geflikkert en er 3f rommel op gezet, en viola, het probleem is weg

oftewel: ik heb het ook niet concreet kunnen vinden maar de uiteindelijke oplossing voorals je je monoflop wilt behouden heb ik ook niet
Heng!
Polo 2 turbo a 200pk+

Polo G40 Fox met slak<----- rip

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Inhouden polo2f 1.3aav
« Reactie #22 Gepost op: wo, 24 nov 2021, 23:25:41 »
Snap je. Mijne loopt niet heel belabberd maar wil het proberen te verbeteren. Als hij koud is en trap snel paar keer op t gas gaat ie ook moeilijk doen. Je beschfijft dd klachten die mijne ook heeft.

Voor jou misschien makkelijk maar ik zou niet weten hoe ik m moet ombouwen.
Verder gewoon een hele goed auto. Niwuwe tank. 150gelopen, veel onderhoud.
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Inhouden polo2f 1.3aav
« Reactie #23 Gepost op: do, 25 nov 2021, 13:56:58 »
Heb ook jaren met een AAV gereden en dat ging prima. Zou ook eerst kijken of het niet toch iets kleins is.
Die TPS is inderdaad veel voorkomend bij die AAV blokken.

Kijk ook eens goed of je inlaatpakking niet lekt oid.
Ontsteking afstellen is heel simpel en een garage zal hier niet al teveel voor rekenen.
Bougiekabels verwisselen met gebruikte kabels ben ik zelf nooit zo'n fan van.
Zou ook nog even alle connectoren nalopen met contactcleaner en misschien kom je nog iets geks tegen. Massapunten zijn wel nog allemaal goed?
Een obstructie binnen het brandstof aanvoer systeem zou ook goed kunnen of niet soepel werkende pomp.

Je zou ook zo'n lamp kunnen bestellen, is waarschijnlijk goedkoper in vergelijking met de reparatie en komt altijd van pas.
https://www.vidaxl.nl/e/vidaxl-stroboscooplamp-voor-ontstekingstijdstip-xenon/8718475832003.html?gclid=EAIaIQobChMI-LKW-8az9AIVhYXVCh3VGQLEEAQYBCABEgKSTvD_BwE
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Inhouden polo2f 1.3aav
« Reactie #24 Gepost op: do, 25 nov 2021, 21:29:14 »
Inlaat pakking is nieuw heb ik natuurlijk vevangen met het nieuwe inlaatspruitstuk en de monipoint. Deze kwam van een goed lopende aav af. Vandaag nieuwe bougies gestoken. Rotor, kabels en eens omgezet van een andere lopende polo. Geen verschil. Ontsteking met de lamp af laten stellen. En ook een andere ontsteking geen restaat.

Ik ga nu het relais van de pomp vervangen. En denk om alle massa punten na te lopen....welke zijn nog meer belangrijk?
Bij bobine.
Accu.
Inlaat bij de lambda kabel.
Voorkant motor steun.
?

Ik ga alle contacten even nakijken van bekabeling en inspuiten.

Computer kan ik wel kijken of ik een goedkope kan krijgen.

Er zit verder een nieuwe tank onder. Ik weet even niet of daar door de vorige eigenaar fouten gemaakt kunnen zijn. Als de.motor koud is krijgt die minder lucht eb loopt die echt rap. Dus te weinig benzine denk ik niet.

Weet iemand de afstelgegevens van een aav ontsteking? Ik kon ze niet vinden.
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline JBM

  • L86C-0238
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Man
  • Joris
Re: Inhouden polo2f 1.3aav
« Reactie #25 Gepost op: ma, 29 nov 2021, 13:12:50 »
Top dat je die pakking hebt vervangen van de inlaat.

Als er iets bij de tank niet goed zou zitten zou je dat vanaf de koude start ook al merken denk ik.
De massapunten die je noemt zijn inderdaad belangrijk en zorg ervoor dat de massa van de monopoint ook goed is.
Je kunt eventueel wat van die kabels vernieuwen (Je kunt ze nieuw krijgen op bijvoorbeeld autodoc).

Kan erover heen gelezen hebben maar je hebt ook al gereden met de lambda connector los? Om te kijken of die dan symptomen heeft.
Computer omwisselen kan ook geen kwaad inderdaad. Zou ook eens goed kijken naar het injectie systeem (Brandstofpomp + filter).

