Auteur Topic: Dynamo demonteren  (gelezen 2498 keer)

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Dynamo demonteren
« Gepost op: wo, 28 apr 2004, 16:42:11 »
Ik ben bezig/van plan mijn dynamo uit elkaar te halen, maar met alleen de 3 boutjes lossen waarmee de behuizing in elkaar lijkt te zitten kom je er blijkbaar niet. Hoe krijg ik het 'wiel' los, de bout is niet los te draaien aangezien de zaak dan gewoon meedraait. Kan ik het wiel gewoon klemmen of help ik daar iets mee om zeep?  Waar zit de behuizing nog meer aan elkaar vast?

En hoe krijg je de dynamo van de steun. De lange bout die er doorzit alleen is niet voldoende want de dynamo lijkt naast deze verbinding wel geklemd te zijn door middel van een (lager)bus tussen de armen van de steun.




Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.910
  • Geslacht: Man
Dynamo demonteren
« Reactie #1 Gepost op: wo, 28 apr 2004, 18:42:13 »
op de vraag demontage vanaf blok,lijkt het wel of je de bout er niet uit kan krijgen.
ik heb dit zelf ook eens gehad waar door de bout tegen de carroserie aankwam.
dit kun je verhelpen door de motor steun ff los te draaien en dan met de garage krik met een plankje er op het blok ietsjes oplichten.
antwoord op demontage van de dynamo zelf weet ik dus ook niet.
suc 6 ermee
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Dynamo demonteren
« Reactie #2 Gepost op: wo, 28 apr 2004, 19:01:34 »
Dynamo uit de steun:
lange bout en onder het stelmechanisme loshalen, dan moet het lukken.
Kan wat klemmen in de motorsteun.

Demonteren:
Tot zover kwam ik: 4 (kunnen ook 3 zijn) lange kruiskopschroeven uit de behuizing.
Let op, eerst de koolborstels verwijderen (gewoon compleet met houder), anders gaan die stuk bij het loshalen van de rest van de dynamo.

Poelie kun je klemmen met een goede oliefilter klem, een
ideale is een uit verenstaal die je kunt spannen. (ook ideaal voor g-lader poelies  -naughty- )
Om slippen te voorkomen stukje oude fietsbinnenband oid om de poelie leggen. Let op het kleine spietje.

In principe kun je nu de dynamohelften scheiden, wel ff posities markeren.
Gedeelte aan poeliekant komt er geheel met de rotor uit, de as moet je eruit persen.

Ik moet ook nodig lagers vervangen, dus hoe het verder gaat kan ik je later wel vertellen...

Staat ook in de vraagbaak beschreven trouwens.. -klus-
Kan het eventueel wel scannen -ja-




Offline Gilex

  • Non-Register lid
  • Berichten: 313
  • Geslacht: Man
  • Gerlof Hulst
Dynamo demonteren
« Reactie #3 Gepost op: wo, 28 apr 2004, 21:03:02 »
Dynamo uit de steun:
lange bout en onder het stelmechanisme loshalen, dan moet het lukken.
Kan wat klemmen in de motorsteun.

Wat klemmen..... -gert- -gert-

Dan moet het lukken idd........... Ik heb net afgelopen weekend mijn oude 45A vervangen door een nieuwe 65A.
Maar ik had dus ruim een uur en verschillende wiggen* nodig om de dynamo  uberhaubt los te krijgen. De bovenste lange bout en de stelbout waren totaal geen probleem, de rest wel....

* twee dikke schroevendraaiers en een koevoet.  -klus-

Offline alfred

  • Non-Register lid
  • Berichten: 810
Dynamo demonteren
« Reactie #4 Gepost op: wo, 28 apr 2004, 22:35:32 »
ik heb dus de dynamo van he blok met motorsteun en al, probleem is dat de dynamo nog met een soort bus in de steun lijkt te klemmen. scharnieren doet ie wel maar loshalen van de steun wil ie niet.

@dennis: die koolborstelhouder waar zit die?

@gilex: waarom overschakelen op 65 amp?

Wil de zaak ook ff reviseren en direct de behuizing borstelen. Reviseren: koolborstels en as-lagers vervangen voldoende? nieuw riempje zat er al bij. -love-

Offline Gilex

  • Non-Register lid
  • Berichten: 313
  • Geslacht: Man
  • Gerlof Hulst
Dynamo demonteren
« Reactie #5 Gepost op: wo, 28 apr 2004, 22:52:21 »
ik heb dus de dynamo van he blok met motorsteun en al, probleem is dat de dynamo nog met een soort bus in de steun lijkt te klemmen. scharnieren doet ie wel maar loshalen van de steun wil ie niet.

