Auteur Topic: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990  (gelezen 41242 keer)

Offline Paul

  • Non-Register lid
  • Berichten: 646
  • Geslacht: Man
Project [YX-63-DV] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #180 Gepost op: wo, 20 dec 2006, 14:11:28 »
Ik heb jaren rondgereden met plastic-plaatje/siliconenkit/ducktape/verwarmingstape-construcie onder mijn batterij. Gewoon om het halfjaar even batterij eruit en goed schoonmaken en eventueel opnieuw tapen. Op die manier was het 'accuwak' waterdicht. Vergeet ook niet boven je dashboardkastje de boel af te dichten (autopapieren in een afgesloten plastic hoesje uit voorzorg). Roesten ging helaas wel gestaag verder... En de APK-meneer kreeg ook elk jaar een diepere frons op zijn wenkbrauwen, bij het zien van de situatie rondom de accu...

Op een gegeven moment kom je wel iemand tegen die iemand kent die een vriend heeft die kan lassen... Et voilà!: Accuwak zit al 2 jaar dicht. Het is niet echt supernetjes en origineel, maar het roest niet en het lekt niet, dus voorlopig goed zo... Het beste is natuulijk een hele vervangingsbak erin te lassen. Voor mij voldeed een stukje metaal erin lassen en een laag tectyl.
Een schaap wordt een wolf, in mijn Golf

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.562
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Project [YX-63-DV] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #181 Gepost op: wo, 20 dec 2006, 14:34:57 »
Of inderdaad gewoon de roest verwijderen en eventueel behandelen met Fertan, stuk plaat op maat maken en netjes vastkitten. Overspuiten met motip primer, ( droogt super snel! ) en een beetje lak eroverheen. Uurtje werk, en hij gaat weer jaren mee!

Als je de auto dagelijks nodig hebt dan moet je het niet al te moeilijk maken voor jezelf, maar dat is mijn mening. :)
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Project [YX-63-DV] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #182 Gepost op: wo, 20 dec 2006, 15:42:12 »
Of inderdaad gewoon de roest verwijderen en eventueel behandelen met Fertan, stuk plaat op maat maken en netjes vastkitten. Overspuiten met motip primer, ( droogt super snel! ) en een beetje lak eroverheen. Uurtje werk, en hij gaat weer jaren mee!

Als je de auto dagelijks nodig hebt dan moet je het niet al te moeilijk maken voor jezelf, maar dat is mijn mening. :)

dagelijks nodig heb ik hem niet, hier in de buurt is de fiets toch handiger (maar minder comfortabel), maar ik heb geen stalling en geen werkplaats dichtbij, dus voor zo'n laswerkje moet ik een aantal dagen van huis. De boel afwerken met verf en dergelijke kan toch alleen bij bepaalde temperatuuren (ik dacht boven de 17 graden) anders wil het niet goed drogen, toch?
Pimp my Polo

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.562
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Project [YX-63-DV] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #183 Gepost op: wo, 20 dec 2006, 15:48:00 »
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Project [YX-63-DV] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #184 Gepost op: wo, 20 dec 2006, 16:17:09 »
hmm, dat is een verfstripper, geen verfdroger, het moet erop, niet eraf  -gert-

Maarja, als ik voorzichtig ben, is dat misschien een oplossing, alleen maar weer eens kijken waar ik zo'n ding kan lenen.  :(
Pimp my Polo

Offline Martin

  • L86C-0087
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.562
  • Geslacht: Man
  • Martin Dijk
Project [YX-63-DV] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #185 Gepost op: wo, 20 dec 2006, 17:05:33 »
Eerst het plaatwerk dat je moet spuiten iets opwarmen, dan hecht de verf beter en droogt het ook goed. Nadat je gespoten hebt, kan je natuurlijk met de verffohn de verf nog wat beter laten drogen. Als je dit met beleid doet dan wordt het best netjes, je moet er natuurlijk niet met standje 3 op gaan staan blazen. -gert-  :)
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow..

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Project [YX-63-DV] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #186 Gepost op: do, 21 dec 2006, 01:10:55 »
100km van je woonplaats... -wanker-  Ik klus altijd bij mijn ouders, dat is 300km verderop.

Maak je een keer een weekend vrij (hoezo planning) en ga je een weekend aan het klussen. zorg je dat je op zaterdag het gat droog/schoon/kaal maakt en op zondag de boel dicht prut.

Desnoods idd met een laag Fertan en een aantal matjes polyester vezel.. Dat houdt het wel een poos vol.

Desnoods gebruik je een föhn, maak er een provisorisch stellinkje voor en de verf droogt ook wel als het buiten vriest. Zorg dan alleen wel dat je het plaatewerk voorverwarmt voor het lakken aan. -klus-
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Project [YX-63-DV] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #187 Gepost op: do, 21 dec 2006, 15:09:29 »
100km van je woonplaats... -wanker-  Ik klus altijd bij mijn ouders, dat is 300km verderop.

Maak je een keer een weekend vrij (hoezo planning) en ga je een weekend aan het klussen. zorg je dat je op zaterdag het gat droog/schoon/kaal maakt en op zondag de boel dicht prut.

Desnoods idd met een laag Fertan en een aantal matjes polyester vezel.. Dat houdt het wel een poos vol.

