Kort en Bondig: Gaaf!
Niet kort, en al helemaal niet bondig:
Vanochtend in alle vroegte vertrokken (5:15 ging de wekker), om rond 9 uur aan te komen op de Parkplatz..
Mijn intensie was om al om 8:00u aanwezig te zijn, om zo in alle vroegte en rust een rondje ring te rijden, en vervolgens gedurende de dag wat fototjes te nemen, rond te wandelen, en niet te laat weer naar huis.
Maar dat liep iets anders: Doordat ik gisteren de tank nog even tjokkie vol mikte met een litertje of 14 soyaolie (slaolie), wilde de boel vanochtend he-le-maal-niet starten.. godskriezis! En dat terwijl ik gistermiddag alles tot in de puntjes georganiseerd had: Voor het eerst in jaren wist ik vanochtend zeker dat ik alles bij mij had, en alle vloeistoffen op peil: Reservewiel op spanning, krik bij, evenals de juiste wielbouten,.. etc etc.. Starten; Ja, maar blijven lopen: Ho maar! Dan maar in z'n 1, zonder koppeling starten en blijven rollen: Tjakka!
Rond 9én dus in de buurt van de Ring aangekomen, en de tank met diesel afgevuld. Laatste check: olie: top, wielbouten even langs: vast. Alle (maar dan ook alle) rommel achter onder de hoedenplank verstopt
Op de parkplatz toch wel enigzins zenuwachtig eerst even een 'marshall' of weet ik veel: zo'n kerel met zo'n vestje aangeklampt: "Is het druk vandaag?", "Kan ik ook echt met met een 'stink' normale auto?" Ja hoor: ga nou maar een kaartje kopen, en rijden!
Dus aldus: a raison de 19 euro 1 kaartje gekocht.
Ronde 1:
Heel 'relaxed' het raampje opendraaien, kaartje in de parkeerautomaat, rustig weg rijden, netalsof je ervaring hebt langs de pionnetjes, slalom de baan op.. En direct bekruipt je het gevoel van "WOW": Een echt veel bredere baan dan in gedachten, waar je (omdat 't omlaag loopt) direct ook snelheid maakt. Maar omdat het omlaag loopt heb je ook direct geen overzicht,..
Gelukkig kan je in je spiegel direct zien dat anderen nog veel meer snelheid maken, en 'klik' daar gaat t pinkertje naar rechts uit... Tijdens de eerste helft van het parcour ( tot voorbij Aremberg) denk ik al snel: lastig dat die pinker steeds uit gaat na een bocht.
Vooral die eerste paar bochten, vlak na T13 (daar waar je langs het F1 circuit komt), Hatzenbach & Hocheichen zij indrukwekkend: Gelijk gillende banden, en direct voelen wat de body-roll doet bij het wisselen van links naar rechts. Omdat na die paar bochten (met toeschouwers: extra zenuwen) een lang recht stuk komt (quiddelbacher-hohe flugplatz) krijg je een beetje rust: D'r vlieg het een en ander voorbij, en dan is het even rustig: alleen op de baan
Aremberg is een bocht naar rechts, en 1 van de weinigen waarbij er een zandbakje aanwezig is: Die zal dus wel scherp zijn, en gelukkig is de 'redelijk ideale lijn' goed zichtbaar op het zwartere asfalt.
D'r komen bekende namen voorbij: Fuchsrohre; Was dat niet keihard op AdenauerFrost af? Nu nog even niet in iedergeval, want daar heb je het beruchte bord: AdenauerFrost al; Hier gaat menig (onbezonnen) starter schijnbaar rechtdoor. Ik weet hoe de bocht loopt, maar wat dan de ideale lijn is? Een paar achterop volgers laat ik voorbij, en volg zo'n beetje wat zij doen
Daarna: Tja, dan volgt voor mij ook het grote 'wat herinner ik mij van die filmpjes'
De naar Kallenhard komt me bekend voor (rechtsaf) en dan een Miss-Hit-Miss (dat denk ik dat dit is, want het ziet eruit al rechtdoor).
Dan volgt de "Aha" erlebniss: Breidschied/Hannes inzicht: 70km/h limiet, met daarna een duidelijke enorme heuvel: die bult waar ik al eerder bang voor was: kom ik daar in berg versnelling omhoog? of helemaal niet? het valt mee; ik knal redelijk soepel de bult op, terug schakel en kom boven
Dan volgt er (mijnsinziens) een enorm enorm lang stuk met een paar bochten die er niet toe doen: 't is allemaal heuvel op, en vermogen: de-Nada. De bocht waarmee het begint (Bergwerk) is nog wel te doen, maar vanaf daar is het 3 kilometer zwoegen. Mutkurve? Voor een slak is er niets aan!
Tering; En dan weet je het: Hier moet je 100 PK of meer hebben. Tot aan Bergwerk is veel vermogen alleen maar een gevaar voor een beginner (te hard, te snel), maar tussen Bergwerk en pak m beet: Carrousel: Slapen. Pinkertje naar rechts, en poot op de vloer. En er gebeurd niets. Terug naar 3,. 60 per uur?
