Auteur Topic: ATS classic wheels  (gelezen 2347 keer)

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
ATS classic wheels
« Gepost op: wo, 25 okt 2006, 15:10:46 »
Sinds een tijdje heb ik de alom welbekende ATS Classic Opel velgen. Nu heb ik recent naafkapjes hiervoor bijbesteld (type 1062F) maar ze lijken niet te passen!
Hoe moeten de naafkapjes erop? Gaan die van binnenuit door het naafgat van het wiel, of zou je ze er van de buitenkant op moeten drukken?

Ik heb me laten vertellen dat er 2 soorten naafkappen zijn voor deze wielen: 1x naafgat 56mm en 1x naafgat 62mm.
56mm zou te klein zijn en 62 zou moeten passen, maar de 62'ers die ik heb liggen lijken net 1 mm te groot!
Iemand ervaring?

Gr. Vincent

Offline Folkert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.542
  • Geslacht: Man
  • Folkert de Jong
ATS classic wheels
« Reactie #1 Gepost op: wo, 25 okt 2006, 16:36:10 »
normaal gezien moet je de ats classic wieldopjes gewoon van buiten erop klikken...

Je hebt een aantal varianten verschillend voor de et waarde's.

hoge et waarde's hebben een klein naafuitsteeksel en dus ene lang kapje...

maar ik zou niet weten waarom ze niet zouden passen, maar jij hebt dus de 6j GM ats classic?? Daar heb ik eigenlijk nooit naafkapjes op gezien van ats, alleen van opel zelf..




Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
ATS classic wheels
« Reactie #2 Gepost op: wo, 25 okt 2006, 17:57:05 »
Ja, ik heb de 6J's GM (General Motors) 6036  
De dikke ats kappen met een klemdiameter van 62 mm lijken net 1 mm te groot. Waarschijnlijk hebben er dan naafkapjes van opel op gezeten?
 
Ik heb ook al naafkapjes van ATs van 56 mm in handen gehad. Deze pasten al helemaal niet, die waren ruimschoots te klein.

Naar mijn weten zijn er maar 2 soorten naafkappen van ATS, namelijk de 1056F en de 1062F (resp 56 en 62mm)
De 62mm komt dichtbij qua pasvorm, maar het gaat toch net niet.

Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
ATS classic wheels
« Reactie #3 Gepost op: wo, 25 okt 2006, 19:34:53 »
ik denk dat die 56'ers voor de 7 j zijn en die 62'ers voor de 8 j.
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
ATS classic wheels
« Reactie #4 Gepost op: do, 26 okt 2006, 14:49:10 »
ik denk dat die 56'ers voor de 7 j zijn en die 62'ers voor de 8 j.

Daar kan ik niet zoveel mee, want ik heb de 6j versie en wil graag weten welke naafkappen daarop passen

Gr. Vincent

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
ATS classic wheels
« Reactie #5 Gepost op: do, 26 okt 2006, 15:45:26 »
weet je de maat niet van de naafgaten? Je duwt de dopjes er toch gewoon op, die sluiten zichzelf in het naafgat? Zo gaat het wel bij de BBSjes.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline Folkert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.542
  • Geslacht: Man
  • Folkert de Jong
ATS classic wheels
« Reactie #6 Gepost op: do, 26 okt 2006, 16:31:10 »
ja ook bij deze, meet ff je naafgat op, maar zo te horen is dat dus 61??

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
ATS classic wheels
« Reactie #7 Gepost op: vr, 27 okt 2006, 08:23:29 »
Inderdaad. Je zou ze er gewoon op moeten drukken.
Ik heb eerst de ATS kapjes van 56mm in handen gehad, die waren duidelijk te klein. Toen heb ik dus de 62mm variant aangeschaft, en die lijken dus net een beetje te groot. Het zou echt om maar 1 of max. 2 mm gaan.
Volgens de ATS-fabriek uit duitsland, betaan er voor de ATS-classic velgen maar 2 soorten naafkapjes van ATS en die heb ik dus beide al geprobeerd.
Ik ga er dan ook vanuit dat hier dus naafkapjes van Opel op gezeten hebben met een andere naafdiameter.

Offline Folkert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.542
  • Geslacht: Man
  • Folkert de Jong
ATS classic wheels
« Reactie #8 Gepost op: vr, 27 okt 2006, 10:38:52 »
Hier kun je het verschil in naafkapjes misschien wel zien:



de rode zijn et 20 en de hele kapjes zijn rood gespoten.

Het kapje loopt dus tot aan de boutgaten dus lange kapjes, de velgen met een hoge et waarde hebben maar een kort naafgat.

De zwarte hebben et03 en hebben een lang naafgat, waar dus maar hele kleine dopjes opkunnen, deze kapjes zijn 56mm, de kapjes van de rode kon ik gister niet zo snel vinden, maar neem aan dat die 62 dan zijn...

op deze foto kun je t misschien beter zien:


de 8j velgen (et03) hebben een korte uitstulping voor het naafgat, dus komen lange naafkapjes op met (ik denk) 62mm, en de 7j velg (et20) heeft lange naafgat uitstulpingen waar dus die kleine kapjes opkomen van 56mm..

en indd de opel velgen zullen dan wel anders zijn, de 62mm kapjes kun je die niet passend maken, en dan met tec 7 vast te zetten???




Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
ATS classic wheels
« Reactie #9 Gepost op: vr, 27 okt 2006, 11:37:53 »
Hey Folkert,

Dank voor de info.
Ik heb idd net zoals de ats classics op jouw onderste foto en dan de 2 velgen die het meest vooraan liggen een lange uitstulping van het naafgat.
Ik heb inmiddels contact gelegd met de ATS-fabriek in Duitsland.
Mijn ATS wielen zijn 6J en ET30. Het nummer op het wiel is 6036 GM (general motors) en is dus een ori-opel wiel.
Volgens de ATS-fabriek moeten de lange naafkapjes (62mm) erop passen. Deze zou je dan van de buitenkant over de velg  moeten schuiven.
De naafkapjes zelf lijken aardig passend te zijn vergeleken met het naafgat, maar de clipjes steken te ver uit. Een beetje kracht zetten zal vermoedelijk afbreken van clipjes tot gevolg hebben, dus dat durf ik niet aan.
De 56mm kapjes heb ik ooit al eens geleend van een vriend van me om te passen, maar die waren te klein, volgens mij zijn die ook bedoeld voor de cupvelgen.
Ik ga er vanuit dat de naafkapjes ook ten alle tijde van de buitenlant op de velg gedrukt moeten worden en niet van binnenuit.
Ik ben nu nog even bij de opel dealer aan het informeren of er vroeger ori-opel naafkapjes waren met een andere afmeting dan de 2 ats-varianten.
Als dat op niets uitloopt, dan gaan we proberen op de naafkappen inderdaad passend te maken.

Offline Folkert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.542
  • Geslacht: Man
  • Folkert de Jong
ATS classic wheels
« Reactie #10 Gepost op: vr, 27 okt 2006, 18:38:12 »
ats 6j 6036

met kapjes


Offline patrick86c

  • L86C-0031
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.894
  • Geslacht: Man
ATS classic wheels
« Reactie #11 Gepost op: za, 28 okt 2006, 01:30:11 »
Hier kun je het verschil in naafkapjes misschien wel zien:



de rode zijn et 20 en de hele kapjes zijn rood gespoten.

Het kapje loopt dus tot aan de boutgaten dus lange kapjes, de velgen met een hoge et waarde hebben maar een kort naafgat.

De zwarte hebben et03 en hebben een lang naafgat, waar dus maar hele kleine dopjes opkunnen, deze kapjes zijn 56mm, de kapjes van de rode kon ik gister niet zo snel vinden, maar neem aan dat die 62 dan zijn...

op deze foto kun je t misschien beter zien:


de 8j velgen (et03) hebben een korte uitstulping voor het naafgat, dus komen lange naafkapjes op met (ik denk) 62mm, en de 7j velg (et20) heeft lange naafgat uitstulpingen waar dus die kleine kapjes opkomen van 56mm..

en indd de opel velgen zullen dan wel anders zijn, de 62mm kapjes kun je die niet passend maken, en dan met tec 7 vast te zetten???

zoals ik al zei: 7j 56 mm & 8j 62mm. -gert-
XZ-88-RR VW Polo 2 coupe de “rooie rakker”.  
HB-LZ-74 VW Polo 2f coupe
XX-37-HR VW Polo 2

Offline Folkert

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.542
  • Geslacht: Man
  • Folkert de Jong
ATS classic wheels
« Reactie #12 Gepost op: za, 28 okt 2006, 11:23:56 »
zoals ik al zei: 7j 56 mm & 8j 62mm. -gert-

Dat is niet geheel waar, de 7j velgen met een hoge et waarde (et20) hebben hetzelfde naafkapje, het ligt dus aan de uitstulping van de naafgat...

Offline Vincent

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.779
  • Geslacht: Man
ATS classic wheels
« Reactie #13 Gepost op: za, 28 okt 2006, 13:42:25 »
Ik ben er nu in ieder geval zeker van dat de 62mm kapjes niet passen. De buitendiameter van het naafgat en de buitendiameter van het kapje komen perfect overeen, maar de binnenrand en de clipjes op de dopjes zijn groter dan de binnendiameter van het naafgat, kortom, dat past nooit!
De 56mm zal ik binnenkort nog maar eens lenen, maar die waren volgens mij toch echt te klein!
Het is vreemd, maar waar!

Offline KiP

  • Non-Register lid
  • Berichten: 32
  • Geslacht: Man
  • Thomas Hijink
ATS classic wheels
« Reactie #14 Gepost op: wo, 08 nov 2006, 23:17:43 »
waar kun je die kappjes bestel of kan dat gewoon bij elke tjoenings sjop