@dennis: die koolborstelhouder waar zit die?

@gilex: waarom overschakelen op 65 amp?

Wil de zaak ook ff reviseren en direct de behuizing borstelen. Reviseren: koolborstels en as-lagers vervangen voldoende? nieuw riempje zat er al bij. -love-

65A omdat ik ten eerste deze goedkoper kon krijgen dan een 55er of zelfs een 45er :) en omdat er ook een 65A accu in ligt, voor de audio

Offline Dennis

  • L86C-0024
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.718
  • Geslacht: Man
  • Dennis Eggen
    • Polo 86(c) Register
Dynamo demonteren
« Reactie #6 Gepost op: do, 29 apr 2004, 08:01:02 »
ik heb dus de dynamo van he blok met motorsteun en al, probleem is dat de dynamo nog met een soort bus in de steun lijkt te klemmen. scharnieren doet ie wel maar loshalen van de steun wil ie niet.

@dennis: die koolborstelhouder waar zit die?

@gilex: waarom overschakelen op 65 amp?

Wil de zaak ook ff reviseren en direct de behuizing borstelen. Reviseren: koolborstels en as-lagers vervangen voldoende? nieuw riempje zat er al bij. -love-

Koolborstelhouder zit aan de achterkant, vorm: rond met 2 uitsteeksels waarin kruiskopschroeven zitten. Meestal zwart van kleur.

Offline Wendy

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.370
  • Geslacht: Vrouw
  • grrrrr....
Dynamo demonteren
« Reactie #7 Gepost op: do, 29 apr 2004, 18:17:12 »
65A omdat ik ten eerste deze goedkoper kon krijgen dan een 55er of zelfs een 45er :) en omdat er ook een 65A accu in ligt, voor de audio

hoera! goed bezig! je kunt er wel een zwaardere accu in gooien, maar als je dynamo niet genoeg laadt, schiet je er niets mee op! topper: de klant die bij ons zei: doe die zwaardere maar dan gaat de auto ook harder!( nee geen grapje, reedt ook nog geen vw! -uitlachen-  -gert-  -naughty-
trotse mama!

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.910
  • Geslacht: Man
Dynamo demonteren
« Reactie #8 Gepost op: do, 29 apr 2004, 18:32:31 »
tja bij motor tunen is het beste onderaan te beginnen.
dus de dynamo is het makkelijkste en goedkoopste.
p.s. neem er wel eentje met een kleinere poelie.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Dynamo demonteren
« Reactie #9 Gepost op: do, 29 apr 2004, 18:53:04 »
Dynamo uit de steun:
lange bout en onder het stelmechanisme loshalen, dan moet het lukken.
Kan wat klemmen in de motorsteun.

Wat klemmen..... -gert- -gert-

Dan moet het lukken idd........... Ik heb net afgelopen weekend mijn oude 45A vervangen door een nieuwe 65A.
Maar ik had dus ruim een uur en verschillende wiggen* nodig om de dynamo  uberhaubt los te krijgen. De bovenste lange bout en de stelbout waren totaal geen probleem, de rest wel....

* twee dikke schroevendraaiers en een koevoet.  -klus-

truuk met hamer wd40 en jawel beitelduurt het loswrikken meestal 1 tik
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Gilex

  • Non-Register lid
  • Berichten: 313
  • Geslacht: Man
  • Gerlof Hulst
Dynamo demonteren
« Reactie #10 Gepost op: do, 29 apr 2004, 22:21:09 »
truuk met hamer wd40 en jawel beitelduurt het loswrikken meestal 1 tik

WD40(Bijna een hele bus) beitel , schroevendraaier enz enz en nog niet in een tik.
Wat ik al zei alle bouten los maar geen beweging in te krijgen.
Het was zelfs zo dat de dynamo gewoon de riem gespannen hield  -boehoe-

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Dynamo demonteren
« Reactie #11 Gepost op: vr, 30 apr 2004, 08:28:14 »
je moet wel een hamer nemen en niet zo'n baby dingetje  -cupido- :D
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Gilex

  • Non-Register lid
  • Berichten: 313
  • Geslacht: Man
  • Gerlof Hulst
Dynamo demonteren
« Reactie #12 Gepost op: vr, 30 apr 2004, 19:38:06 »
je moet wel een hamer nemen en niet zo'n baby dingetje  -cupido- :D

Eentje van 2 kilo aka jan de moker  -love-