Vlak voor de Carrousel, in de bocht van de Steilstrecke staat de Streckensicherung te zwaaien met een gele vlag: Ongelukje. Een motorrijder is (waarschijnlijk, van wat ik er van maak) iets te dicht langs de curbstones gegaan, en ipv plat liggend, omhoog gekomen en rechtdoor geschoten de vangrail in. Hij staat er bij, en het lijkt alsof ie niet heel veel mankeerd. Dan: gas erop; De carroussel komt er immers aan. We krijgen wat gang, en een dosis moed: KLABONKABONKABOENK (in het kwadraat) Als er ook maar 1 schroefje niet vast zat, ligt ie nu op de grond. Het complete dashboard toucheert de binnenspiegel: dat idee. Beide handjes goed aan het stuur, en, zoals gelezen in een Oldtimermarkt: niet tot het laatste moment wachten om de betonbaan uit te gaan: dan verlies je alleen maar snelheid.
En snelheid hadden we nu net nodig: NOG meer omhoog.. Hier zakt het lood in de schoenen: en die stond al vol op de plank: Is de motor nu kapot? Val ik stil? Ja, 't lijkt er wel op. De stevige 1300 diesel, die ik nu al bijna een jaar mishandel, met tig kilometers plus een halve ton achter de kiezen zegt hier: Tot ziens. Wel te rusten. Tja,. waar nu heen? Berm dan maar? Hmm,, we rollen nog.. doet ie t dan nog? D'r gebeurd niet echt wat: Hohe Acht: Een MUUR van asfalt. Daar rijden we ons als een schildpad tegen te pletter..
Nee: we rollen er doorheen: En nu gaat 't weer naar beneden! YES Snelheid: Poken, Toeren, Blauwe Wolken! Daar is Wippermann, dan moet Brunchen zo komen! (waar we vorig jaar met het Polo treffen am Nurburgring hebben staan kijken), dat ken ik een beetje: links omlaag, rechts, rechtdoor, rechts omhoog richting eiskurve:
Vanaf Eschbach omlaag, gaat goed: ideale lijn volgen: kut een Porsche achter me: pinker naar rechts,. hij komt niet voorbij,. rechtafs weer omhoog, vlak langs de curbs , om ruimte te maken voor die zwarte porsche,. waar zit ie? nog steeds links achter me: Ah, de hele auto zwiert naar buiten: daarom komt ie niet voorbij: met deze snelheid, deze bocht, met zo'n licht polo'tje: die komt wel een meter naar links heeft ie gedacht! Tussen de Eiskurve en Schwalbenschwanz (mini-caroussel) zitten er een paar blinde bochten. Bij bordje 18 kilometer denk ik: zou dit dat Miss-Hit-Miss zijn? (weer zo'n stukkie rechtdoor met kronkels?) Schwalbenschwanz gaat goed, al is het met een wat lage snelheid.. ik vergeet nog net te lachen naar de camera
Ergens zit daar weer zo'n achtbaan daal / stijging: Waar weet ik niet meer precies, maar je daalt, maakt ineens enorm veel vaart, waarna je weer in je stoel wordt gedrukt door het stijgende parkours: Achtbaan? Phyton? Nope: This is for real
(m'n ontbijt wisselt van plaats met t avondeten van gisteren)
En na Galgenkopf is daar ineens die grote lange leegte richting de parkplatz: gas geven? even genieten? 1 ding is zeker: dit doen we nog een keer!
(direct na het verlaten van de nordschleife trek ik een kaartje voor 4 ronde uit de automaat. Na een olie check, een belletje naar 't thuis front, en een halve liter water ga ik direct nog een keer deze geweldige attractie in!!
Omdat ik nu wat meer 'durf' heb, loop ik ergens in een lange afdaling tegen de toerenbegrenzer aan: Ja, in z'n 5, bereikt de diesel z'n max: rond de 95 mijl hoor ik de motor janken van een jewelste: Wat nu? Gas los?? helpt niet, ontkoppelen? Dat voelt ook niet goed (zweverig).. gelukkig kunnen we al weer in de ankers
Ik kijk bij een paar auto's af hoe zij de bochten doorkomen, dat gaat een stuk beter. Maar ik weiger aan te haken: dan gaat t ' blind ' de berg over, en daarbij gaat t vaak fout ( Is mij verteld). Ondertussen is bij de steilstrecke de motorrijder al lang weer weg. Carroussel: Shaken AND Stirred!
Bruncchen gaat een stuk beter, geloof ik? Ergens Tussen Eiskurve en Galgenkopf vliegt Sabine (of een ander in de Ring_taxi) voorbij: Tenopzichte van de overige rijders is hierbij het snelheidsverschil echt enorm!
Ik verschakel mij zelf ergens, ipv van 4 naar 5, een split-second naar 3 (denk ik: zoveel toeren heb ik zelfs m'n 900 cc tje nooit horen maken): Ik begrijp er niets van: Ik koppelde toch niet? Na gut: zal toch wel mis gehaakt hebben.
Weer op de parkplatz aangekomen krab ik mij achter m'n oren: Is dit wel slim? 't blokje heeft t warm er kan een liter olie bij, de bak doet t nog.. maar echt afgekoeld tussen rondje 1 en 2 zal ie niet zijn....
Tussen 10 en 13:00u dus overal en nergens rondgehangen... Foto's maken bij wipperman, curryworst van Hannes bij Breidscheid, vindt ik mij toch weer terug op de parkplatz..
Nog 1 rondje dan
en dan naar huis!