Auteur Topic: Project [ JD-78-LR ] Polo 2 'n '  (gelezen 70702 keer)

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
project [JD-78-LR] Polo 2 ' '
« Reactie #105 Gepost op: di, 06 feb 2007, 01:15:51 »
Anderen sjoppen nog veel beter:

Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
project [JD-78-LR] Polo 2 ' '
« Reactie #106 Gepost op: di, 06 feb 2007, 09:04:35 »
Uitlijn rapportje.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
project [JD-78-LR] Polo 2 ' '
« Reactie #107 Gepost op: di, 06 feb 2007, 09:22:17 »
Naloop / Nachlauf / Caster / Askanteling:

Optimaal: tussen 1°50' en 2°50'

Omdat de auto verlaagd is, zonder wellems blokken zal de naloop verminderen.  Eerder 1°50' dus dan 2°50'.

Meetrapport:

Links 1°41'
Rechts 0°36'

Conclusie: Stabilisatorsteun naar voren verdraaien.

Wielvlucht / CAMBER / Radsturz

Optimaal: tussen -0°30' en 0°30'

De wielvlucht mag best ietsje negatief staan: 'sportiever rijgedrag' door wat meer 'zetten' in de bocht.

Meetrapport:

Links -0°42'
Rechts -1°18'


Conclusie: Sleufgaten vijlen, vooral rechtsvoor

Toespoor / Toe-in / Spur

Optimaal: tussen -0°05' en 0°05' per kant
(in totaal dus tussen -0°10' en 0°10' )

Meetrapport:

Links -1°12'
Rechts -1°36'
Totaal -2°48'

Geen wonder dat er al 1 band kaal is :(

Conclusies: spoorstang stellen.

-----------
Achteras:
Wielvlucht
Optimaal: tussen -2°00' en -1°20'
Meetrapport:

Links -1°54'
Rechts -1°48'

Conclusies: Wielvlucht achteras in orde

Toespoor
Optimaal: tussen -0°05' en 0°20'
(in totaal dus tussen -0°10' en 0°40' )

Meetrapport:

Links 0°24'
Rechts 0°24'
Totaal 0°48'


Conclusie: Achteras zit er rechtonder :) En staat iets buiten de specificaties op toespoor. Dit maakt de auto in principe wat stabieler, maar verhoogd ook hier de banden slijtage. Omdat er weinig aan te stellen is: lekker zo laten.


-----------------

Omdat de bandencentrale toch echt weinig zin had om sleufgaten te gaan maken, de auto weer meegenomen. En met een vriendelijk 'Ik kom wel terug met sleufgaten', en het achterlaten van 30 ( ! ) euro voor alleen een meetrapportje verlaten we de zaak.



Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
project [JD-78-LR] Polo 2 ' '
« Reactie #108 Gepost op: do, 08 feb 2007, 09:18:42 »
Meetrapport:

Links 1°41'
Rechts 0°36'

Conclusie: Stabilisatorsteun naar voren verdraaien.


Wielvlucht / CAMBER / Radsturz

Optimaal: tussen -0°30' en 0°30'

De wielvlucht mag best ietsje negatief staan: 'sportiever rijgedrag' door wat meer 'zetten' in de bocht.

Meetrapport:

Links -0°42'
Rechts -1°18'


Conclusie: Sleufgaten vijlen, vooral rechtsvoor

Gisteravond aan de bovenstaande zaken wat gedaan:

Stabi steun versteld: los halen, met een hefboom maximaal naar voren getrokken en vast geknoerd.

Sleufgaten met de luchtfrees in de draagarm-ophanging gemaakt, carrosserie-ringen achter de bouten gezet, spanband om de stabi om de boel bijelkaar te trekken en vastknoeren..

Vervolgens met de digitale waterpas aan de slag:

Voor:
Links -0°42'
Rechts -1°18'

Gewenste instelling: naar GK (GT-coupé): -0°10'  +/- 30'

En wat denk je, na puur op de gok verstellen:

Na:
Links -0°9'
Rechts -0°9'

Ideaaaaal!

Nu het uit-spoor nog naar neutraal verstellen.. en klaar.
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
project [JD-78-LR] Polo 2 ' '
« Reactie #109 Gepost op: do, 08 feb 2007, 20:25:28 »
wel gemeten terwijl je er in zat (maakt verschil namelijk )
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Scaniafan

  • Non-Register lid
  • Berichten: 128
  • Geslacht: Man
  • Frank Jacobs
project [JD-78-LR] Polo 2 ' '
« Reactie #110 Gepost op: do, 08 feb 2007, 20:51:56 »
Doen ze bij de bandenboer ook nie -uitlachen-, dus denk dat je van deze waarden moet uitgaan.




Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
project [JD-78-LR] Polo 2 ' '
« Reactie #111 Gepost op: do, 08 feb 2007, 22:45:49 »
nee helaas doen ze dat nie bij een bande boer
maarja je moet dan ook je nog eens gaan afvragen of je regelmatig met 1, 2, of 3 pasagiers gaat rijden want ook dit heeft invloed:(

helaas maar al te goed merkbaar bij me golf

gr maikel,

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
project [JD-78-LR] Polo 2 ' '
« Reactie #112 Gepost op: do, 08 feb 2007, 22:59:37 »
nee helaas doen ze dat nie bij een bande boer
maarja je moet dan ook je nog eens gaan afvragen of je regelmatig met 1, 2, of 3 pasagiers gaat rijden want ook dit heeft invloed:(

helaas maar al te goed merkbaar bij me golf

gr maikel,

Ongeveer 95% van de tijd rijdt ik alleen in de ToekToek.. als het niet meer is..

Dus ik ga 4 zakken zand meenemen naar de uitlijnboer:

Liever voor 5% van de tijd een (kleine) afwijking, dan 100% van de tijd afwijking door helemaal zonder gewicht uit te lijnen, want zeg nou zelf: hoeveel kilometers maakt je auto zonder bestuurder noch passagiers?
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Maikel

  • L86C-0069
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.550
  • Geslacht: Man
  • Maikel Conijn
project [JD-78-LR] Polo 2 ' '
« Reactie #113 Gepost op: vr, 09 feb 2007, 19:26:06 »
ik zou gemiddelde gewicht nemen aantaal personen die mee rijden of kunnen meerijden.

dan heb je in beide gevallen een kleine afwijking.

gr maikel.

Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
project [JD-78-LR] Polo 2 ' '
« Reactie #114 Gepost op: vr, 09 feb 2007, 21:26:30 »
ik zou gemiddelde gewicht nemen aantaal personen die mee rijden of kunnen meerijden.

dan heb je in beide gevallen een kleine afwijking.

gr maikel.

95 kilo op de bestuurders stoel en 5 op de bijrijderstoel dan -gert-
Impossible isn't a fact, it's an opinion.

Offline Serge

  • L86C-0001
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.758
  • Geslacht: Man
  • der doctor
project [JD-78-LR] Polo 2 ' '
« Reactie #115 Gepost op: za, 10 feb 2007, 09:33:20 »
ben je zo zwaar statz?, en tim zo licht ? :D
je hebt laagvliegers en modelvliegers .

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
project [JD-78-LR] Polo 2 ' '
« Reactie #116 Gepost op: za, 10 feb 2007, 09:49:24 »
My Car:

Ik en m'n doppendoos op de stoel naast mij :)
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Marcel86c

  • L86C-0034
  • Non-Register lid
  • Berichten: 1.163
  • Geslacht: Man
project [JD-78-LR] Polo 2 ' '
« Reactie #117 Gepost op: za, 10 feb 2007, 22:29:27 »
ben je zo zwaar statz?, en tim zo licht ? :D

ging toch over de toek. En we hadden het over een gemiddelde withstupid
Impossible isn't a fact, it's an opinion.

Offline Jaap

  • L86C-0004 "niet kabouter"
  • Administrator
  • Non-Register lid
  • Berichten: 10.023
  • Geslacht: Man
  • Jaap Peters
    • www.steilheck.nl
project [JD-78-LR] Polo 2 ' '
« Reactie #118 Gepost op: ma, 12 feb 2007, 19:31:23 »
Dus......

Vandaag laten keuren, en ik kan er weer een heel jaar tegenaan..
Door de wasstraat gehaald, en snel weer droog in de stalling gezet dus. Next.

Hopenlijk staat er volgende APK minimaal 210.000 km op de teller..
Mijn wagenpark Fix what ain't broken

Offline Gekke Gerrit

  • L86C-0070
  • Register lid 2017
  • Non-Register lid
  • Berichten: 17.529
  • Geslacht: Man
  • Geert
project [JD-78-LR] Polo 2 ' '
« Reactie #119 Gepost op: ma, 12 feb 2007, 20:11:59 »
-thumbsup-
Bedenk goed, wat je met je laatste Polo doet!