Kijk ook even de ontluchtingslang na van de tank of die nergens tegenaan zit of iets dergelijks. Tankklepje ook nog uitsluiten of het overdrukklepje nog werkt.
Afstellen van de AAV is volgens mij vrij simpel. Zorg dat de wagen beetje op temperatuur is, blauwe sensor los. En dan mikken met de strobo op de krukaspoelie. Zorg dat het OT kerfje van de poelie (deze maak ik altijd wit met wat lak) gelijk richt met het eerste nokje in de kap (ontstekingspunt). Op deze manier verkrijg je de +- 6 graden voorontsteking die de wagen nodig heeft.

Moet wel zeggen dat die monopoint zelf wel vaak de boosdoener is bij een AAV inderdaad.
Ervaar een spatader, rij G-lader.

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Inhouden polo2f 1.3aav
« Reactie #26 Gepost op: ma, 29 nov 2021, 15:51:05 »
Ik heb net de massa*s gecontroleerd. Op de monopoint zag ik alleen die van de lambda. En aan de andere kant op de motor die mee uit de kabelboom kwamen. Bij de dynamo en accu de 2 dikke die waren oke.

Het vreemde blijf ik vinden dat als de motor goed wafm is en ik soms op gas trap die vanuit 1, 2 ,3 en naar 4 de auto snel is. Zou dan ook te weinig brandstof moeten krijgen. Als de timing of ontsteking niet goed zouden staan dan zou die niet zo rap trekken. Als je dan stilstaat en trapt met je voet heel snel een paar x het gas in dan heb ik backfire naar ds monopoint in. Die plof zie je ook zonder filter als je er met je snufferd boven hangt. Als de motor warm is en ik geef langzaam gas en dan naar volgas zeg maar gaat die rap. Hij loopt ook wisslend goed als de motor warm is.

Kort wat ik al heb gedaan.
-relais brandstof.
-massa*s
-vaccum en carterontluchting sheck
-gisteren nog eens een andere monopisser.
-blauwe sensor
-bougies.
-bougiekabels wissel
-bobine wissel
-ontsteking( wel als ik deze als ik ervoor sta van me af draai pakt ie beter op).
-lambda wissel
-kabelboom lijkt in takt.

Een computer krijg ik komende week via ebay. Die nog en dan zit het meeste werk er op.
Ik rij verder zonder katalysator. Lambda was goed zwart geworden. Vanochtend een bougie eruit gepakt die was rondom zwart en puntje beetje wit.
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: Inhouden polo2f 1.3aav
« Reactie #27 Gepost op: di, 30 nov 2021, 11:48:22 »
hebje ook al op valse lucht gecheckt? keertje met een busje remmenreiniger langs de pakkingen gaan en kijken of ie ergens op reageert

en wat JBM zei, ff zonder lambda rijden, kijken of dat scheelt

het is wel n heel lastig verhaal zeg

And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)

Offline sprint26

  • L86C-0179
  • Non-Register lid
  • Berichten: 6.173
  • Geslacht: Man
  • Ramon Plantaz
Re: Inhouden polo2f 1.3aav
« Reactie #28 Gepost op: di, 30 nov 2021, 18:40:39 »
Klachten zijn precies zoals audioholic hierboven beschrijft. Loopt soms goed....sta je even stil geen probleem. Geleidelijk gas geven dan trekt die gewoon.

Zonder lambda gisteren nog eens geprobeerd. Geen verschil. Ook nog de originele mono terug gezet. En andere pos senaoren geprobeerd. Niks.
Enige wat ik niet weet is ...lijkt me niet...is of je steeds moet resetten. Accu los als je iets vervangt bv lambda of ontsteking.

Zal donderdag nog eens een nieuw busje remreiniger halen en bewegen/ spuiten
« Laatst bewerkt op: di, 30 nov 2021, 18:57:05 door sprint26 »
Stockcar racing is magic!!! - raceteam de sprinters #25, #26, #27.

Offline Aron Faro

  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 484
  • Geslacht: Man
  • Aron Faro
Re: Inhouden polo2f 1.3aav
« Reactie #29 Gepost op: wo, 01 dec 2021, 08:59:43 »
bij mn NZ hoef ik niets te resetten en reageert ie in feite gelijk op de wijziging....

shit man t is echt een rotprobleem als het ook zoveel tijd kost.

zou zo echt niet weten waar je nog meer kunt kijken....
And still rolling with the times. (89' coupe NZ) (86' steiheck AEE)