Desnoods gebruik je een föhn, maak er een provisorisch stellinkje voor en de verf droogt ook wel als het buiten vriest. Zorg dan alleen wel dat je het plaatewerk voorverwarmt voor het lakken aan. -klus-

mijn situatie is iets complexer dan hoe het eruit ziet, het is niet alleen maar een kwestie van zelf een weekend vrij maken, maar mijn vader moet ook het weekend thuis blijven (ik heb geen sleutels, en die zal ik ook niet krijgen) En mijn oom moet ook aanwezig zijn (gelukkig woont hij maar 10km van mijn vader), aangezien hij de enige is met een MIG las-apparaat (met een beetje geluk last hij het plaatje erin, aangezien ik nooit heb leren lassen)

Ik heb de gaatjes vandaag schoon gemaakt met staalborstels en ontvetter, en van 2 kanten dichtgesmeerd met kit, ik verwacht de komende weken dus geen lekkage meer, en ik hoop dus in januari de accubak van een nieuw stripje metaal achter de accu te voorzien.
Pimp my Polo

Offline martijn

  • Non-Register lid
  • Berichten: 7.507
  • Geslacht: Man
Project [YX-63-DV] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #188 Gepost op: do, 21 dec 2006, 16:21:23 »
smart!

Als je de gaatjes goed schoonmaakt en de boel ontroest (voor zover mogelijk) dan kan je met Fertan en strijkkit de situatie nog een hele poos rekken.

Als het echt een drama wordt kan je altijd nog beslissen om er een nieuw stuk plaatwerk in te lassen.

houdt in ieder geval de boel goed schoon (bladeren, vuil etc.) zodat  de boel zo min mogelij verder gaat roesten.
Polo 1.3C steilheck `witte schicht`1983

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Project [YX-63-DV] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #189 Gepost op: vr, 22 dec 2006, 15:07:11 »
Ik heb net de bougies gecontrolleerd (op kleur, vanwege het niet optimaal lopen en het recente werk wat ik eraan gedaan heb) en tot mijn verbazing kwam bij het eraf trekken van een bougiedop de aansluiting van de bougie mee. Bij nadere inspectie blijkt de oorzaak metaalmoeheid en roest in de scheurtjes te zijn. Ouderdom, of fabricagefout? Ik ga van het laatste uit, aangezien de bougies er nog helemaal niet zo oud uitzien, of ze hebben zich erg goed gehouden tot nu toe.

Ik heb toch wel vele honderden bougies zien komen en gaan (voornamelijk jaren geleden bij diverse brommers) maar zo'n defect komt bij mij voor het eerst voor.  -wanker-

Dat word dus een nieuwe bougie kopen (of een set  :(  )  Wat voor bougies gebruiken jullie eigenlijk en wanneer maakt het verschil? Ik heb/had er NGK BP6ET in zitten, eens kijken of ik er nog ergens in de buurt 1 kan vinden, dat word de fiets pakken.  :P

EDIT: Ik kom net terug van de garage, en ik heb daar een setje NGK BUR6ET gekocht, ik vervang ze toch maar alle 4, dit zou een nieuwer en iets beter type moeten zijn dan de BP6ET. Het zouden weerstandsbougies zijn, maar ik weet niet genoeg over bougies om te weten wat de verschillen zijn.



Pimp my Polo

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Project [YX-63-DV] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #190 Gepost op: vr, 22 dec 2006, 16:51:21 »
Yep, bur6et is de juiste

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [YX-63-DV] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #191 Gepost op: vr, 22 dec 2006, 17:03:45 »
1 boe-gietje wisselen?

Dat doe je maar mooi bij je brommertje.. bij een Voiture met meerder cilinders,.. doe je ze alle 4 tegelijk. Per stuk vervangen is verkeerde zuinigheid.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
Project [YX-63-DV] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #192 Gepost op: vr, 22 dec 2006, 17:06:06 »
in die van mij gaan straks warmte graad 7 ,zo juist weer een bougie weggefikt
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Project [YX-63-DV] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #193 Gepost op: vr, 22 dec 2006, 17:19:53 »
in die van mij gaan straks warmte graad 7 ,zo juist weer een bougie weggefikt

hmm, dat zie ik met mijn standaard NZ motortje nog niet gebeuren, maar waar jij mee rijd is toch andere koek.

De monteur bij de garage had ook nog nooit een bougie gezien die door metaalmoeheid zijn aansluiting af liet breken, misschien hebben die bougies er toch langer in gezeten dan ik dacht. (ik heb de auto nu 15 maanden en heb ongeveer 10000km gereden, maar ik heb geen idee hoelang daarvoor de bougies er in gekomen zijn)

@Jaap
Ik weet dat het niet hoort om bij multicilinder motoren niet alle bougies tegelijk te wisselen, dat heb ik dus ook maar niet gedaan, maar als de bougies veel duurder waren geweest had ik het misschien wel gedaan, ik ben een echte krent, maar er is toch een volledig nieuwe set in gekomen, hopelijk goed voor vele jaren rijplezier.
Pimp my Polo

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
Project [YX-63-DV] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #194 Gepost op: vr, 22 dec 2006, 22:23:12 »
maar er is toch een volledig nieuwe set in gekomen, hopelijk goed voor vele jaren rijplezier.

Wat voor onderhoudsinterval houdt jij aan?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken