Auteur Topic: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990  (gelezen 40509 keer)

Offline Sjon

  • L86C-0041
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 15.896
  • Geslacht: Man
  • www.type86c.nl
    • VW Polo Type 86 & 86c
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #360 Gepost op: wo, 20 jul 2011, 18:52:20 »
Aantal windingen een criterium voor apk? Dacht 't niet.
Ook al flex je er daadwerkelijk aan beide kanten een winding af:
mits je genoeg voorspanning overhoudt in opgekrikte toestand is 't gewoon goedkeur.

Kwee nie hoe ie voor de rest is, maar op dit punt vind ik die keurmeester maar een rare pipo.....

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #361 Gepost op: wo, 20 jul 2011, 20:02:03 »
Ik heb het gevoel dat hij nog niet zo lang APK keurmeester is en dus nog niet goed aanvoelt hoe hij regels moet interpreteren en uitvoeren.

In de APK regels staat wel dat geen onderdeel van de ophanging breuken of scheuren mag vertonen. Voor veerpoten, draagarmen, schokdempers en veerschotels is dit vrij rechtdoorzee, maar bij veren kan je er de wildste interpretaties bij verzinnen.

Je kan zeggen: bij een breuk heb je minstens 2 delen, als er nog maar 1 deel van de veer onder de auto zit, is er dus geen breuk. (bij te weinig voorspanning speelt het probleem van ondeugdelijke bevestiging)

Zijn interpretatie lijkt: Een veer is gebroken als hij ooit uit meer heeft bestaan dan waar hij nu uit bestaat. In theorie is daar wat voor te zeggen, maar in de praktijk moet je rare kapriolen uithalen om maar een beetje in de buurt van bewijs te komen.

En volgens de APK regelgeving moet dit visueel gecontrolleert worden, met je vingers in de veerschotels voelen is dan weer overdreven grondig.
Pimp my Polo

Offline The_Maxx

  • Non-Register lid
  • Berichten: 5.515
  • Geslacht: Man
  • Rutger V.
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #362 Gepost op: wo, 20 jul 2011, 21:57:15 »
ga morgen naar een andere keurder en laat m goedkeuren. snap niet dat je naar dezelfde teruggaat uberhaupt.

Offline Jaap van der Vegte

  • L86C-0118
  • Non-Register lid
  • Berichten: 4.800
  • Geslacht: Man
  • Kabouter
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #363 Gepost op: wo, 20 jul 2011, 23:14:53 »
En nu hopen dat de veer die hij besteld gewoon een winding minder heeft, dan heeft hij wat uit te leggen. Heb jij opeens een winding meer gekregen op je veer, verklaar dat maar eens :)
Plat op z'n bek met een paar dikke wielen eronder ziet alles er goed uit

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #364 Gepost op: do, 28 jul 2011, 10:09:03 »
Ok, gisteren ging ik naar de APK-garage om te vragen of hij de veer al binnen had, maar blijkbaar kon hij deze niet bestellen. De volgende discussie volgde: de keurmeester was niet blij met de veren, hij bleef maar het vermoeden hebben dat ze afgeflext waren, en volgens zijn interpretatie van de APK regels is dat verboden, geflexte veren zijn gebroken veren, en hij kon mijn woord er natuurlijk niet voor nemen dat dat niet gebeurt was. Alleen maar omdat de uiteinden van de veren scherp en ruw zijn, en niet netjes afgerond zoals hij denkt dat nieuwe fabrieksveren zijn.

Uiteindelijk gaf hij mij het voordeel van de twijfel, en hij melde hem af, en hij zei nog: ik hoop dat ik geen steekproef krijg, want die veren zitten me echt niet lekker. En jawel, een steekproef. Hij half in paniek, en ik vol vertrouwen, maar jammer genoeg belde de steekproef-keurmeester af. Ik had wel willen horen wat deze ervan dacht. Ik ben dus weer een jaartje van deze APK ellende af. Ik zal voor volgend jaar maar uitkijken naar een andere plek om te keuren.

Al met al ben ik tot de conclusie gekomen dat om goede fabrieksveren niet afgeslepen te laten lijken, zal ik de uiteinden bij moeten slijpen. Ik ben normaal een liefhebber van ironie, maar dit gaat mij boven de pet.
Pimp my Polo

Offline richard-polo

  • L86C-0119
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.851
  • Geslacht: Man
  • Richard Denkers
    • g-laderseite
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #365 Gepost op: do, 28 jul 2011, 10:13:32 »
toen ik de ta veren afsleep heb ik m,n uiterste best gedaan om het zo orgineel mogelijk te laten lijken OMDAT m,n pa meteen begon over datzelfde...
geslepen veren zijn gebroken veren.
ik heb dus alles netjes afgerond zoals het orgineel ook was, en heb er exact dezelfde kleur opgelakt...
dus mocht de apk keurder het zien dan heeft ie haviks-ogen :)

Ik was ook wel benieuwd wat er bij die steekproef uit was gekomen -naughty-
denkersrichard@hotmail.com voor revisie, tuning & onderhoud

Offline RoelG

  • L86C-0115
  • Non-Register lid
  • Berichten: 11.013
  • Geslacht: Man
  • Roel Geene
    • Official -Boem Klats- assistant
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #366 Gepost op: do, 28 jul 2011, 10:17:07 »
ik kan hier wel om lachen.
maar vooral omdat het mij niet is overkomen. Ik zou echt redelijk geirriteerd raken.
Bij twijfel doe je toch als keurder navraag bij RDW over regelgeving en interpretatie.
Met een klant in dialoog over regels  -gert-. Meteen proberen iets te leren als specialist.....en dus opzoeken. Had tijd genoeg om het na te gaan na je vorige bezoek.

mijn vorige keurder heeft het trouwens ook al eens gezegd.
Zijn opmerking van destijds klinkt op zich prima:
het maakt niet uit of een deel van de veer weg is door slijtage of moedwillige 'verkorting' het resultaat is hetzelde: een deel van de veer is weg  :)
Of het verhaal klopt weet ik verder niet. Koop liever verlagingssetjes. dan zit ik sowieso goed

Offline KoenG40

  • L86C-0022
  • _Register lid 2017_
  • Non-Register lid
  • Berichten: 3.874
  • Geslacht: Man
  • Koen
    • Websitetitel
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #367 Gepost op: do, 28 jul 2011, 10:17:36 »
Ze kwamen van een G40, waarvan de veren nog nooit vervangen waren, toch Koen?

Correct, waren de originele veren.

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #368 Gepost op: do, 28 jul 2011, 10:32:38 »
tja, die dialoog over regels was meer een dubbelle monoloog. Hij zeggen dat veren niet afgeslepen mogen zijn. En ik zeggen dat ze niet afgeslepen zijn. Natuurlijk kan hij mij niet op mijn woord geloven, maar ik vind een ruw uiteinde van een veer nogal mager bewijs van afslijpen en hij ziet het als absoluut bewijs.

Zien is zowiezo moeilijk, je moet het voelen met je vingers.

Ik begon ook al erg mijn geduld te verliezen, ik had hem gewoon vorige week moeten laten afkeuren en de RDW moeten bellen.
Pimp my Polo

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #369 Gepost op: wo, 03 aug 2011, 17:48:52 »
ik heb juist een keer van de keurmeester de veer moeten afslijpen zodat hij hem kon goedkeuren.
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline PoloDennis

  • L86C-0104
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.007
  • Geslacht: Man
  • Dennis Volkerink
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #370 Gepost op: wo, 03 aug 2011, 18:11:34 »
het moet toch niet gekker worden
Pimp my Polo

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #371 Gepost op: wo, 03 aug 2011, 18:55:57 »
Als je dicht bij een RDW keuringstation woont, mijn advies daar gaan keuren; het kost iets meer maar ze kennen de regels daar als geen ander. Als je zelf zeker weet dat er niks met je auto aan de hand is kom je daar nooit voor verassingen te staan.
Ik heb zelf een keer bij kwikfit een steekproef aangevraagd, boze gezichten en het heeft ze een punt gekost. Klein booskijkertje geeft geen slecht beeld van de koplampen. @Jellehier Vraag me ook wel af waarom die veer afgezaagd moest worden?
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..

Offline jellehier

  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.431
  • Geslacht: Man
  • Jelle de Vries
    • VWteamarnhem.com
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #372 Gepost op: wo, 03 aug 2011, 19:48:56 »
omdat deze gebroken was,

oordeel van de keurmeester, afgeslepen is niet gebroken en dus geen afkeur, zolang deze klem zit wanneer de wielen los zijn van de grond.
Van auto alarm tot zwanehals. Geen systeem een probleem. de_inbouwer@live.nl - Ook voor kabelboom werk.

Offline mk1-madness

  • L86C-0184
  • Non-Register lid
  • Berichten: 8.551
  • Geslacht: Man
  • Ronnie Kolk
Re: Project [ YX-63-DV ] polo 2 steilheck 1990
« Reactie #373 Gepost op: wo, 03 aug 2011, 20:07:28 »
 -thumbsup- Zo interpreteer ik de regels ook, bedankt voor de bevestiging :)
Je kan de man wel uit een vw halen, maar de vw niet uit de man..