Auteur Topic: Project [ HN-41-FN ] Polo 2 CL G40 Diesel  (gelezen 208583 keer)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #60 Gepost op: wo, 31 mei 2006, 11:09:01 »
hoor ik u daar denken: Ohjee?!


Nou inderdaad!

Filmpjes!

De filmpjes zijn bestwel enorm groot voor die paar seconden beeld.. (compressor?)


2 filmpjes:
29.avi -> de eerste keer dat er 'leven' in zat
30.avi -> nog een keer!

Voor de duidelijkheid: d'r zit geen uitlaat aan, en witte rook = onverbrande diesel. Zwarte rook = goed = verbrande diesel.

Bezigheden Marcel op de filmpjes:
- voorgloeien (+ op 1e gloeiplug houden)
- starten (+ op start-relais houden)
- ontluchten van injectieleidingen (of poging daartoe).
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #61 Gepost op: wo, 31 mei 2006, 11:11:14 »
Ochja: klinkt als een trekker? Klopt ook!

cylinder 3 en 4 doen bij stationair mee.. cylinder 1 en 2 blijven in diepe winterslaap.

Met wat gefiedel met t gas gingen 1 en 2 ook mee doen, maar later ook weer niet..


Probleem 1: d'r zit geen uitlaat op :(
Probleem 2: aircooled diesel :(

Dus ondertussen staat t blok op een motor-standaard. volgende week een radiateurtje d'r aan knopen, en een uitlaatstukje knutselen.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Michiel

  • L86C-0014
  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.492
  • Geslacht: Man
  • Michiel Ros
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #62 Gepost op: wo, 31 mei 2006, 21:00:22 »
Gaat lekker rap zo!  -thumbsup-
Praatjes vullen geen peekaatjes

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #63 Gepost op: wo, 31 mei 2006, 23:36:36 »
Nou,...

als ie nou gelijk op 4 poten zou lopen,. dan wel ja..

1e en 2e cylinder leken dus niet mee te doen (lossen van brandstofleidingen had geen effect op de motorloop).

1e verstuiver verwijderd, geopend, gecontroleerd (met onze enorme bak know-how) en weer in elkaar gezet. Even gecontroleerd of ie mee deed (alles gemonteerd, maar de injector niet in de kop maar in het luchtledige laten spuiten), en inderdaad: hij deed 't wel : een nette nevel..


Wellicht koppakking? (te weinig compressie?)

Vage bevindingen:
- Bij de 1e start pogingen leek de uitlaat om beurten te blazen en zuigen.. (blaas-zuig-blaas-zuig)
- Het ronddraaien van het blok aan het vliegwiel kostte geen verschrikkelijke bak met kracht, en d'r waren weinig tot geen druk-punten waarneembaar: uberhaupt compressie?

Maar goed: dat alles bij een DROOG blok, dat al een tijdje lag te liggen..

Nadat we d'r wat olie in hadden gedaan hebben we eigenlijk niet meer gecontroleerd of ie nu wel compressie-tegendruk gaf (bak zat er al op).
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #64 Gepost op: wo, 07 jun 2006, 08:20:52 »
Vermoeden bevestigd.

Gisteravond de boel door Marcel vakkundig voorzien van een radiateurtje en water. Uitlaatje van een HZ (mit kat) eraan, en testen..

Verstuivers 1 en 2 uitelkaar gehaald, schoon gemaakt en verwisseld van plaats. Niet echt 'extreem' logisch om 't zo te wisselen, omdat deze 2 cilinders allebei niet lopen,. maar deze 2 verstuivers zijn 'bereikbaar'. De andere 2 op cilinder 3 en 4 niet.

Resultaat: Nothing..

2 bakkie koffie later de raad van m'n schoonvader eens opgevolgd: uitlaatspruitstuk eraf, en naar de uitlaatkleppen gekeken. Deze zouden zo ernstig 'beroet' kunnen zijn dat de kleppen niet meer volledig sluiten en daarmee 't compressie-verlies kunnen verklaren. (schoonvader klustte/sleutelde nog wel eens aan landbouwvoertuigen).

Uitlaat eraf: geen rariteiten qua kleppen...


Oordopjes is, en starten maar dan!

Uitleg:
cilinder 1 doet ff niets
cilinder 2 geeft een wit wolkje onverbrande diesel
cilinder 3 doet ook net ff niets
cilinder 4 geen een stoot roet (of beter: uitlaatgas)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #65 Gepost op: wo, 07 jun 2006, 08:24:47 »
Bij stationaire loop doen 1 en 2 dus helemaal niets: je voelt zelfs (bijna) geen druk aan de uitlaat.  Bij cilinder 3 loopt er uiteindelijk zelfs onverbrande diesel naar buiten...

Bij hoog in toeren geven ze wel 'iets' aan sjoege: 1 + 2 genereren vlammen, 3 + 4 gewoon rook/roet.

Bij hoog in toeren viel ook op dat de INlaat druk gaat leveren.. vaag, maar waar: je voelt duidelijk lucht blazen...

Hand op de inlaat laat de 3+4 cilinder niet direct smoren: alsof ze via 1+2 lucht aanzuigen..

kopje d'r dan toch maar af? Nou, dan blijkt waarom t spul maar op 2 poten loopt..
Tussen cilinder 3+4 is er ook al een begin aan lekkage zichtbaar
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #66 Gepost op: wo, 07 jun 2006, 08:29:26 »
Zag er verder allemaal wel ok uit...

Bij de lekkage plaatsen zie je dat t een beetje ingevreten is in de kop: Net wel, net niet vlakken (geen idee of dat kan bij een Diesel).

Bij zuiger 2 + 4 zie je duidelijk een stempel staan van een klep die de zuiger toucheerde (bij 1 + 3 niet).

Bij zuiger 2 zit er in t loopvlak een klein klein roest puntje (daar waar de motor heeft stilgestaan waarschijnlijk).

Doen we het Budget? of Budget?

Budget dan maar? vandaag even een koppakking bestellen (ab-dealert), en de boel er weer op elkaar knallen.



Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #67 Gepost op: vr, 09 jun 2006, 09:05:59 »
de kop zit er weer op..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #68 Gepost op: zo, 11 jun 2006, 23:41:31 »
To-Do list



Zoeken/Kopen/Regelen:
Bovenste versnellingsbaksteun zoeken
Uitlaatspruitstukpakking scoren
Koppelmechaniek schakelstang zoeken
5 bak - pook zoeken
Vlotterunit zoeken
Bakolie kopen
Motorolie kopen
Koelvloeistof kopen of lekker leiding water d'r op
Luchtfilter kopen
Brandstof-filterhouder op 'doom' bevestigen
- Downpipe pakking kopen
- GASKABEL zoeken

Keuze maken / Nog doen:
- Schutbord-demping plaatsen (of lekker zo laten)
- Radiateur vervangen (olzl)
- Uitlaat vervangen
- Remmen voor vervangen (olzl)
- Hoofdremcilinder vervangen (olzl)
- Brandstofleidingen verleggen (olzl)
- Kabelboom zoeken / vervangen
Versnellingbak vast zetten
- Pook bakje voor 5 bak variant vervangen
- Bedrading voor tijdelijk gloei-systeem verleggen ?
- Blok warm laten draaien en 90 graden na trekken

Uitlaatpakking
Radiateur GROOT
Tankje
Draadboom
GASKABEL




Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #69 Gepost op: di, 13 jun 2006, 07:25:17 »
Blokje laten lopen: 4 cilinders aanwezig. Cilinder 1 heeft nog wat overtuiging nodig op stationaire loop; mist af en toe een stapje, maar bij 'gas' pakt t blok goed op, en gaat nummer 1 ook volledig mee doen.  (geeft wel een bak herrie, zonder uitlaatspruitstuk trouwens :) )

Verdersch: Ook dit blokje even vluchtig schoon gemaakt: niet wonderschoon, maar je kunt er wel van eten nu :)

Olie erop, bakolie erin, bak vast gezet, startmotor, inlaatsteunen, uitlaatsteun, baksteun: 't zit er allemaal weer op en nog vast ook.

't wordt ondertussen tijd de verzekering in te lichten, en een RDW afspraak te plannen..



Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #70 Gepost op: do, 15 jun 2006, 11:53:07 »
D-Day:
Dinsdag 20-06-06 -> 9:15 RDW Arnhem..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #71 Gepost op: vr, 16 jun 2006, 07:38:30 »
Waarom moeilijk doen, als 't 'sjon-sjot' kan?



Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #72 Gepost op: vr, 16 jun 2006, 07:41:26 »
Dus: hij hangt erin..

Maar het gezegde ' Er zieht kein herring from tisch '  is wel van toepassing.


Vmax: 120 per uur berg af!

Sjezus christus was een ongelovelijke hoeveelheid 'geen-vermogen'...

Paar dingetjes die nog niet soepel lopen:
 - Dynamo geeft een iet wat hoge spanning (16 volt !!!), met knipperende lampen.. Nie goe!
 - Vermogen is niet aanwezig.
 - 1e cylinder wilde vooralsnog slechts met moeite mee doen, maar na een ritje snelweg leek dat wel over
 - Ding maakt meer herrie dan verwacht
 - Voorgloeien gaat nog even 'met de hand' :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #73 Gepost op: vr, 16 jun 2006, 07:41:51 »
Ochja: ook nog een 'normale' sjon sjot!
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Thomas

  • Non-Register lid
  • Berichten: 2.092
  • Geslacht: Man
  • Thomas Smit
Project [HN-41-FN] Polo 2 CL
« Reactie #74 Gepost op: vr, 16 jun 2006, 09:00:36 »
Vmax: 120 per uur berg af!

Vertrek jij dan maar een dagje eerder naar Denemarken, halen we je op donderdag wel ergens in...  -naughty-  -moon-